Artur Szulc skrev:Lawrence, det är klart att Katyn måste ses i en kontext, men det blir väl mycket spekulation ibland från din sida och det menar jag inte någon negativ bemärkelse.
Men. Den andra Katyntråden är låst och där presenteras många viktiga fakta i målet.
Det finns många uppgifter som pekar på sovjetisk skuld. Detta baseras på teknisk bevisning, fynd och vittnesmål samt dokument, sovjetiska dokument.
De som ifrågasätter den "officiella" (som de föraktfullt kallar den) baserar sin bevisföring på oerhört svag grund som inte är förenlig med vetenskap och källkritikens regler. I princip bygger deras invändningar på hörsägen.
Är det verkligen så, Artur, är det verkligen så???
Nej.
En stor del av kritiken från den kritiska sidan bygger på - hör och häpna - officiella dokument! Som t.ex. de tre (eller fyra) dokument från den "hemliga mappen" som sägs bevisa sovjetisk skuld.
Känner du till begreppet "anakronism" (saker som inte passar in tidsmässigt i ett sammanhang)? Inom historisk forskning anses närvaro av anakronusmer vara bevis på förfalskning av ett dokument.
Den kritiska sidan har upptäckt flera sådana anakronismer i den "hemliga mappan" - jag minns två av dem så här på rak arm:
1. I Berijas förslag till Politbyrån (som numera är bevisad att den skrevs den 29 februari 1940) nämns siffror som presenterades av Soprunenko först den 3 mars. De siffror kunde aldrig finnas i ett dokument utfärdat tre dagar innan. Detta är anakronism nummer ett.
2. En viss herr Basjtakov (om jag inte missminner mig) anges i samma skrivelse (Berijas skrivelse) inneha en tjänstegrad som denne blev tilldelad först den 5 mars 1940, alltså 5 dagar efter skrivelsens utfärdande. Anakronism nummer 2.
Det finns visst två anakronismer till, men de minns jag inte just nu. Kan återkomma med det senare.
Den "hemliga mappen" innehåller förutom dessa ankronismer en hel massa "konstigheter" (milt uttryckt) som förekommer där i sådan koncentration att det blir omöjligt att förklara dem. Man kan alltid tänka sig ett par, tre mindre missar i ett dokument, men aldrig att det skulle röra sig om uppemot 50 stycken eller fler.
Nästa exempel på "hörsägen" som den kritiska sidan använder sig av: Tokarevs vittnesmål från 1990. Denne f.d. NKVD-medarbetare berättade då (och det anses vara ett bindande bevis av de "pro-officiella") att man sköt alla Mednoje-polacker i ett fängelse i Kalinin. Problemet är bara att 1. man hittar kulor i gravarna i Mednoje (de skulle överhuvudtaget inte hamna där) och 2. man uppvisar nästan inga skallar med kulhål i - detta efter så många års grävningar på 1990-talet!!! De få bilder man ser från dessa utgrävningar i Mednoje är UTAN hål.
Och detta är långt ifrån allt. Detta är inte hörsägen, utan "officiella" s.k. bevis.
/MC