Källa:expressen 2008-12-04
Hon jobbade som Adolf Hitlers hushållerska.
Nu bryter Rosa Mitterer, 91, tystnaden och berättar hur diktatorn var som person.
- Den Hitler jag kände var en vänlig man som alltid var snäll mot mig, säger hushållerskan.
1932 började den då 15-åriga Rosa Mitterer jobba för Tysklands diktator Adolf Hitler och fortsatte som hans hushållerska i tre år.
Fram till nu har hon inte velat berätta om livet i Hitlers alphus, men när hon förstod att hon är den enda i personalen som fortfarande lever valde hon att bryta tystnaden.
Rosa Mitterer fick jobbet genom sin syster Anni som jobbade i Hitlers kök.
- Jag minns tydligt första gången jag pratade med honom i köket. Jag sa att jag var Annis syster och då log han, eftersom Anni var hans favorit, säger Rosa Mitterer enligt Daily Mail.
Hushållerskan som Rosa Mitterer tog över efter ska ha haft en romans med Adolf Hitler, men kvinnan tog livet av sig.
"Kunde höra honom gråta"
Personalen lät den sörjande diktatorn vara i fred under årsdagen för hennes död.
- Jag och min syster delade rummet rakt ovanför Hitler. Vi kunde höra honom gråta, säger Rosa Mitterer till Daily Mail.
Efter krigsslutet hade Rosa Mitterer svårt att acceptera att hennes förra chef låg bakom Förintelsen.
- Jag kunde inte förstå att han låg bakom sådana hemska saker. Jag föredrar fortfarande att minnas de charmiga sidorna av hans personlighet.
- Han var en charmerande man, som bara var trevlig mot mig, en fantastisk chef att jobba för. Man kan säga vad man vill, men han var snäll mot oss, säger Rosa Mitterer.
http://www.expressen.se/Nyheter/1.13925 ... vanlig-man
Den Hitler jag kände var en vänlig man"
- Royal Navy
- Medlem
Re: Den Hitler jag kände var en vänlig man"
Det kan nog vara så, även Traudl Junge, AH's sekreterare, vidhåller att den ledaren var en vänlig man. Detta är ur mitt perspektiv inte något motsägelsefullt. Jag vet själv med mig att jag agerar olika i i snarlika situationer beroende på om det gäller mitt jobb eller privat. Att AH var vänlig mot sin sekreterare och sin kokerska finner jag snarast som en självklarhet. För att citera min sekond när jag gjorde lumpen, då jag kom i konflikt med ett nitiskt underbefäl. "-Tag tillbaka den där anmälan, du bråkar för fan inte med magen!!" Det kan ju tilläggas att jag var kock på en isbrytare.
Jo men så var det, vilket styrks av många uppgifter, bland annat i Kershaws stora biografi som är standardverket nu efter Joachim Fests likaledes utmärkta föregångare. Personalen i Wolfschanz och Berlinbunkern omnämner samstämmigt Hitler som en bra arbetsgivare.
Min egen far upfattas av alla grannar, vänner, arbetskamrater osv som en vänlig, trevlig, hjälpsam och säkert även intelligent man. Han är med andra ord mycket omtyckt. Jag har dock sett sidor hos honom som inte är särskilt smickrande. De visar han aldrig utåt. Jag tror med andra ord att det inte är särskilt ovanligt att man har en fasad utåt.
Schwalbe har alldeles rätt. Hitler var en högt begåvad och därmed mycket differentierad personlighet.