Memphis Belle och andra.
- Fältmarskalken
- Medlem
Memphis Belle och andra.
Jag har just sett en film om Memphis Belle. Där sades det att efter 25 klarade uppdrag så fick man åka hem. Hur många flygplansbesättningar klarade denna gräns?
Veldig få klarte denne grensen til å begynne med. Senere i krigen klarte flere besetninger denne grensen og den ble hevet til 30 tokt og senere 35 tokt. Mot slutten ble visst grensen fjernet helt. Sjansen for å bli skutt ned var også mye mindre. De Britiske besetningene hadde ingen slik grense. De fløy til de ble skutt ned eller til krigen var over.
Re: Memphis Belle och andra.
OT: Tänk här på Joseph Hellers roman "Moment 22": om du bryter ihop innan dina 25 uppdrag är du pyskiskt sjuk och avförs ur tjänst.
... men Moment 22 i reglementet säger att den som bryter ihop av att flyga bombuppdrag är egentligen, i sitt innersta, psykiskt frisk - alltså kan han återgå i tjänst!
Heller hittade på denna regel, men han hade förvisso varit bombflygare (-bombfällare) på B-25 Mitchells, bas Sardinien 1943.
... men Moment 22 i reglementet säger att den som bryter ihop av att flyga bombuppdrag är egentligen, i sitt innersta, psykiskt frisk - alltså kan han återgå i tjänst!
Heller hittade på denna regel, men han hade förvisso varit bombflygare (-bombfällare) på B-25 Mitchells, bas Sardinien 1943.
Helt OT - men regeln var väl att om man blev galen skulle man tas ur tjänst, men för att tas ur tjänst skulle man själv ansöka om det - och var man kapabel och klok nog att ansöka om att bli tagen ur tjänst var man uppenbarligen inte galen.
För övrigt en intressant fråga - hade britterna verkligen ingen gräns för sina bombflygare? Man hade väl gränser för jaktflygarna (det var därför ett brittiskt flygaräss antal segrar motsvarande en tysk dussinpilots antal).
För övrigt en intressant fråga - hade britterna verkligen ingen gräns för sina bombflygare? Man hade väl gränser för jaktflygarna (det var därför ett brittiskt flygaräss antal segrar motsvarande en tysk dussinpilots antal).
- Per Andersson
- Medlem
Gränsen för brittiska jaktflygare var väl inte, om mitt minne av Clostermanns bok stämmer, ett fixt antal uppdrag?
Man förflyttades då man bedömdes vara slutkörd, eller då Organisationen behövde en som kugge någon annan stans.
Man förflyttades då man bedömdes vara slutkörd, eller då Organisationen behövde en som kugge någon annan stans.
- Private Snafu
- Medlem
När det gäller amerikanska flygare så är det bättre att tala om enskilda besättningsmän än hela besättningar. Ibland var det visserligen hela besättningar som klarade alla uppdragen som grupp. Men minst lika vanligt, om inte vanligare, var att besättningsmännen hade flugit ihop olika antal uppdrag. Dvs de blev hemskickade oberoende av övriga besättningsmän som e flög tillsammans med. En skytt kunde tex hamna på ett annat plan för ett uppdrag en annan var sjuk/sårad vid ett uppdrag. Så en besättning kunde bestå av personer med olika antal uppdrag flugna.
I fallet Memphis Belle så var det en ren kompositbesättning. Dvs den sattes ihop för att de alla hade ett uppdrag kvar. Ett plan lär dock ha klarat de berömda 25 uppdragen innan Memphis Belle, 303rd Bg B17 "Hells Angels"
I fallet Memphis Belle så var det en ren kompositbesättning. Dvs den sattes ihop för att de alla hade ett uppdrag kvar. Ett plan lär dock ha klarat de berömda 25 uppdragen innan Memphis Belle, 303rd Bg B17 "Hells Angels"
-
Erik Ljungberg
- Medlem
Läste i Bomber Boys av Patrick Bishop att besättningarna i Bomber Comand flyttades från stridande tjänst efter 25 eller 30 uppdrag. Därefter blev det placering på utbildningsförband eller liknade en period. Sen tillbaka till stridande förband för ytterliggare en runda. Vissa besättningar fick även en tredje runda.
Bomber Comand försökte hålla ihop besättningarn så länge det gick. Det intressant, tycker jag, var att de inte kunde sen någon större skillnad i förluststatistik på nya och gamla besättningar. Dvs erfarenhet spelade ingen större roll för förlusterna.
/Erik Ljungberg
Bomber Comand försökte hålla ihop besättningarn så länge det gick. Det intressant, tycker jag, var att de inte kunde sen någon större skillnad i förluststatistik på nya och gamla besättningar. Dvs erfarenhet spelade ingen större roll för förlusterna.
/Erik Ljungberg
Det var intressant, men när man tänker på det kanske inte så anmärkningsvärt. Huruvida ett bombflygplan blev nerskjutet eller inte (åtminstone inte när det flög i formation) är ju till ytterst liten del beroende på besättningens förmåga. Att klara sig undan luftvärn eller inte är egentligen beroende på ren slump och försvaret mot jaktflygplan var ju dels inte särskilt effektivt och dels mer beroende på hela formationens förmåga än det enskilda planets förmåga.Erik Ljungberg skrev: Bomber Comand försökte hålla ihop besättningarn så länge det gick. Det intressant, tycker jag, var att de inte kunde sen någon större skillnad i förluststatistik på nya och gamla besättningar. Dvs erfarenhet spelade ingen större roll för förlusterna.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Nu ligger den tidning som jag tänker på oåtkomligt i förrådet så jag undrar om det var Memphis Belle i en artikel i tidningen "Världens historia" tidigare i år? Tänkte på detta när jag såg det första inlägget att besättningen på eventuellt detta flygplan vars besättning klarade av 25 uppdrag.
Stefan
Stefan
-
Erik Ljungberg
- Medlem
Wooster skrev:Det var intressant, men när man tänker på det kanske inte så anmärkningsvärt. Huruvida ett bombflygplan blev nerskjutet eller inte (åtminstone inte när det flög i formation) är ju till ytterst liten del beroende på besättningens förmåga. Att klara sig undan luftvärn eller inte är egentligen beroende på ren slump och försvaret mot jaktflygplan var ju dels inte särskilt effektivt och dels mer beroende på hela formationens förmåga än det enskilda planets förmåga.Erik Ljungberg skrev: Bomber Comand försökte hålla ihop besättningarn så länge det gick. Det intressant, tycker jag, var att de inte kunde sen någon större skillnad i förluststatistik på nya och gamla besättningar. Dvs erfarenhet spelade ingen större roll för förlusterna.
Både ja och nej tycker jag. En erfaren, och skicklig, besättning borde kanske ha större möjlighet att få hem ett skadeskjutet flygplan.
En annan intressant sak i boken var att några operationsanalytiker kom på hur man kunde minska de personella förlusterna med 20%. Man tog bort akterskytten. Gjorde knappt någon skillnad i skydd, sparade lite vikt och 4 istället för 5 besättningmedlemmar försvann om planet belv nedskjutet. RAF vägrade så akterskytten blev kvar
/Erik
I slutet av filmen textas det en kort sammanfattningen om flygkriget över Europa. Bla. anges det en siffra över hur många som dog i flygtjänsten. Hur hög sifra anger de, och vad ingår i den summan?
250.000 tror jag det var.
Tyckte det var något sådant. MEn det verkar väl högt, och på http://www.anesi.com/ussbs02.htm#pageii anges siffran till 79,265. "The number of men lost in air action was 79,265 Americans and 79,281 British."Widde skrev:250.000 tror jag det var.
Men vid närmare eftertanke antar jag att de räknar ihop alla allierades förluster i luften över Europa, och kommer möjligen upp i siffran 250000. Minnesbilden var dock att det endast skulle ha rört sig om amerikanska flygare.
Tämligen bra film hursomhelst.
I RAF Bomber Command, var en 'tour of operations' 30 uppdrag. Darefter som skrivits ovan overfordes man till ut- bildningsforband. Men 'trycket' var haart for att man skulle 'sign up for a second tour....' = ytterligare 30 raider.
Maanga gjorde det - faa overlevde
'Matematiken' for besattningarna var ungefar denna;
Av 100 man under en 'tour of Ops' kunde man statistiskt vanta sig att 55 stupade eller dog av sina saar. 3 man skadades men repade sig, 12 blev krigsfaangar, 2 undgick faangenskap och tog sig tillbaka till England eller allierade linjer.
27 overlevde oskadda sin forsta tour of operations! Inga vidare odds alltsaa
, Varjag
Maanga gjorde det - faa overlevde
'Matematiken' for besattningarna var ungefar denna;
Av 100 man under en 'tour of Ops' kunde man statistiskt vanta sig att 55 stupade eller dog av sina saar. 3 man skadades men repade sig, 12 blev krigsfaangar, 2 undgick faangenskap och tog sig tillbaka till England eller allierade linjer.
27 overlevde oskadda sin forsta tour of operations! Inga vidare odds alltsaa