Hitler besviken på svenskarnas engagemang för Waffen-SS

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Torbjörn Aronsson
Medlem
Kontakt:

Hitler besviken på svenskarnas engagemang för Waffen-SS

Inlägg av Torbjörn Aronsson » 3 mars 2008, 10:14

I arbetet med en ny upplaga av boken "Svenskar i krig 1914-1945" har Lars Gyllenhaal och Lennart Westberg funnit bevis för vad Hitler ansåg om svenskarnas engagemang för Waffen-SS. Det finns i en redogörelse för en konferens mellan Hitler, Göring, Martin Bormann och Wilhelm Keitel den 16/7 1941. Lennart Westberg hittade dokumentet i Otto Bräutigams dagbok, som förvaras i ett amerikanskt arkiv:

http://www.svenskhistoria.se/arkiv/923.html

Roger Klang
Medlem
Kontakt:

Re: Hitler besviken på svenskarnas engagemang för Waffen-SS

Inlägg av Roger Klang » 3 mars 2008, 15:31

Jag har hört ett tal av Hitler, där han sade att det rörde sig om 500 män från Sverige som var frivilliga i Waffen SS. Av de här 500 fanns det antagligen en del som hade begärt att få kämpa mot ryssarna, i Finland. Det ska jämföras med de 6000 man som deltog tillsammans med finnarna i finska vinterkriget, från svensk sida. Jag har också läst att det var 4000 norrmän som deltog på hitlers sida, inte 6000. Danskarna vet jag intet om, men förhållandet mellan svenska frivilliga, jämfört med danska och norska frivilliga, i Finland var - vad jag har förstått - det omvända mot frivilligheten i Tyskland. Det gör mig stolt över min morfar och mormor! :)

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 4 mars 2008, 15:29

Det är väl ganska välkänt att tyskarna var irriterade på Sverige och svenskarnas minst sagt ljumma entusiasm för "Korståget mot Bolsjevismen". Var det inte därför förhandlingarna om köp av Bf 109 och Ju 87 avbröts?

Roger Klang
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Roger Klang » 4 mars 2008, 17:22

Von Adler skrev:
Det är väl ganska välkänt att tyskarna var irriterade på Sverige och svenskarnas minst sagt ljumma entusiasm för "Korståget mot Bolsjevismen". Var det inte därför förhandlingarna om köp av Bf 109 och Ju 87 avbröts?
Men vad med dem svenskar som slogs mot bolsjevismen i Finland då? De var ju 6000 man! Det är sannolikt att få av dem ville delta i något ”korståg”, med sin frivillighet förstås.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 4 mars 2008, 19:59

Roger Klang skrev:Von Adler skrev:
Men vad med dem svenskar som slogs mot bolsjevismen i Finland då? De var ju 6000 man! Det är sannolikt att få av dem ville delta i något ”korståg”, med sin frivillighet förstås.
Det var bara en bråkdel av de 6700 frivilliga som hann över till Finland innan Vinterkriget var över som kom till skott. Dessutom hade Tyskland och Sovjet sin icke-angreppspakt och var "vänner", så det var knappast något "korståg mot bolsjevismen". Vinterkriget sågs i Sverige som ett försvarskrig, medan Fortsättningskriget betraktades mer som ett angreppskrig. Som ett resultat blev också det svenska deltagandet i Fortsättningskriget betydligt mindre; det svenska frivilligkompaniet var i praktiken bara en pluton när Finland och Sovjet slöt separatfred i september 1944.

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem

Inlägg av frodeh » 5 mars 2008, 01:36

Roger Klang skrev:...Jag har också läst att det var 4000 norrmän som deltog på hitlers sida, inte 6000. Danskarna vet jag intet om, men förhållandet mellan svenska frivilliga, jämfört med danska och norska frivilliga, i Finland var - vad jag har förstått - det omvända mot frivilligheten i Tyskland. Det gör mig stolt över min morfar och mormor! :)
Jeg er usikker på hva som menes med dette, kan du presisere litt? Forøvrig synes jeg for det første at du barberer tallene litt vel mye i tysk favør/disfavør - avhengig av hva du prøver å poengtere. Om det var 4000 nordmenn som deltok på tysk side, hvem var da de resterende av de 4900 som i 1945 ble tiltalt for militær bistand til fienden? Og i tillegg ligger det 7-800 falne nordmenn rundt omkring som da ikke er regnet med. Og noen satt i sovjetiske fangeleire til innpå 50-tallet. Det norske antallet innmeldte frivillige lå på et sted mellom 10 og 15 000, hvor det sannsynligvis var ca. 6000 som havnet i tysk fronttjeneste - av disse ca. 5000 i Waffen SS. Deretter er det urettferdig å sammenligne "frivilligheten" mellom nasjoner som har en demokratisk fri presse og land (i.e. Danmark Norge) som hadde sensur, fasciststyre og var under okkupasjon. Man skal også huske på at svært mange av de frivillige i alle fall i Norge hadde nettopp broderskapet med Finland som motivasjon for sin frivillighet - og følgelig hadde til hensikt å tjenestegjøre i Finland, slik som i Skijegerbataljonen eller Den norske legion.

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 5 mars 2008, 08:48

Roger Klang skrev:Jag har hört ett tal av Hitler, där han sade att det rörde sig om 500 män från Sverige som var frivilliga i Waffen SS. Av de här 500 fanns det antagligen en del som hade begärt att få kämpa mot ryssarna, i Finland. Det ska jämföras med de 6000 man som deltog tillsammans med finnarna i finska vinterkriget, från svensk sida. Jag har också läst att det var 4000 norrmän som deltog på hitlers sida, inte 6000. Danskarna vet jag intet om, men förhållandet mellan svenska frivilliga, jämfört med danska och norska frivilliga, i Finland var - vad jag har förstått - det omvända mot frivilligheten i Tyskland. Det gör mig stolt över min morfar och mormor! :)
Hej Roger Klang,

Min medförfattare Lennart Westberg har grundforskat (alltså genom att besöka olika arkiv och inte bara läsa andras böcker) i just antalet SS-svenskar i över trettio år och det finns andra, däribland undertecknad, som också ägnat detta stor tankemöda under många år. Du borde ta del av de senaste forskningsresultaten genom att läsa vår bok (utgiven i din hemstad Lund f.ö.) som finns på alla större bibliotek. Eller köp den. Bokens 2008-upplaga (som innehållsmässigt är mest korrekt och uppdaterad) kostar mindre än en femtilapp, i alla fall på nätet.

Det där med ett tal av Hitler om 500 SS-svenskar minns du fel om. Något sådant tal höll han ej. Du har blandat ihop saker och ting.

De mest korrekta siffrorna över antalet svenskar i Finlands tjänst under vinterkriget respektive fortsättningskriget framgår också av vår bok, liksom antalet norrmän och danskar som sökte SS-tjänst resp. antogs. Den norska siffran 6000 antagna i SS är föremål för diskussioner men är den ännu allmänt accepterade. Det finns en diskussion om hur den siffran kan komma att revideras i framtiden här: http://www.samlarforum.nu/viewtopic.php?f=53&t=11103

Vänliga hälsningar,

Lars Gyllenhaal

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 5 mars 2008, 09:16

Vad jag vet var väl hela Frivilligkåren på plats vid fronten i åtminstone tre veckor och både Grafströms jägarkompani och en av de tre bataljonsstora stridsgrupperna vad involverade i hårda och högst verkliga strider. Frivilligkåren var av nordisk brigad-storlek med tre förstärkta bataljoner (kallade stridsgrupper) med omfattande understöd. F19 och SFK hade:

860 pistoler
7 900 6,5mm gevär
1 000 6,5mm karbiner
Av mig okänt antal Suomi-k-pistar tillhandahållna av finnarna eftersom de K-pist m/40 (Thompson) man köpt anlände för sent
40 6,5mm kulsprutor
30 Pv-gevär, .55 Boys tillhandahållna av finnarna
7 37mm Pv-kanoner
6 8cm granatkastare
12 7,5cm kanoner
18 8mm dubbla lv-kulsprutor
12 40mm lv-automatkanoner
4 7,5cm lv-kanoner
12 J 8A (Gloster Gladiator Mk II) jaktplan
4 B 4 (Hawker Hart) bombare
2 transportplan

Jag har för mig ungefär 4 000 frivilliga till antagits, men inte hunnit tränas eller utrustas. Man avvisade också en stor mängd frivilliga p.g.a. utrustningsläget. Man kunde välja och vraka och valde i första hand unga män med god fysik, tidigare militär utbildning (eller värnplikt) samt utomhus- och vintervana.

Visst var SFK inte inblandad i samma på-liv-och-död-strider som fördes på näset vid samma tidpunkt, och den största insatsen får säl sägas vara att man ersatte fem finska bataljoner som kunde flyttas söderut och delta i de avgörande slutstriderna, men SFK bet ifrån sig bra i de strider man var inblandad i och förberedde för infiltration och offensiva räder när freden kom.

Dessutom bildades en svensk-finlandssvensk tung artilleribataljon utrustad med 12 svenska 10,5cm Kanon m/34 med frivilliga utanför SFK och svenska instruktörer hjälpte till att utbilda ett tungt finskt batteri med 4 svenska 21cm Haubits m/17.

Vinterkriget var inget korståg mot Bolsjevismen, det var ett försvarskrig där ett broderfolk var angripet av en ärkefiende. Entusiasmen var som B Hellqvist skriver betydligt mindre för Fortsättningskriget, men den var ändå översvallande i jämförelse med hur svenska folket mötte den tyska propagandan om ett europeiskt korståg för att rädda Europa undan Bolsjevismen o.s.v. En gäspning är väl en rätt träffande beskrivning, vilket är rätt anmärkningsvärt med tanke på våra relativt antikommunistiska socialdemokrater och historiskt mycket täta ekonomiska och kulturella band till Tyskland.

Man kan väl egentligen säga att svenskarna aldrig förlät tyskarna invasionen av Norge och Danmark.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 5 mars 2008, 09:20

Lars Gyllenhaal skrev:En massa bra saker.
Jag kan bara hålla med, jag köpte boken förra året genom SMB. Det är ovanligt att en "kalenderbitarbok" med massor av hårda fakta är så pass njutbar att läsa rakt igenom. Kan rekommendera boken varmt!

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 5 mars 2008, 10:05

von Adler skrev:
Man kan väl egentligen säga att svenskarna aldrig förlät tyskarna invasionen av Norge och Danmark.
Här har vi nog pudelns kärna. Man förstod, att det kunde lika väl ha varit Sverige som blev ockuperat. Att antalet SS-män, och andra i tysk tjänst, var betydligt större i Norge och Danmark, är helt naturligt, och förorsakades högst sannolikt av de inre omständigheterna, dvs just ockupationen av respektive land.

/G:son

Roger Klang
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Roger Klang » 5 mars 2008, 11:10

Lars Gyllenhaal skrev:
Det där med ett tal av Hitler om 500 SS-svenskar minns du fel om. Något sådant tal höll han ej. Du har blandat ihop saker och ting.
Nej, det var vad jag hörde! Men det var inte själva huvudtalet, bara en sak han nämnde i förbifarten tillsammans med antalet norska och danska frivilliga SS-Waffenmän. Jag tror att han höll talet 1942, när det gick som bäst för Tyskland. Jag tror också att Sverige, till skillnad från Danmark och Norge vilka var ockupperade, kanske inte hade/har någon tillförlitlig statistik på antalet svenska frivilliga som slogs för Tyskland. Det är skillnad på dessa uppgifter och dem som gäller svenska frivilliga för Finlands kamp! Vi bör därför lita på de tyska uppgifterna under kriget framför de svenska, om det nu är här i Sverige ni har fått tag på dem! Men man hittar det man önskar finna! Det är också troligt att det Hitler sade är mer korrekt än eventuell efterkrigsforskning i Tyskland dessutom! Mycket material eldades upp under slutstriderna.

Detta sagt med en viss ödmjukhet, då jag inte är någon forskare.

M.v.h. Roger Klang

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 5 mars 2008, 11:20

Med förlov sagt, vad Hitler häver ur sig under ett tal eller en middag är en ganska dålig källa (även om han verkligen sa så). Hitler var en notorisk lögnare och ännu värre på att överdriva. Avrunda uppåt enligt icke matematiska regler var han bra på. :)

Med reservation för mitt usla minne och att jag inte har "Svenskar i krig" tillgänglig här på jobbet så har väl forskning visat att det var c:a 160-170 svenskar i Waffen SS och ytterligare omkring 50 i Werhmacht (Lars kommer nog snart och korrigerar mig). En del av de frivilliga i Waffen SS ska också ha förespeglats att de skulle få slåss i en SS-bataljon i Finland (precis som en del norska och danska frivilliga) sida vid sida med finnarna.

Lars kan säkert redogöra mycket bättre än jag för vilka forskningsmetoder och källkritik de använde under sammansättandet av boken och hur pass säkra de siffrorna är.

Roger Klang
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Roger Klang » 5 mars 2008, 11:23

G:son skrev:
Att antalet SS-män, och andra i tysk tjänst, var betydligt större i Norge och Danmark, är helt naturligt, och förorsakades högst sannolikt av de inre omständigheterna, dvs just ockupationen av respektive land.
Lustigt.., jag skulle säga precis tvärtom, att ockupationen av Danmark och Norge borde föranlett att betydligt färre anmälde sig frivilliga att slåss för Tyskland, i dessa länder!

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 5 mars 2008, 11:39

Om inte annat så kunde propagandan i Danmark och Norge bedrivas öppnare och enklare.

Bild
http://www.frontkjemper.info/show_info. ... iverse-eng

Observera, ingen svensk flagga.

MVH

Hans

Roger Klang
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Roger Klang » 5 mars 2008, 11:52

Von Adler skrev:
Med förlov sagt, vad Hitler häver ur sig under ett tal eller en middag är en ganska dålig källa (även om han verkligen sa så). Hitler var en notorisk lögnare och ännu värre på att överdriva.
Och
Lars kan säkert redogöra mycket bättre än jag för vilka forskningsmetoder och källkritik de använde under sammansättandet av boken och hur pass säkra de siffrorna är.
Men så hur och var har ni fått uppgifterna ifrån då? Och en sak till; stämmer de med de gängse uppgifterna?

Skriv svar