Claes-Görans bok är bra. Men det är otäck läsning, minst sagt... Dessa stackars människor dog på ett fruktansvärt sätt.Johan Elisson skrev:Rekomenderad läsning:
Dödens hav, Claes-Göran Wetterholm
Fartyget Wilhelm Gustloff
- Hans Engnell
- Medlem
- Kontakt:
Nja, det är väl snarare så att Titanic blivit extremt välkänd på grund av sin spektakulära natur, Det osänkbara fartyget sjunker på jungfrufärden, ett antal filmer om händelsen samt den ofrånkomliga floran av konspirationsteorier har gjort sitt till för att göra just den händelsen så extremt välkänd som den är.svenne540 skrev:Synd att västvärlden tycker att Titannic är den värsta fartygs-katastrofen!!! dom skulle bara veta vad som hände egentligen
Re: Altså Ursäkta?!
...så ber jag givetvis om ursäkt. Klumpigt av mig att inte kolla upp datumen för inläggen. Jag hoppas verkligen ingen tog illa vid sig personligen av mitt inlägg som jag i efterhand inser var lite förhastat. Ledsen som sagt, ska försöka vara lite mer uppmärksam i fortsättningen..Johan Elisson skrev:Med tanke på att tobbe skrev sitt senaste inlägg på Skalman i augusti 2006, och med tanke på att alla inlägg i tråden är från 2003, utom ditt och det näst senaste, så tror jag inte att det är någon större vits med att försöka tysta tobbe...Mjölner skrev:Lägg fram ett trovärdigt bevis om motsattsen så tystnar han nog...
![]()
/Johan
-
Gutekrigaren
- Medlem
Tyska uppgifter om räddade från Gustloff....
Debatten om hennes målning illustreras av denna bild, tagen när hon låg i Oxhöft, innan hon förhalade till Gotenhafen för att ta ombord passagerarna - ingen 'lasarettsmålning', alltsammans helgrått, Varjag
Totalt 1252 individer, varav 13 dog ombord i räddningsfartygen.In der Nacht trifft S-13 die Wilhelm Gustloff mit 3 Torpedos, so dass das Schiff schnell sinkt. Der Schwere Kreuzer Admiral Hipper (Kpt.z.S. Hengist), mit einer Besatzung von fast 1500 Mann und weiteren 1500 Flüchtlingen an Bord), begleitet von dem Torpedoboot T 36 (Kptlt. Hering, ebenfalls mit Flüchtlingen an Bord), passiert die Unglücksstelle, muss aber wegen der U-Bootgefahr mit hoher Geschwindigkeit ablaufen. Die Löwe (Kptlt. Prüfe) rettet 472 Menschen und bringt sie nach Kolberg. T 36 meldet, dass es 2 Torpedos nur mit knapper Not ausgewichen sei, drängt zuerst das U-Boot mit Wasserbomben ab und rettet dann 564 Menschen, die es nach Saßnitz bringt. Der Dampfer Gotenland (mit etwa 4000 Flüchtlingen von Libau an Bord) rettet 2 Menschen, der zu seiner Sicherung mitlaufende Minensucher M 387 rettet 98, Minensucher M 341 (Oblt.z.S. Rickmers, mit 144 Flüchtlingen an Bord) rettet 37, der Dampfer Göttingen (Kapt. Segelken, mit 2464 Verwundeten and 1190 Flüchtlingen an Bord) rettet 28 und das sichernde M 375 rettet 43 Menschen, das kleine Torpedofangboot TF19 rettet 7 Menschen und das Vorpostenboot V 1703 noch 1 Kind. Von 1252 aus dem Wasser geretteten Menschen sterben 13 an Bord der Schiffe.
Debatten om hennes målning illustreras av denna bild, tagen när hon låg i Oxhöft, innan hon förhalade till Gotenhafen för att ta ombord passagerarna - ingen 'lasarettsmålning', alltsammans helgrått, Varjag
- Bilagor
-
- WG strax före sista resan.jpg (41.88 KiB) Visad 1091 gånger
-
Gutekrigaren
- Medlem
Uppenbarligen en 'maskirovka'. Orsaken till massflykten till hamnar och vilket fartyg eller flytetyg som helst - att undkomma de asiatiska horderna hette Nemmersdorf i Ostpreussen...mattep74 skrev:I början av programmet framställs det som att befolkningen flydde från Röda Armen för att de var rädda för reprisalier efter att ha ockuperat Polen. Inte ett ljud om att tyskarna bebott Ostpreussen i hundratals år
http://en.wikipedia.org/wiki/Nemmersdorf_massacre
Efter Goebbels propagandaseger om vad som inträffat i Nemmersdorf - flydde tyskar 'man ur huse' undan den Röda Farsoten..
Gutekrigaren får ursäkta - men Wilhelm Gustloff var bara en liten del av andra världskrigets, ja kanske världshistoriens - största evakuering.... Tyska Kriegsmarine gjorde det tyska folket sin största tjänst - under krigets sista två månader. Då omkring 2,1 millioner människor (flyktingar, sårade, kvinnor, barn - och soldater) - räddades undan slavarbete, slakt och undergång i det Stalinistiska Paradiset.
De totala förlusterna med Gustloff, Steuben, Goya m.fl. - räknas till omkring 25-30 000 individer. En oerhörd tragedi - men - bara futtiga 1,4% av det totala antalet räddade. Förlusterna, innefattar även de, mest judiska koncentrationslägerfångar som omkom ombord på 'Cap Arkona', 'Thielbek' och 'Deutschland' när dessa angreps av Royal Air Force utanför Lübeck den 3:e maj 1945..... En absolut storartad prestation av den tyska flottan!
Varjag
-
Artur Szulc
- Medlem
Sant.I början av programmet framställs det som att befolkningen flydde från Röda Armen för att de var rädda för reprisalier efter att ha ockuperat Polen. Inte ett ljud om att tyskarna bebott Ostpreussen i hundratals år
Men nog flydde befolkningen undan från Röda armén. Programmets beskrivning kan alltså inte betecknas som felaktig bara ofullständig.
En sak jag tänkte på när jag såg programmet var en uppgift som polacken (enligt programmet ett ögonvittne, men han kunde knappast ha bevittnat själva katastrofen utan den tyska evakueringen) nämnde, nämligen att det ombord på Gustloff fanns tyska marinkadetter, har för mig att han nämner siffran 1 000. Stämmer detta?