men beträffande den polska befolkningen så har den amerikanske forskaren Richard C Lukas i sin bok "Forgotten Holocaust", dragit slutsatsen att även de slaviska polackerna, så småningom, skulle ha gå samma öde tillmöttes som sina judiska landsmän.
Om det är så att polackerna i slutändan skulle gå samma väg tillmötes som judarna ligger kanske i nazismens logik. Att värna om deras välfärd låg väl inte dem närmast om hjärtat. "Utnyttja dem som arbetskraft tills de stupar", kanske var deras intention. Nu är inte jag riktigt så inläst på just polackernas öde under kriget. Men deras lott kan inte ha varit lätt, inklämt som det är mellan Sovjetunionen och Nazityskland, två stater som använt landet som marschrutt. Men vad jag känner till om dokumenten från Tredje riket så utvecklades den s.k. Slutgiltiga lösningen i Wannsee där det bestämdes att judarna skulle utrotas. Detta harmonierar med Hitlers tankar som han framlägger i Mein Kampf också. Vad gäller slaviska folk så fanns det inga planer på att ta alla av daga i alla fall. Men det kan ju i och för sig vara så att denna ambition inte är så centralt dokumenterad. I vissa aktstycken har jag läst att polacker skulle förvandlas till vattenbärare åt det tyska herrefolket. I det nya Neuropa, som var judefritt, skulle tyska kolonister placeras ut och den lokala befolkningen skulle mer eller mindre förvandlas till slavar.
Om nazisternas ambivalenta inställning till den slutgiltiga lösningen rekommenderar jag Rees bok, Auschwitz. Den slutgiltiga lösningen (Prisma).
Nazisterna var nog inget monolitiskt block som innehöll
en åsikt. En del var säkert ambivalenta till den slutliga lösningen. Rent logiskt: Hur stora var möjligheterna för tyskarna att erövra hela världen och ta död på varenda jude i diasporan? Inte stora, såvida de inte kunde omvandla alla icke-judar till mordiska antisemiter (vilket de i och för sig trodde ligga i historiens riktning och utveckling). Men vi vet att detta slutmål också var orealitiskt.
Tack för litteraturtipsen. Skall ta mig tid att leta upp böckerna.