Jewish Groups Call Holocaust Compensation Offer 'Unacceptabl

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 5 oktober 2007, 19:49

En viktig skillnad mellan judarnas öde och t.ex. ryska krigsfångar o.d. är emellertid att dessa senare inte omfattades av den "Slutliga lösningen". Judarna däemot skulle väck. Andra folk kunde förvandlas till slavar för det tyska herrefolket. Se om förintelsen:
Många judar överlevde just för att de användas som arbetskraft, vissa i tre, fyra år eller t o m genom hela kriget.

Om ryska krigsfångar kan jag inte uttala mig om, men beträffande den polska befolkningen så har den amerikanske forskaren Richard C Lukas i sin bok "Forgotten Holocaust", dragit slutsatsen att även de slaviska polackerna, så småningom, skulle ha gå samma öde tillmöttes som sina judiska landsmän.

Om nazisternas ambivalenta inställning till den slutgiltiga lösningen rekommenderar jag Rees bok, Auschwitz. Den slutgiltiga lösningen (Prisma).

Sagittarius
Medlem

Inlägg av Sagittarius » 11 oktober 2007, 16:28

men beträffande den polska befolkningen så har den amerikanske forskaren Richard C Lukas i sin bok "Forgotten Holocaust", dragit slutsatsen att även de slaviska polackerna, så småningom, skulle ha gå samma öde tillmöttes som sina judiska landsmän.
Om det är så att polackerna i slutändan skulle gå samma väg tillmötes som judarna ligger kanske i nazismens logik. Att värna om deras välfärd låg väl inte dem närmast om hjärtat. "Utnyttja dem som arbetskraft tills de stupar", kanske var deras intention. Nu är inte jag riktigt så inläst på just polackernas öde under kriget. Men deras lott kan inte ha varit lätt, inklämt som det är mellan Sovjetunionen och Nazityskland, två stater som använt landet som marschrutt. Men vad jag känner till om dokumenten från Tredje riket så utvecklades den s.k. Slutgiltiga lösningen i Wannsee där det bestämdes att judarna skulle utrotas. Detta harmonierar med Hitlers tankar som han framlägger i Mein Kampf också. Vad gäller slaviska folk så fanns det inga planer på att ta alla av daga i alla fall. Men det kan ju i och för sig vara så att denna ambition inte är så centralt dokumenterad. I vissa aktstycken har jag läst att polacker skulle förvandlas till vattenbärare åt det tyska herrefolket. I det nya Neuropa, som var judefritt, skulle tyska kolonister placeras ut och den lokala befolkningen skulle mer eller mindre förvandlas till slavar.
Om nazisternas ambivalenta inställning till den slutgiltiga lösningen rekommenderar jag Rees bok, Auschwitz. Den slutgiltiga lösningen (Prisma).
Nazisterna var nog inget monolitiskt block som innehöll en åsikt. En del var säkert ambivalenta till den slutliga lösningen. Rent logiskt: Hur stora var möjligheterna för tyskarna att erövra hela världen och ta död på varenda jude i diasporan? Inte stora, såvida de inte kunde omvandla alla icke-judar till mordiska antisemiter (vilket de i och för sig trodde ligga i historiens riktning och utveckling). Men vi vet att detta slutmål också var orealitiskt.

Tack för litteraturtipsen. Skall ta mig tid att leta upp böckerna.

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 11 oktober 2007, 23:38

Men deras lott kan inte ha varit lätt, inklämt som det är mellan Sovjetunionen och Nazityskland, två stater som använt landet som marschrutt. Men vad jag känner till om dokumenten från Tredje riket så utvecklades den s.k. Slutgiltiga lösningen i Wannsee där det bestämdes att judarna skulle utrotas.
Det är en vanlig uppfattning. Men att judarna skulle utrotas bestämdes inte under Wanseekonferensen. Nu hänvisar jag till Rees, som egentligen inte är en forskare. Om jag minns rätt så ansåg heller inte Yehuda Bauer, som ändå måste betraktas som en stor förintelseforskare, att förintelsen av judarna fastställdes under mötet i Wannsee.

"Den gängse missuppfattningen bygger på tron att detta var det möte där nazisterna beslutade att slå in på sin "slutgiltiga lösning". Så är helt enkelt inte fallet. Wannsee var förvisso viktigt, men det var ett andra rangens möte om verkställandet, ett led i att vidga kunskaperna om en utrotningsprocess som redan hade beslutats någon annanstans" (s. 117 i Rees bok).
Senast redigerad av 1 Artur Szulc, redigerad totalt 11 gånger.

Sagittarius
Medlem

Inlägg av Sagittarius » 15 oktober 2007, 15:09

Menar du, Stanislav, då att polacker och judar befann sig i samma kategori at folk som nazisterna skulle utrota? Frågan ställer jag bara för att vi skall förstå varandra.

Spaningsledaren
Tidigare medlem

Inlägg av Spaningsledaren » 15 oktober 2007, 17:28

1.
Nazismen var rasistisk med det tyska ariska folket som Herrefolket.
2.
Judarna, som symbol för internationalismen och indifferanta till det tyska folkets hegemoniansprâk hade ingen plats inom det nya riket.
3.
Det fanns en del andra principiellt oönskade folk av typen det zigenska.
4.
Övriga folk kunde behâllas i mer underordnade sysslor och i den mân sâ bedömdes lämpligt.

Beträffande judarna i Tyskland och angrânsande ockuperade omrâden hade dessa berövats medborgarskap, arbeten, livsmedelsransoner och (genom krigsutvecklingen) ocksâ möjligheten att kunna skickas ut ur omrâdet. (Hâr fanns en tid annars vissa idéer om att kanske kunna skicka dem till Madagaskar(!))

Beslutet om deras slutliga utrotande tror jag i llt vâsentligt skall ses som den byrâkratiska/administrativa konsekvensen av den tidigare politiken. I de läge som râdde bara existerade de, ätande/tärande, utan arbete, utan bidag till krigsansträngningarna och utan hopp om att kunna âterinlemmas i samhället.

Som mera skarpsynta iakttagare uttalat nâstan ett ârtionde tidigare: den som börjar bränna bâcker kommer en dag ocksâ att bränna mânniskor. Det var precis detta som sedan inträffade. Hitlers bidag till och ansvar för utrotningen var knutet till hela politikens inriktning.

Skriv svar