Vad betydde de tyska sifferkoderna på stridsvagnarna ?
- Ståhlspets
- Medlem
Vad betydde de tyska sifferkoderna på stridsvagnarna ?
Hur var de tyska sifferkoderna på stridsvagnarna upplagt ?. Tex siffran 116 skulle ha haft något att göra med någon befälsgrad inom divisionen.
-
Niklas Zetterling
- Medlem
Det var länge sedan jag läste om det, men jag har för mig att första siffran är kompaniets nummer, den andra är plutonens nummer och den tredje den enskilda vagnens nummer. Således skulle 324 innebära att det är den fjärde vagnen i andra plutonen i 3 kompaniet.
Sedan fanns det särskilda sätt att ange t ex vagnar tillhöriga regementschef och dennes stab, bataljoncheferna och deras adjutanter, m m.
Sedan fanns det särskilda sätt att ange t ex vagnar tillhöriga regementschef och dennes stab, bataljoncheferna och deras adjutanter, m m.
-
Niklas Zetterling
- Medlem
Ja, det ligger en del i den slutsatsen, kanske den förklara att det i fält förekom avvikelser från systemet.
Men jag tror att det är ganska sällan som man är kallblodig nog att välja mål efter numret på stridsvagnstornet. Är stridsvagnen riktigt nära hinner man troligen inte tänka så mycket och vid stora avstånd är det nog svårt att avläsa numret.
Men jag tror att det är ganska sällan som man är kallblodig nog att välja mål efter numret på stridsvagnstornet. Är stridsvagnen riktigt nära hinner man troligen inte tänka så mycket och vid stora avstånd är det nog svårt att avläsa numret.
Instämmer. Har man möjlighet att nedkämpa en fientlig vagn så gör man det.Niklas Zetterling skrev:Ja, det ligger en del i den slutsatsen, kanske den förklara att det i fält förekom avvikelser från systemet.
Jo, du har säkert rätt i det Niklas. Trots att jag läst en del böcker (bland annat dina) om 2:a världskriget så är det rätt svårt att sätta sig in i hur det egentligen var att delta i pansarstrider! Själv gjorde jag värnplikten som malaj på arméstaben, så där lärde jag mig inte så mycket om krigföring..
Samtidigt så gissar jag att radio som standard i alla vagnar gjorde behovet att märka ut befälsvagnarna minskade kraftigt.Mackan L skrev:Gissar att extra antennen(erna) på ledning-/chefssvagnar avslöjande dem än bättre.
Innan dess föreställer jag mig det var nödvändigt att märka ut befälsvagnarna, så de övriga vagnarna skulle se vart de skulle köra, samt se eventuella handsignaler.
Det behovet faller nästan helt bort iom radion, och numeringen och märkningen blir därmed någonting mest för förbandets mekaniker och besökande till förbandet...
Hur gjorde ryssarna? De hade inte radio som standard i början av kriget?
- Ståhlspets
- Medlem
-
Niklas Zetterling
- Medlem
- Mathias Forsberg
- Medlem
Det finns ju en del filmklipp från såväl utbildningsfilmer som filmat bakom fronten när de har filmat genom periskop och sikten på tyska stridsvagnar. Man ser bokstavligen ingenting. Och även om man ser någonting stod dessa beteckningar på sidan av vagnarna vilket är svåridentifierad om man befinner sig 500 - 1 000 m framför den tyska stridsvagnen.
Lägg till detta strid, rök, skak och stress från förflyttning och fientlig eld mm så verkar det högst otroligt att det ens är möjligt att utläsa några siffror. Inte minst med tanke på att den tyska optiken var världsledande och de stackars sovjetiska stridsvagnsskyttarna och vagncheferna måste haft en än svårare process att prioritera vid förekomsten av flertalet mål.
Lägg till detta strid, rök, skak och stress från förflyttning och fientlig eld mm så verkar det högst otroligt att det ens är möjligt att utläsa några siffror. Inte minst med tanke på att den tyska optiken var världsledande och de stackars sovjetiska stridsvagnsskyttarna och vagncheferna måste haft en än svårare process att prioritera vid förekomsten av flertalet mål.
Här finns nummersystemet:
http://www.achtungpanzer.com/divis.htm#num
Lite mer då jag vill minnas att SS hade aningen annorlunda system:
http://www.panzerace.net/english/pz_oob.asp?page=5
MVH
Hans
http://www.achtungpanzer.com/divis.htm#num
Lite mer då jag vill minnas att SS hade aningen annorlunda system:
http://www.panzerace.net/english/pz_oob.asp?page=5
MVH
Hans
- Ståhlspets