Att städa efter kriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 11 mars 2007, 11:59

Gutekrigaren skrev:
Wooster skrev:En annan anekdot jag hört (ett svagt minne säger att Peter Englund var inblandad) var om några krigshistoriker som varit i Flandern.
Här är hans essä från Flandern: http://www.peterenglund.com/textarkiv/passchendaele.htm
Nu blir jag bra förvirrad - var i texten? Hittar det inte, och jag har för mig att jag hörde anekdoten på TV?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 11 mars 2007, 13:03

Minor - ligger ju inte bara under Flanderns jord - utan även i havet. Och tusentals av dem. I Södra Östersjön, Bälten, Finska Viken och de tyska, holländska och belgiska Nordsjökusterna låg tusentals av kontakt-, magnetiska, akustiska och -tryckminor. Vad som återstod av den tyska Kriegsmarine, fick som första uppgift - att svepa alla dessa efter bästa förmåga. Det enorma jobbet - tog omkring tre år och först omkring 1948 förklarades 'farleder' i dessa områden som minfria. Farlederna var utmärkta på sjökorten från den tiden - men med röda linjer = våga er inte utanför den - då kan det smälla.... Sjökorten med 'minfarlederna' trycktes/såldes - så sent som 1959. Därefter tycks man ha ansett att saltvattnet och rosten - gjort minorna ofarliga. Men låt mig försäkra - att alla som åkt med färjor i de områdena - har seglat över många osvepta minor :roll: , Varjag

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 11 mars 2007, 13:13

varjag skrev:En 'svårstädad' sak - har ju de s.k. 'Flak-tornen' varit. Kollossala betongklossar som är både dyra och svåra att riva = att många fortfarande står kvar. Ännu 1964 låg, inte långt från Bahnhof Zoo i Berlin enorma stycken av armerad betong som sades vara rester av Flakturm I i Tiergarten, Varjag
Är inte det lite överdrivet mycket betong/arbete för att höja några pjäser över husnivå? Hadde flak-tornen någon annan uppgift? var de också tänkta som almänt skyddsrum när de byggdes, vet att de användes som skyddsrum under kriget.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 11 mars 2007, 21:14

Wooster skrev:
Gutekrigaren skrev:
Wooster skrev:En annan anekdot jag hört (ett svagt minne säger att Peter Englund var inblandad) var om några krigshistoriker som varit i Flandern.
Här är hans essä från Flandern: http://www.peterenglund.com/textarkiv/passchendaele.htm
Nu blir jag bra förvirrad - var i texten? Hittar det inte, och jag har för mig att jag hörde anekdoten på TV?
Sorry, letade bara snabbt fram Englunds "Flandern/blindgångare/krigslämningar"-essä utan att läsa igenom den. Kanske var nån annanstans han skrev om det du tänker på?

Mvh Petter

Användarvisningsbild
maddog
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 1 juli 2006, 02:41
Ort: Stockholm

Inlägg av maddog » 12 mars 2007, 00:16


varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 12 mars 2007, 01:24

Ja77 skrev:
varjag skrev:En 'svårstädad' sak - har ju de s.k. 'Flak-tornen' varit. Kollossala betongklossar som är både dyra och svåra att riva = att många fortfarande står kvar. Ännu 1964 låg, inte långt från Bahnhof Zoo i Berlin enorma stycken av armerad betong som sades vara rester av Flakturm I i Tiergarten, Varjag
Är inte det lite överdrivet mycket betong/arbete för att höja några pjäser över husnivå? Hadde flak-tornen någon annan uppgift? var de också tänkta som almänt skyddsrum när de byggdes, vet att de användes som skyddsrum under kriget.
Ja - dom hade dubbelfunktion som skyddsrum för tusentals människor. Dessutom telefonväxlar, sjukhus, förråd för oersättliga konstkatter m.m. Taken och 'trossbottnarna' var av dimensioner att de klarade fullträffar av, i stort sett alla bomber som fälldes mot städerna, Varjag

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem
Inlägg: 2001
Blev medlem: 17 september 2003, 03:16
Ort: Göteborg, Stockholm, Umeå

Inlägg av Bagheera » 12 mars 2007, 02:49

Jag har för mig att åtminstone ett Flakturm på senare tid har byggts om till dyra bostadsrätter, i Berlin eller Hamburg?
På bästa våningen har man STORA verandor.

Kommer tyvärr inte ihåg var jag läste/såg det för några år sedan.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 12 mars 2007, 12:43

Bagheera skrev:Jag har för mig att åtminstone ett Flakturm på senare tid har byggts om till dyra bostadsrätter, i Berlin eller Hamburg?
På bästa våningen har man STORA verandor.

Kommer tyvärr inte ihåg var jag läste/såg det för några år sedan.
Kan va skönt att veta att vindar, hagel, snöstorm och annat 'lappri' knappast 'biter' på lägenheten....svala bör också vara - kunde behövts idag då vi hade en 'stinker' - +39C i skuggan, Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28915
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 12 mars 2007, 14:11

Bagheera skrev:Jag har för mig att åtminstone ett Flakturm på senare tid har byggts om till dyra bostadsrätter, i Berlin eller Hamburg?
På bästa våningen har man STORA verandor.

Kommer tyvärr inte ihåg var jag läste/såg det för några år sedan.
Jag gjorde en snabbkoll och det verkar inte så - kanke för dyrt med att knacka upp fönster i betongen :lol: Däremot verkar Nordwestdeutsche Rundfunk ha lagt beslag på en:
Bild
http://de.wikipedia.org/wiki/Hamburger_Flakt%C3%BCrme
http://en.wikipedia.org/wiki/Flak_Tower

Kanske någon Hochbunker som menades? http://www.hojobeck.de/

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5060
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 17 juli 2007, 10:52

varjag skrev: @ Battler....jag har varit inne i St.Pauli-bunkern i Hamburg ngra gånger - kul läsa att den tydligen 'är i bruk' some mediacentrum idag. Den 'första' var den nödbostäder - i omedelbar närhet till Reperbahn....ingångarna luktade urin och skit....Det lär vara annat idag! Skriv gärna en rad - när du 'visiterat' - om vad du sett, Varjag
Sådär, hemkommen och har ordnat upp bilderna. Hade ej adress, mer än gatunamnet Feldstrasse, nåväl jag får väl åka efter gatan och spana efter bunkern, tänkte jag - behövdes ej, bunkern sticker upp rejält över omgivande bebyggelse. Framme vid bunkern var det ett parkeringsområde framför bunkern, man fick biljett vid en automat i anslutning till en vägbom. Nåja taxan var inte så blodig, och första timmen var gratis. Fotvandrade runt bunkern till att börja med, betongen är av god kvalite, inga tecken på släpp/betongras (har sett många bunkrar ute i Europa, där betongen varit av dålig kvalite med bl a stor inblandning av småsten, eller ubåtsbunkrar vid Atlantkusten där man hängt upp skyddsnät för att fånga upp ras från ytskicktet), marken var asfalterad runt om, varuintag på baksidan. I markplan var det affärer med inriktning på musik, tog hissen upp, plan 5 var hissens änhållplats. En musikskola plus ett företag till fanns på femman - ingen trappa till någon utsiksplattform, så det var bara att åka ner igen. Ingen dålig lukt någonstans i ansluning till bunkern.
Bilagor
Sem Europa 2007 001.jpg
Sem Europa 2007 001.jpg (55.58 KiB) Visad 1018 gånger
Sem Europa 2007 003.jpg
Sem Europa 2007 003.jpg (54.44 KiB) Visad 1019 gånger

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5060
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 17 juli 2007, 10:55

Mera bilder.....
Bilagor
Sem Europa 2007 005.jpg
Sem Europa 2007 005.jpg (54.49 KiB) Visad 1014 gånger
Sem Europa 2007 004.jpg
Sem Europa 2007 004.jpg (55.08 KiB) Visad 1016 gånger

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5060
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 17 juli 2007, 10:57

Bild av ingången
Bilagor
Sem Europa 2007 007.jpg
Sem Europa 2007 007.jpg (54.44 KiB) Visad 1013 gånger
Sem Europa 2007 006.jpg
Sem Europa 2007 006.jpg (56.36 KiB) Visad 1013 gånger

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 17 juli 2007, 11:44

Snygga bilder Battler, tack för dem...är det en blomsterlåda men ser utanför ett av fönstren? Flower-powerare innanför :lol: , Varjag

Användarvisningsbild
panzerIV
Medlem
Inlägg: 741
Blev medlem: 27 juli 2004, 22:52
Ort: Eskilstuna

Inlägg av panzerIV » 17 juli 2007, 13:08

Probstner skrev:Den kyrkfasad i Prag som bär spår efter skottlossning i jakten på Heydrichs mördare har omvandlats till en sorts minnesmärke.

/ Probstner

Bild
Är det bara jag eller ska soldaten föreställa en tysk fallskärmsjägare?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 17 juli 2007, 13:34

Nja - det är nog en 'tjeckisk' i alla fall - attentatsmännen släpptes ned med fallskärm, Varjag

Skriv svar