.

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 11 oktober 2002, 07:58

Som en påminnelse om allas vår dödlighet, då eller?
:(
/Marcus Karlsson

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Inlägg av Wolfblitzer » 11 oktober 2002, 08:00

nä, för att visa att grymhet leder till plats i bkhyllor :roll:

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 11 oktober 2002, 10:56

Fläsket skrev:Alla borde ha en döskalle i bokhyllan.

:)
Att vara eller icke vara, det är frågan???

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 11 oktober 2002, 11:21

Fast när Hamlet håller den monologen så brukar har ha en dolk i handen. Överväger självmord i den scenen.
Du tänker på "Ack stackars Yorrick. Jag kände honom,Horatio."
Där Hamlet grävt upp hovnarrens skalle ch sitter och pratar med den och sin vän Horatio.

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 11 oktober 2002, 12:43

Fläsket skrev:
Fast när Hamlet håller den monologen så brukar har ha en dolk i handen. Överväger självmord i den scenen.
Du tänker på "Ack stackars Yorrick. Jag kände honom,Horatio."
Där Hamlet grävt upp hovnarrens skalle ch sitter och pratar med den och sin vän Horatio.
Så du kan Shakespear.
Duktigt jobbat.
Med risk för att det blir väldigt OT, men var det Shakespear som skrev?

"We few, we brave, we brothers in arms" o.s.v.
Jag tror det ska finnas med i någon av "kungapjäserna".
Henrik nånting.
Om jag inte missminner mig så håller kungen en monolog, där han nämde det jag skrev inför truppen, innan ett avgörande slag.
Har jag rätt, eller svamlar jag som vanligt?

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 11 oktober 2002, 15:43

Larsson skrev:Med risk för att det blir väldigt OT, men var det Shakespear som skrev?

"We few, we brave, we brothers in arms" o.s.v.
Jag tror det ska finnas med i någon av "kungapjäserna".
Henrik nånting.
Om jag inte missminner mig så håller kungen en monolog, där han nämde det jag skrev inför truppen, innan ett avgörande slag.
Beskrivningen stämmer annars ganska bra in på citatet "We few, we happy few, we band of brothers ..." (Henry V, akt IV). Kan det vara det du menar?

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 11 oktober 2002, 16:13

Jag tror det bara blev skelett kvar, eftersom Hitler fick mer bensin än Goebbels på sig.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 11 oktober 2002, 16:15

trench skrev:hur mycket fanns det kvar av hitlers kropp egentligen? bara skelett eller som Goebels?
Av Hitler och Eva Braun fanns det kvar "zwei verkohlte, zusammengeschrumpfte Leichen, die nicht mehr zu identifizieren waren" (enligt vittnesbörd från en av Hitler vakter, enligt Ian Kershaws Hitler - 1936-1945 Nemesis) - dvs "två förkolnade, sammanskrumpna lik, som inte längre gick att identifiera". Det enda som gick att identifiera var just käkpartiet och tandbryggorna (m hj a tandkortet). Resterna av kroppen låg enligt uppgift i en cigarrlåda, vilket kanske säger något om skicket ...

Användarvisningsbild
Mandolinmannen
Medlem

K B.

Inlägg av Mandolinmannen » 11 oktober 2002, 23:01

Men Kenneth B. Var bra där eller hur LINDIR.
M V H mandolinmannen

Användarvisningsbild
cloud
Medlem

Inlägg av cloud » 16 oktober 2002, 10:13

själv tror jag att ryssarna inte hittade liket alls... När Hitler tog livet av sig, kanske han gett order till sina livvakter att bränna hans kropp?? detta är bara en teori

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 16 oktober 2002, 10:35

Cigarrlåda låter lite litet. En urna brukar ju vara större än en cigarrlåda och då är en riktig ugn använd. Jag trodde att det vara två delvis förkolnade lik i en grop som hittades. Men jag fattar inte riktigt varför.
mvh

Ole
Medlem

Inlägg av Ole » 16 oktober 2002, 16:39

Ni borde läsa följande tråd, om ni inte redan gjort det:
viewtopic.php?t=2051&start=0&postdays=0 ... highlight=

Där redogörs för en del "fakta" kring hans död, och man tar även upp källor som inbjuder till läsning. Kika gärna lite närmre på mitt inlägg där (och läs samtliga bildtexter som jag redogör för):
viewtopic.php?p=28318#28318

Användarvisningsbild
Wilja
Medlem

Inlägg av Wilja » 20 oktober 2002, 17:31

Ryssarnas Operation myt gjorde en helt ny undersökning av Hitlers försvinnande och ev. kvarlevor för att man var rädd att man hade tagit miste första gången och där även en inre maktstrid inom KGB var en drivande faktor. Operaton myt hoppades visa att de som var ansvariga för den första utgrävningen tagit fel och att de brända inte alls var Hitler och Eva Braun, därigenom skulle dessa hamna i onåd hos Stalin och en utrensning skulle kunna ske.
Operation myt gjorde nu nya utgrävningar på platsen för likbränningen och det var då man hittade Hitlers garnintyr, som senare kunde identifieras av Hitlers tandtekniker, och en bortskjuten bit av kraniet med kulhål i som hållits fast av skinnet och lossnat när detta brändes bort. Dessa delar förvarades i en cigarrlåda och är de enda bitar som finns kvar i de ryska arkiven. Resten av kropparna återfanns senare nergrävda och brändes slutligen upp 1970.

Detta från dokumentären "Hitler´s death" som visades på fyran 1995 och som jag nyligen återfunnit en inspelning av i videohyllan. :lol:

Skriv svar