Goebbels barn

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
maddog
Medlem

Inlägg av maddog » 28 oktober 2006, 13:28

Alenao skrev:Varför dödas barnen? Vad hade dom gjort? Dom kunde ju knappast avslöjja nånting. Ville bara deras mamma se dom död så att barnen inte skulle råka illa ut eller nåt liknande?
Jag skulle vilja säga som så;
Hur kan man förstå en person som idoliserade Führern som Goebels gjorde? man kan inte sätta sig in i hur de tänkte dessa sista dagar av 1000-års riket.... Alla reportage jag har sett speglar i stort sett samma sak... "undergången är här så skit i allt och lev livet".. men paret Goebels var så indoktrinerade av Führern att de inte såg en framtid utan honom som ledare... Det skulle i stort sett inte finnas ett Tyskland värt namnet efter hitlers Död....... Inte ens för deras egna barn. Mig veterligen var det ingen annan av de höga Nazikoryfeerna som tog livet av sig själva och hela sin familj.. Men jag kan ha fel.. :)

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 28 oktober 2006, 13:41

Han var väl inte kanske en av de allra högsta nazistledarna men SS-riksläkaren SS-Brigadeführer Dr. Ernst-Robert Grawitz tog livet av sig och sin familj.

Användarvisningsbild
maddog
Medlem

Inlägg av maddog » 28 oktober 2006, 13:45

sant.. men jag tror nog att han förstod att processen skulle göras kort med honom eftersom han var ansvarig för att gasningen av judar började och de medicisnksa experimenten i lägren.
En fråga som jag kom på just nu... vad skulle Goebelss kunna anklagas för i en rättegång? Han hade troligen kännedom om flera av förbrytelserna, organiserade "kristallnatten" och han var en lögnernas mästare som propagandaminister men "bortsett" från det så gjorde han väl inget annat??

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 28 oktober 2006, 18:32

maddog skrev:sant.. men jag tror nog att han förstod att processen skulle göras kort med honom eftersom han var ansvarig för att gasningen av judar började och de medicisnksa experimenten i lägren.
En fråga som jag kom på just nu... vad skulle Goebelss kunna anklagas för i en rättegång? Han hade troligen kännedom om flera av förbrytelserna, organiserade "kristallnatten" och han var en lögnernas mästare som propagandaminister men "bortsett" från det så gjorde han väl inget annat??
wikipedia/G%C3%B6bbels skrev:Goebbels played a large role in helping the Nazis achieve and retain power by creating propaganda to present the Nazi ideology to the German people. He was a committed anti-Semite, involved with Kristallnacht in 1938 and later connected with the Nazi Endlösung (Final Solution) as well as the Judenfrage ("Jewish Question"), especially the deportation of Jews from Berlin.

Feldwebel Otto
Utsparkad

Inlägg av Feldwebel Otto » 7 november 2006, 00:06

Giancarlo skrev:
Feldwebel Otto skrev: Nu vet jag inte varifrån du rent historiskt fått stryphistorien från (har du någon länk?). Allt som sägs i 'Der Untergang' är inte sant, en hel del har säkerligen friserats för att passa Förbundsrepublikens lagstiftning (för att underlätta visninstillstånd) ...alltså en scen där exv en 'snäll' Hitler klappar sin sekreterare på kinden 'kompenseras' med att Magda Goebbels tvingar i sin unge giftet osv, osv.
.
Vad menar du med ordet: Säkerligen???. Verkar som du enbart går på indicier här.. Hur vet du att Der Untergang är "friserad"? Och om så är fallet.- Hur vet du vad som då har "friserats"?
Hur jag vet att Der Untergang är friserad, ...Det vet jag inte (därav ordet 'säkerligen'), men det är ju en spelfilm ämnad att visas i ett land där vissa saker, enlig lag, inte får visas.

Användarvisningsbild
Hans Engnell
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Hans Engnell » 12 december 2006, 18:47

Torbjörn Aronsson skrev:Ur Undergången: Hitler och slutet på Tredje riket av Joachim Fest (s. 153-154): `På kvällen den 1 maj stoppade Magda Goebbels sina barn i säng med en sömndryck, och möjligen lät hon dem även få en morfinspruta, och därefter droppade hon i doktor Stumpfeggers närvaro blåsyra i deras öppnade munnar.
Men hur vet man det? Stumpfegger dog väl och kan inte ha burit vittnesmål? Vem har vittnat om detta?

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Inlägg av Stilleben » 15 december 2006, 23:08

Hans Engnell skrev:
Torbjörn Aronsson skrev:Ur Undergången: Hitler och slutet på Tredje riket av Joachim Fest (s. 153-154): `På kvällen den 1 maj stoppade Magda Goebbels sina barn i säng med en sömndryck, och möjligen lät hon dem även få en morfinspruta, och därefter droppade hon i doktor Stumpfeggers närvaro blåsyra i deras öppnade munnar.
Men hur vet man det? Stumpfegger dog väl och kan inte ha burit vittnesmål? Vem har vittnat om detta?
Stumpfegger skall ju ha flytt med Bormann och Axmann på natten den 1 maj 1945 från Hitlerbunkern, men enligt den överlevande Axmanns uppgifter dödades ju Stumpfegger och Bormann av en rysk granat under flykten.Han kan dock ha fått denna berättelse av Stumpfegger. Vidare skall ju barnen, vars kroppar var oskadade, ha obducerats av ryska läkare efter kriget, vilka skall ha konstaterat förgiftningarna.

Feldwebel Otto
Utsparkad

Inlägg av Feldwebel Otto » 16 december 2006, 01:33

...Vidare skall ju barnen, vars kroppar var oskadade, ha obducerats av ryska läkare efter kriget, vilka skall ha konstaterat förgiftningarna.
Sovjetryska läkare!? Ok, med andra ord vet vi egentligen ingenting.

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 16 december 2006, 09:39

Feldwebel Otto skrev:
Hur jag vet att Der Untergang är friserad, ...Det vet jag inte (därav ordet 'säkerligen'), men det är ju en spelfilm ämnad att visas i ett land där vissa saker, enlig lag, inte får visas.
Faktum att detta aldrig skulle kunna utgöra något bevis i sig själv...Säger mer om din politiska inställning än om vad som faktiskt har hänt..

Användarvisningsbild
Hans Engnell
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Hans Engnell » 16 december 2006, 22:33

Feldwebel Otto skrev: Hur jag vet att Der Untergang är friserad, ...Det vet jag inte (därav ordet 'säkerligen'), men det är ju en spelfilm ämnad att visas i ett land där vissa saker, enlig lag, inte får visas.
Om "Undergången" är friserad, är vittnesmålen friserade. Filmen är ju i princip en kalkering av Junges berättelse om livet som Hitlers sekreterare och av Albert Speers memoarer. Den som har läst böckerna kan replikerna i filmen, typ. :)

Men så är det ju med historia. Ofta har vi bara vittnesmål att gå på, ingen kan säga att Speer är 100 procent trovärdig (vilket han säkerligen inte är), men inte heller att han mestadels ljuger. Mitt intryck är att Speer är en ganska bra observatör från Hitlertiden. Vad som sades här och var spelar kanske mindre roll. Men det är klart att en film har begränsad tid att berätta en historia. Vad har utelämnats som borde ha varit med, menar du?

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Kontakt:

Inlägg av gostap » 17 december 2006, 16:16

Underlaget till Undergången lär innehålla många fel, bl.a kronologin. Joachim Fest påstås inte anammat all forskning och avstod pga bristande språkkunskaper att söka i Ryska öppnade arkiv. Ett exempel är t.ex vredesutbrottet mot Fegelin i filmen som aldrig lär ha ägt rum. Istället fick mer eller mindre regeringskvarterets stridskommendant Gunsche tvinga Hitler att överlämna honom till ståndrätt. ett annat är att det inte var Hitler som tillkallade Steiner o Wencks armeer utan kriget leddes de sista dagarna av Keitl m.fl.

Mvh

Gostap

Skriv svar