3de riket

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Mrkos
Medlem

3de riket

Inlägg av Mrkos » 1 oktober 2002, 23:46

Vad hette 3de rikets nationalsång (på tyska gärna) ..skulle vilja ladda ner den åå mp3 (je e inte nazze) :lol:

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 2 oktober 2002, 03:26

"Deutschland, Deutschland über alles, über alles in der welt"??? :)

Om du någon gång är på skalmans inofficiela mIRC kanal( #skalman) och jag är där så säg till mig så kan du få den av mig, om inte så kan du fråga någon annan, tex. Ostmark eller JvonB.(Om någon borde ha den så är det dom!) :D

Ps. Kan tänka mig att Ostmark ställer sig i "giv akt" när han spelar den låten. :lol:

Användarvisningsbild
Mandolinmannen
Medlem

nuvarande flaggan

Inlägg av Mandolinmannen » 2 oktober 2002, 03:44

Svart,Röd,Gul
Visst är det en uniform från början, kommer nu inte ihåg hur det var, men det gula återspeglar väl mässingsknapparna ???
M V H mandolinmannen

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Re: nuvarande flaggan

Inlägg av hangatyr » 2 oktober 2002, 07:23

Mandolinmannen skrev:Svart,Röd,Gul
Visst är det en uniform från början, kommer nu inte ihåg hur det var, men det gula återspeglar väl mässingsknapparna ???
M V H mandolinmannen
eeh, va?

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Re: 3de riket

Inlägg av Patrik » 2 oktober 2002, 07:46

Mrkos skrev:Vad hette 3de rikets nationalsång (på tyska gärna) ..skulle vilja ladda ner den åå mp3 (je e inte nazze) :lol:
Tredje Riket hade faktiskt två - även om den andra var inofficiell.
Den officiella var "Deutschland, Deutschland über alles..."
Och den inofficiella var "Horst Wessel" som var partiets sång.
Jag har ärligt talat ingen anning vad färgerna symboliserar, förutom att det är Weimarrepublikens flagga. Fast jag antar att Forsberg eller Lindir vet. ;)
Kejsardömmets flagga var Svart, vit och röd.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 2 oktober 2002, 08:26

Angående färgerna Svart Röd Gul så var dessa uniformsfärgerna för den Lützowska frikåren under napoleonkrigen. Kejsardömets flagga var en sammanställning av färgerna för Preussen (svart-vit) med Brandensburg (röd-vit).

Mvh,
Marcus Karlsson

varjag
Saknad medlem †

Re: nuvarande flaggan

Inlägg av varjag » 2 oktober 2002, 13:33

M V H mandolinmannen
Bara en liten passus,kanske okand for de flesta forumlasarna. I den 'gråa zonen' mellan nederlaget och Forbundsrepubliken, borjade en liten och sliten 'handelsflotta' att segla for tyska rederier.Tyskland hade vid den tiden ingen,nationalflagga.Allierade Kontrollraadet bestamde (av okanda skal) att tyska fartyg skulle tills vidare fora den internatinella signalflaggan 'E' pa akterstaangen som provisorisk nationalflagga.De tyska sjomannen visade sitt forakt for denna bestammelse genom att svetsa till flaggstaangen en staalplaat - maalad i de foreskrivna fargerna.

Användarvisningsbild
Mrkos
Medlem

Inlägg av Mrkos » 2 oktober 2002, 19:23

eyyy! e den knanlem på dalnet lr quakenet? :P

Användarvisningsbild
Mrkos
Medlem

Inlägg av Mrkos » 2 oktober 2002, 19:53

Btw ...anno..du känner måns va..han har ¨snacjkat om att du e lite WW2 tokig...kul att nån har sanma intressen! :lol:

Användarvisningsbild
Ostmark
Medlem

Inlägg av Ostmark » 2 oktober 2002, 23:29

Anno skrev:"Deutschland, Deutschland über alles, über alles in der welt"??? :)

Om du någon gång är på skalmans inofficiela mIRC kanal( #skalman) och jag är där så säg till mig så kan du få den av mig, om inte så kan du fråga någon annan, tex. Ostmark eller JvonB.(Om någon borde ha den så är det dom!) :D

Ps. Kan tänka mig att Ostmark ställer sig i "giv akt" när han spelar den låten. :lol:
Helt korrekt! :D

Ladda inte hem den censurerade versionen bara - man blir gråtfärdig när en sådan vacker sång blir förstörd på det viset.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 3 oktober 2002, 00:34

Ostmark skrev:
Anno skrev:"Deutschland, Deutschland über alles, über alles in der welt"??? :)

Helt korrekt! :D

Ladda inte hem den censurerade versionen bara - man blir gråtfärdig när en sådan vacker sång blir förstörd på det viset.
Nej, för f*n! :)
Menar du den dom använder idag som nationalsång?

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Re: 3de riket

Inlägg av Lindir » 3 oktober 2002, 01:04

Patrik skrev:Jag har ärligt talat ingen anning vad färgerna symboliserar, förutom att det är Weimarrepublikens flagga. Fast jag antar att Forsberg eller Lindir vet. ;)
Ännu en klassisk stridsfråga ...

De flesta i den här diskussionen verkar i varierande utsträckning luta åt att svart/röd/gul eller svart/röd/guld uppstod i samband med nämnda Lützowska frikår/Lützowska jägarna eller den dem närbesläktade studentrörelsen Urburschenschaft von Jena (deras flagga finns länkad på samma sida). Professorn som skrivit denna text tonar dock ner den kopplingen och framhäver hellre att det är gamla kejserliga färger alltifrån medeltiden. Det är fullt möjligt att han bara har politiska skäl att vinkla det så - texten härstammar iallafall från en tysk-monarkistisk sida.

För den som vill se hur olika tyska flaggor sett ut från medeltiden till Tredje Riket kan jag rekommendera denna sida.

Användarvisningsbild
Mandolinmannen
Medlem

LÜTZOW

Inlägg av Mandolinmannen » 3 oktober 2002, 04:06

Hej det var väl det jag hade i bakhuvudet att det hade med någon uniform att göra
M V H mandolinmannen

Användarvisningsbild
Verspieder
Medlem
Ort: Västerbotten (men uppväxt i Jämtland, därav avatar-flaggan)

1945-49

Inlägg av Verspieder » 3 oktober 2002, 14:32

Intressant att du tog upp det där om "gråa zonen" Varjag
Kompletterar med en länk till denna sjöflagga:

http://www.crwflags.com/fotw/flags/de1945.html

Skriv svar