3de riket
3de riket
Vad hette 3de rikets nationalsång (på tyska gärna) ..skulle vilja ladda ner den åå mp3 (je e inte nazze) 
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
"Deutschland, Deutschland über alles, über alles in der welt"???
Om du någon gång är på skalmans inofficiela mIRC kanal( #skalman) och jag är där så säg till mig så kan du få den av mig, om inte så kan du fråga någon annan, tex. Ostmark eller JvonB.(Om någon borde ha den så är det dom!)
Ps. Kan tänka mig att Ostmark ställer sig i "giv akt" när han spelar den låten.
Om du någon gång är på skalmans inofficiela mIRC kanal( #skalman) och jag är där så säg till mig så kan du få den av mig, om inte så kan du fråga någon annan, tex. Ostmark eller JvonB.(Om någon borde ha den så är det dom!)
- Mandolinmannen
- Medlem
nuvarande flaggan
Svart,Röd,Gul
Visst är det en uniform från början, kommer nu inte ihåg hur det var, men det gula återspeglar väl mässingsknapparna ???
M V H mandolinmannen
Visst är det en uniform från början, kommer nu inte ihåg hur det var, men det gula återspeglar väl mässingsknapparna ???
M V H mandolinmannen
Re: nuvarande flaggan
eeh, va?Mandolinmannen skrev:Svart,Röd,Gul
M V H mandolinmannen
Re: 3de riket
Tredje Riket hade faktiskt två - även om den andra var inofficiell.Mrkos skrev:Vad hette 3de rikets nationalsång (på tyska gärna) ..skulle vilja ladda ner den åå mp3 (je e inte nazze)
Den officiella var "Deutschland, Deutschland über alles..."
Och den inofficiella var "Horst Wessel" som var partiets sång.
Jag har ärligt talat ingen anning vad färgerna symboliserar, förutom att det är Weimarrepublikens flagga. Fast jag antar att Forsberg eller Lindir vet.Mandolinmannen skrev:Svart,Röd,Gul
Kejsardömmets flagga var Svart, vit och röd.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Re: nuvarande flaggan
Bara en liten passus,kanske okand for de flesta forumlasarna. I den 'gråa zonen' mellan nederlaget och Forbundsrepubliken, borjade en liten och sliten 'handelsflotta' att segla for tyska rederier.Tyskland hade vid den tiden ingen,nationalflagga.Allierade Kontrollraadet bestamde (av okanda skal) att tyska fartyg skulle tills vidare fora den internatinella signalflaggan 'E' pa akterstaangen som provisorisk nationalflagga.De tyska sjomannen visade sitt forakt for denna bestammelse genom att svetsa till flaggstaangen en staalplaat - maalad i de foreskrivna fargerna.Mandolinmannen skrev:Svart,Röd,Gul
M V H mandolinmannen
Helt korrekt!Anno skrev:"Deutschland, Deutschland über alles, über alles in der welt"???![]()
Om du någon gång är på skalmans inofficiela mIRC kanal( #skalman) och jag är där så säg till mig så kan du få den av mig, om inte så kan du fråga någon annan, tex. Ostmark eller JvonB.(Om någon borde ha den så är det dom!)![]()
Ladda inte hem den censurerade versionen bara - man blir gråtfärdig när en sådan vacker sång blir förstörd på det viset.
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Nej, för f*n!Ostmark skrev:Helt korrekt!Anno skrev:"Deutschland, Deutschland über alles, über alles in der welt"???![]()
Om du någon gång är på skalmans inofficiela mIRC kanal( #skalman) och jag är där så säg till mig så kan du få den av mig, om inte så kan du fråga någon annan, tex. Ostmark eller JvonB.(Om någon borde ha den så är det dom!)![]()
Ps. Kan tänka mig att Ostmark ställer sig i "giv akt" när han spelar den låten.![]()
Ladda inte hem den censurerade versionen bara - man blir gråtfärdig när en sådan vacker sång blir förstörd på det viset.
Menar du den dom använder idag som nationalsång?
Re: 3de riket
Ännu en klassisk stridsfråga ...Patrik skrev:Jag har ärligt talat ingen anning vad färgerna symboliserar, förutom att det är Weimarrepublikens flagga. Fast jag antar att Forsberg eller Lindir vet.
De flesta i den här diskussionen verkar i varierande utsträckning luta åt att svart/röd/gul eller svart/röd/guld uppstod i samband med nämnda Lützowska frikår/Lützowska jägarna eller den dem närbesläktade studentrörelsen Urburschenschaft von Jena (deras flagga finns länkad på samma sida). Professorn som skrivit denna text tonar dock ner den kopplingen och framhäver hellre att det är gamla kejserliga färger alltifrån medeltiden. Det är fullt möjligt att han bara har politiska skäl att vinkla det så - texten härstammar iallafall från en tysk-monarkistisk sida.
För den som vill se hur olika tyska flaggor sett ut från medeltiden till Tredje Riket kan jag rekommendera denna sida.
- Mandolinmannen
- Medlem
LÜTZOW
Hej det var väl det jag hade i bakhuvudet att det hade med någon uniform att göra
M V H mandolinmannen
M V H mandolinmannen
- Verspieder
- Medlem
- Ort: Västerbotten (men uppväxt i Jämtland, därav avatar-flaggan)
1945-49
Intressant att du tog upp det där om "gråa zonen" Varjag
Kompletterar med en länk till denna sjöflagga:
http://www.crwflags.com/fotw/flags/de1945.html
Kompletterar med en länk till denna sjöflagga:
http://www.crwflags.com/fotw/flags/de1945.html