Hjälp att hitta grav- tysktalande efterlyses

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Hjälp att hitta grav- tysktalande efterlyses

Inlägg av Andreas K » 2 mars 2006, 13:13

Jag behöver någon som kan hjälpa mig att hitta min gammelmorfars grav. Själv kan jag inte tillräcklig tyska för att förstå vad som skrivs på nedanstående länkar. Om det är någon som har tid och lust så är ni välkomna att hjälpa mig.

Här är information jag fick av herr Lars Gyllenhaal:
''Vill man hitta graven för stupade i tysk krigstjänst - alltså om en grav existerar - så går man till "Gräbersuche" på http://www.volksbund.de som är Tyska krigsgravtjänstens officiella stödförening.''

Personuppgifter om mannen i fråga:
Namn: Ference (alt. Franz) Maizl
Född: 1912, utförligare födelsedatum återkommer jag med.
Födelseplats: Vaskot (alt. Vaskut, Vascut, Vascút,mm) i Ungern.
Död: Berlin, April/Maj 1945
Tog värvning: Augusti 1943
Förband: Okänt pansarförband inom Wehrmacht-Heer. Stridsvagnssoldat.
Övrigt: Eventuell splitterskada kring munregionen. Levererade öl till krogar i det civila. Hans bror var chaufför åt höga officerare inom armén.

Detta är de preliminära personuppgifterna, jag kommer att fylla på med ytterligare information efter att jag har frågat min mormor.
Tack på förhand.
Mvh Andreas
Senast redigerad av 2 Andreas K, redigerad totalt 3 gång.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 2 mars 2006, 13:21

Det behövs mer information för att genomföra en sökning. Födelseplats vore väldigt bra att ha.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 2 mars 2006, 13:21

Detta är de preliminära personuppgifterna, jag kommer att fylla på med ytterligare information efter att jag har frågat min mormor.
Det kommer. :)

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 3 mars 2006, 20:10

Personuppgifterna har fyllts på.
Mvh Andreas

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 3 mars 2006, 21:34

Är du säker på stavningen av efternamnet? Den enda med det efternamnet som jag hittar är en Peter född 30.06.1915 och anmäld som stupad/saknad 08.04.1945.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 4 mars 2006, 12:04

Jag (eller mormor rättare sagt) är helt säker på stavningen. Den där Peter du hittade är nog inte han även om det inte var långt ifrån. Kanske stavningen är Maisl eller Maicl eller något liknande. Hans bror hittade graven en gång, men han dog strax efteråt, innan han hade hunnit berätta för någon mer än sin fru, och frugan svarar inte på brev eller telefonsamtal.
Det kanske är kört, han kanske ligger och ruttnar i en bortglömd massgrav eller brann upp i stridsvagnen eller något sådant, det vet man ju aldrig.
Mvh Andreas

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 4 mars 2006, 12:16

Kan det vara Franz Maisl född 16.12.1911 i Baesborsöd, rapporterad som saknad/stupad 24.04.1945? Denne person är nämligen begraven i Berlin.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

Ungern

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 4 mars 2006, 13:52

jag tycker Baesborsöd låter rätt ungerskt, men ingen sådan ort verkar finnas enl eniro.se

Men kanske Baesborsöd är en förvanskning av ett ungerskt ortnamn?

Nån som har en atlas bara över Ungern?

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 4 mars 2006, 21:54

Kan det vara Franz Maisl född 16.12.1911 i Baesborsöd, rapporterad som saknad/stupad 24.04.1945? Denne person är nämligen begraven i Berlin.
Gode gud, det måste vara han. Födelsedatumet stämmer precis, jag fick det datumet i nya uppgifter idag. Baesborsöd kan mycket väl vara en förvanskning, Vaskut(födelseorten),är idag en stadsdel i Bája i Ungern. Fick ni fram var han ligger begraven?
Jag kan även säga att min mormors familj fick hem ett brev där det stod att deras far hade stupat, denne man visade sig dock vara Peter Maizl, samme man som ni nämnde. Det var först i Maj(tror jag) som de fick veta att Franz hade dött.
Mvh Andreas

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

DD

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 4 mars 2006, 22:09

Bra!

Namn, födelsedatum och dödsplats stämmer plus att födelseorten låter ungersk. Jag tror du kan utgå ifrån att det är han!

F.ö. står där också att han var Grenadier och att "Franz Maisl ruht auf der Kriegsgräberstätte in Berlin-Steg.-Dreifaltigkeit.
Endgrablage: Block F Reihe 1 Grab 18" dvs. en exakt positionsangivelse. Du kan läsa mer om kyrkogården på samma sajt, alltså http://www.volksbund.de

Föreslår att du nu studerar http://www.dd-wast.de Obs att sidan har en engelsk variant. Klicka på "Tracing request". Begär att få en kopia av hela hans dossier. Det kostar väl några hundralappar men har du tur finns den kvar och innehåller även foto. Obs att det brukar ta några månader.

Vore klart intressant om du sedan här kunde sammanfatta resultatet.

Nu kan du och din familj ju även besöka hans grav och/eller sända en krans till den genom http://www.volksbund.de

Skulle hans dossier inte finnas hos DD/WASt så kan ev Volksbund ge dig några fler detaljer - i alla fall om i vilken enhet han var när han stupade. Sedan kanske du kan hitta något genom böcker om denna enhet och dess ev. veteranförening (liten sannolikhet men...)

Lycka till,

Lars
Senast redigerad av 1 Lars Gyllenhaal, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 4 mars 2006, 22:15

Tack så jättemycket för all hjälp jag har fått, ni har gjort lika mycket arbete på ett par dagar som min mormor har haft möjlighet att göra på 60 år. Jag ska göra vad jag kan för att få fram så mycket som möjligt om honom, och sedan ska jag posta allt väsentligt jag hittar. Vi har ett foto som togs precis innan han ryckte in, dvs sommaren 1943, där han och hela familjen finns med. Om jag bara kan lista ut hur man gör för att posta bilder så kanske jag kan scanna in den eller något.
Tack! :)
Mvh Andreas

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem
Inlägg: 929
Blev medlem: 23 juli 2006, 21:04
Ort: Malmö

Inlägg av Niedzwiadek » 6 oktober 2006, 16:39

Har du kanske någon information om hur det har gått? Ganska interessant:D

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 7 oktober 2006, 11:03

Jag ska berätta lite om vad vi hittade, det är väl det minsta jag kan göra. :)
I somras åkte jag, min mormor, min kusin, min morbror och min mormors syster till Berlin för att finna graven.
Kyrkogården där min gammelmorfar låg begravd ligger i Steglitz, en förort till Berlin. Kyrkogården såg liten ut, men det fanns många, många gravar där. Efter att de andra hade gett upp hoppet att leta bland alla hundratals gravar, så stod jag kvar i gassande sol och frågade mig fram med stapplande tyska. Till slut hittade jag graven efter någon timme. Eftersom ingen av oss anhöriga hade känt till graven och som en följd inte kunnat göra oss påminda, så hade man år 2005 lagt i en avliden gammal dam i graven. Med andra ord var jag tyvärr ute ett år försent.
Det enda som fanns var en annan tysk soldat som låg begravd precis bredvid, han hade stupat samma dag som min gammelmorfar.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13876
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 7 oktober 2006, 13:20

Du var inte ute ett år för sent. tycker jag. Din förfader ligger ju fortfarande kvar i graven, du har fortfarande varit där och besökt honom. Det enda som saknades var ju egentligen gravstenen, men den får väl betraktas som en världslig sak, i sammanhanget.

Bra gjort av dig att finna graven, och att ta dig dit!

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 7 oktober 2006, 14:30

Tack för de tröstande orden, Marcus.
Det var precis så jag resonerade också. :)

Edit: Jag vill även passa på att rikta ett stort, hjärtligt tack till D. Löwenhamn och Lars Gyllenhaal för deras strålande insatser som har möjliggjort alltihopa. Tack!

Skriv svar