Krigsförbrytelser av de allierade

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 28 augusti 2006, 14:26

bobbey skrev:
Tyskarnas övergrepp hör hemma i en annan tråd, men visst de spelade säkert in, inte minst
för Polska soldater i allierad tjänst och amerikanska, kanadensiska och brittiska judar.
Det är en rimlig hypotes att polska och judiska soldaterna skulle varit mera hämndlystna och gått över gränsen, men jag har inte sett den bli bekräftat nånstans, snarare tvärtom.

Iofs jag vet det talas om en polsk motoriserad brigad som tydligen knappt tog fångar mitt under ett visst häftigt slag (minns ej namet).

Likaså att polska soldater kunde vara hårdare i vissa strids sammanhang - just för att här gav de betalt för gammalt ost - men om det slog över i rena krigsbrott låter jag vara osagd.

bobbey
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 13 augusti 2006, 12:26
Ort: Oskarshamn

Inlägg av bobbey » 28 augusti 2006, 23:42

Stefan skrev:
bobbey skrev:
Tyskarnas övergrepp hör hemma i en annan tråd, men visst de spelade säkert in, inte minst
för Polska soldater i allierad tjänst och amerikanska, kanadensiska och brittiska judar.
Det är en rimlig hypotes att polska och judiska soldaterna skulle varit mera hämndlystna och gått över gränsen, men jag har inte sett den bli bekräftat nånstans, snarare tvärtom.

Iofs jag vet det talas om en polsk motoriserad brigad som tydligen knappt tog fångar mitt under ett visst häftigt slag (minns ej namet).

Likaså att polska soldater kunde vara hårdare i vissa strids sammanhang - just för att här gav de betalt för gammalt ost - men om det slog över i rena krigsbrott låter jag vara osagd.
Nej pga av de hårda straffen för soldater som gjorde sig skyldiga till krigsbrott så hände det sällan,
däremot såg officierarna lite mellan fingrarna om soldater plundrade dödade tyskar på klockor och Luger pistoler.
Florerar fortfarande luger pistoler i den under världen, var erbjuden en av en rysk sjöman för ett antal år sen,
fullt fungerande för 50 dollar hade den vart min, men jag hade inga pengar den gången...

(sen är det inte speciellt lagligt att äga vapen utan licens för dem i sverige, men jag hade kunnat plugga den eller ngt)

HedMunkfors
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: 1 juni 2005, 08:46
Ort: Munkfors

Inlägg av HedMunkfors » 29 augusti 2006, 00:33

Såg på en dokumentär(Auschwitz tror jag den hette) på TV4 någon gång under den här månaden där en amerikansk eller brittisk judisk soldat som blev intervjuad, satt och skröt över hur han och andra judiska soldater tog misstänkta tyska krigsförbrytare, körde ut dem i skogen hade en skenrättegång och sedan avrättade dem.
Han sa att han gjorde det för att han ville hämnas sina mördade släktingar.

Så där är en bekräftelse på att iallafall en handfull judiska soldater begick krigsbrott.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 29 augusti 2006, 07:59

HedMunkfors skrev:Såg på en dokumentär(Auschwitz tror jag den hette) på TV4 någon gång under den här månaden där en amerikansk eller brittisk judisk soldat som blev intervjuad, satt och skröt över hur han och andra judiska soldater tog misstänkta tyska krigsförbrytare, körde ut dem i skogen hade en skenrättegång och sedan avrättade dem.
Han sa att han gjorde det för att han ville hämnas sina mördade släktingar.

Så där är en bekräftelse på att iallafall en handfull judiska soldater begick krigsbrott.
Intressant och ger nytt info. Men om dessa dödade VAR faktiskt misstänkta (tillhörde vaktpersonalen i nåt konc läger?? - eftersom programmet handlade om A) så är jag inte säker på om det är nåt typiskt krigsbrott. Lägervakterna avrättades ju ofta tämligen summariskt av de allierade.
Så det är inte krigsbrott, möjligen att handla utan/trots order.

Däremot att avrätta krigsfångar som INTE är misstänkta för nåt speciellt, vore definitivt ett krigsbrott...


En följdfråga är om dessa summariska avrättningar av konclägervakter - är det ett krigsbrott? Borde de inte fått rättegång och sina 10-20 år istället?

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 29 augusti 2006, 09:08

bobbey skrev:Tyskarnas övergrepp hör hemma i en annan tråd, men visst de spelade säkert in, inte minst för Polska soldater i allierad tjänst och amerikanska, kanadensiska och brittiska judar.
Det tycker jag absolut det har, främst därför att det till viss del förklarar brutaliseringen av de allierade soldaterna.

bobbey
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 13 augusti 2006, 12:26
Ort: Oskarshamn

Inlägg av bobbey » 29 augusti 2006, 11:32

Patrik skrev:
bobbey skrev:Tyskarnas övergrepp hör hemma i en annan tråd, men visst de spelade säkert in, inte minst för Polska soldater i allierad tjänst och amerikanska, kanadensiska och brittiska judar.
Det tycker jag absolut det har, främst därför att det till viss del förklarar brutaliseringen av de allierade soldaterna.
Ja fast det känns som alla vet att tyskarnas brott finns i bakhuvudet, och det dröjde till framåt 1945 innan
soldaterna var säkra på vad som hänt. men naturligtvis visste de om att Tyskarna var brutala i de länder
i väst (och Polen) de hade ockuperat.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 29 augusti 2006, 11:49

bobbey skrev:Ja fast det känns som alla vet att tyskarnas brott finns i bakhuvudet, och det dröjde till framåt 1945 innan soldaterna var säkra på vad som hänt. men naturligtvis visste de om att Tyskarna var brutala i de länder i väst (och Polen) de hade ockuperat.
Nu talar jag primärt inte om förintelsen eller behandlingen av befolkningen i Öst, utan hur man de facto behandlade civila i Frankrike och Italien - där tyska styrkor avrättade stora grupper civila o.s.v. - eller avrättande av allierade soldater (vilket redan skedde 1940).

Mr x
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 8 augusti 2003, 19:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr x » 29 augusti 2006, 13:59

Hej,

Här finns en länk där det sker en ren avrättning av Tyskar känner ej till vad de hade gjort för att bli avrättade av de Sovjetiska trupper enligt talet.

https://www.youtube.com/watch?v=kVpZjdsBFW8
Senast redigerad av 3 Mr x, redigerad totalt 29 gång.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 29 augusti 2006, 14:03

Ok, exakt vad har "Sport 1 Motor Vision compilation " och en film om bilar med ämnet att göra??? Det är vad du länkar till nämligen.

Mr x
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 8 augusti 2003, 19:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr x » 29 augusti 2006, 14:31

Kapten_Gars skrev:Ok, exakt vad har "Sport 1 Motor Vision compilation " och en film om bilar med ämnet att göra??? Det är vad du länkar till nämligen.
Kapten_Gars:

Jag fick med fel länk ska nu vara ändrad.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7193
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 30 augusti 2006, 07:19

HedMunkfors skrev:
Så där är en bekräftelse på att iallafall en handfull judiska soldater begick krigsbrott.
Kan man klandra dem?

Sonderling

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 30 augusti 2006, 09:45

Mr x skrev:Hej,

Här finns en länk där det sker en ren avrättning av Tyskar känner ej till vad de hade gjort för att bli avrättade av de Sovjetiska trupper enligt talet.

https://www.youtube.com/watch?v=kVpZjdsBFW8
Ehm, det där var inte sovjetiska soldater, utan amerikanska.
Det är möjligt att tyskarna är manskap ur Einheit Stielau, vilka agerade - iförda amerikanska uniformer - bakom de amerikanska linjerna under Ardenneroffensiven.

Mr x
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 8 augusti 2003, 19:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr x » 30 augusti 2006, 10:07

Patrik skrev:
Mr x skrev:Hej,

Här finns en länk där det sker en ren avrättning av Tyskar känner ej till vad de hade gjort för att bli avrättade av de Sovjetiska trupper enligt talet.

https://www.youtube.com/watch?v=kVpZjdsBFW8
Ehm, det där var inte sovjetiska soldater, utan amerikanska.
Det är möjligt att tyskarna är manskap ur Einheit Stielau, vilka agerade - iförda amerikanska uniformer - bakom de amerikanska linjerna under Ardenneroffensiven.
Enligt speakern/texten på filmen ska det vara det men jag är oxså tvecksam om man tittar på uniformen så liknar det mera amerikanska.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 30 augusti 2006, 10:18

Mr x skrev:Enligt speakern/texten på filmen ska det vara det men jag är oxså tvecksam om man tittar på uniformen så liknar det mera amerikanska.
Texten på filmen är helt inkorrekt, och speakern nämner överhuvudtaget inte förövrarnas nationalitet, vilket dock är rätt uppenbart.
Det här är problemet med Internet, och att man ska ta vissa saker på det med en viss nypa salt.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 30 augusti 2006, 12:15

Patrik skrev:
Mr x skrev:Hej,
Här finns en länk där det sker en ren avrättning av Tyskar känner ej till vad de hade gjort för att bli avrättade av de Sovjetiska trupper enligt talet.
Ehm, det där var inte sovjetiska soldater, utan amerikanska.
Det är möjligt att tyskarna är manskap ur Einheit Stielau, vilka agerade - iförda amerikanska uniformer - bakom de amerikanska linjerna under Ardenneroffensiven.
Enligt bokverket "Andra världskriget i bild", del "Ardenneroffensiven", där ett foto från filmen återfinns, är så fallet. Alltså avrättning av tyska soldater som för sina uppdrag iklätt sig amerikanska uniformer. Obersturmbannführer Otto Skorzeny (mest känd för sin fritagning av Mussolini 1943) skall ha varit upphovsmannen till detta.

Skriv svar