Höss och Eichmann

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Kontakt:

Höss och Eichmann

Inlägg av gostap » 6 augusti 2006, 22:13

Någon som vet vad som hände med nämda herrars barn?
Undrar också om någon på forumet vet var man kan få tag på Rudolf Höss biografi som han skrev under fängelsetiden fram till avrättningen.

Mvh

GMB

Användarvisningsbild
Mr Firpo
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Mr Firpo » 6 augusti 2006, 22:21

Biografin är översatt till svenska, och finns till och med utgiven som pocket. (Vilket är den versionen jag har). Köpte den för en fem-sex år sedan i pocketshopen på sthlms central. Har du testat bokus m fl?

När det gäller Höss vet jag att hans familj överlevde kriget. Sedan vad det blev av barnen och om dom fortfarande är i livet har jag tyvärr ingen aning om. Det nämns inte så vitt jag minns i biografin heller.

Edit: Om det är ovannämnda herrars familjer du i första hand är intresserad av, och deras syn på de brott deras fäder begick är i alla fall inte Höss bok någon vidare källa. Han skriver själv i princip inget om familjen.
Det brev Höss författade före sin avrättning och som var riktat till familjen är av hänsyn till familjemedlemmarna helt utelämnat i biografin. (I alla fall i den versionen jag har.)

Mjölner
Medlem

Inlägg av Mjölner » 7 augusti 2006, 01:08

Mr Firpo skrev:
Edit: Om det är ovannämnda herrars familjer du i första hand är intresserad av, och deras syn på de brott deras fäder begick är i alla fall inte Höss bok någon vidare källa. Han skriver själv i princip inget om familjen.
Det brev Höss författade före sin avrättning och som var riktat till familjen är av hänsyn till familjemedlemmarna helt utelämnat i biografin. (I alla fall i den versionen jag har.)
Gjorde inte Höss en helomvändning efter kriget och erkännde all skuld och uppvisade en nästan manisk ånger. Han gick väl till och med till överdrifter genom att påstå att det enbart i Auschwiz hade mördats över 5 miljoner människor under hans ledning.

Vore verkligen intressant att läsa hans memoarer. Om du kunde snoka upp titeln, och vart man kan beställa den, vore jag mycket tacksam!

Användarvisningsbild
Fältmarskalken
Medlem

Inlägg av Fältmarskalken » 7 augusti 2006, 17:56

Om jag inte minns fel så har Eichmann 4 söner, varav den äldste borde vara i 70 årsåldern och den yngste i 50 årsåldern. Vad dessa barn tycker om hans brott vet jag däremot inte.

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Kontakt:

Inlägg av gostap » 7 augusti 2006, 20:15

Mjölner skrev:
Mr Firpo skrev:
Gjorde inte Höss en helomvändning efter kriget och erkännde all skuld och uppvisade en nästan manisk ånger. Han gick väl till och med till överdrifter genom att påstå att det enbart i Auschwiz hade mördats över 5 miljoner människor under hans ledning.

Vore verkligen intressant att läsa hans memoarer. Om du kunde snoka upp titeln, och vart man kan beställa den, vore jag mycket tacksam!
Boken heter "Rudolf Höss; kommendant i Auschwiz" och är en sammanställning av hans "memoarer". Har hittat den på bokus, men tyvärr bara på Tyska. Såg den på auktion någonstans på nätet också. Verkar dock som biblioteken har den.

Mvh

GMB

laitman
Medlem

Inlägg av laitman » 9 augusti 2006, 17:04

Hej!
Fältmarskalken undrar vad Eichmanns barn möjligen tycker om faderns handlingar? Hans fru sade ju rakt på sak "Vi var en lycklig familj, vi talade aldrig om hans arbete". En bödel i Majdanek kunde ju på dagen gasa ihjäl tusen barn och gick sedan efter arbetsdagens slut hem och lekte med sina egna barn, vilka tyckte att han var bästa tänkbara far och medmänniska!
Laitman

Användarvisningsbild
Osvar
Ny medlem

Inlägg av Osvar » 24 augusti 2006, 16:00

Det var faktiskt så att Höss hade en son, men när dom engelskatrupperna inte hittade honom fängslade dom hans fru och son och lurade hans fru att avslöja vad han hade för nytt namn å var han va i tror om att hon skulle få åter se sin son fast han skickades sedan till Sibirien eller nått de minns ja inte..

Königstiger
Medlem

Inlägg av Königstiger » 24 augusti 2006, 17:49

Osvar skrev:Det var faktiskt så att Höss hade en son, men när dom engelskatrupperna inte hittade honom fängslade dom hans fru och son och lurade hans fru att avslöja vad han hade för nytt namn å var han va i tror om att hon skulle få åter se sin son fast han skickades sedan till Sibirien eller nått de minns ja inte..
Var det inte så att de skulle skicka honom till Sibirien om hon inte berättade var Rudolf Höss var?

Användarvisningsbild
Osvar
Ny medlem

Inlägg av Osvar » 24 augusti 2006, 17:52

jo men jag tror dom lurade henne om att om hon skrev vart han var så skulle dom få åka hem men ja tror att dom dödade honom ändå:S

Användarvisningsbild
maddog
Medlem

Inlägg av maddog » 24 augusti 2006, 18:45

Skulle engelsmännen ha skickat barn till Sibirien?? Eller avrättat folk sumariskt? Låter väl inte riktigt?
Höss utlämnades till Polen och hängdes i Auschwitz vilket är passande om något.

Königstiger
Medlem

Inlägg av Königstiger » 24 augusti 2006, 20:59

maddog skrev:Skulle engelsmännen ha skickat barn till Sibirien?? Eller avrättat folk sumariskt? Låter väl inte riktigt?
Jag tycker det låter rätt troligt faktiskt.. De ville ju ha tag i Höss så....

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 25 augusti 2006, 10:33

maddog skrev:Skulle engelsmännen ha skickat barn till Sibirien?? Eller avrättat folk sumariskt? Låter väl inte riktigt?
Enligt dokumentären om Auschwitz som gick på fyran så skulle den brittiska underättelsetjänsten hotat Höss fru med att man skulle skicka deras son till Sovjetunionen om hon inte berättade vart han befann sig.
Och ja, britterna skickade barn till Sibirien...

Königstiger
Medlem

Inlägg av Königstiger » 26 augusti 2006, 01:49

Patrik skrev:
Enligt dokumentären om Auschwitz som gick på fyran så skulle den brittiska underättelsetjänsten hotat Höss fru med att man skulle skicka deras son till Sovjetunionen om hon inte berättade vart han befann sig.
Och ja, britterna skickade barn till Sibirien...
Så här står det på http://www.pbs.org/auschwitz/about/transcripts_6.html
Then, on the morning of the 6th day, the soldiers of the Intelligence Corps attempted to trick her into telling more. Captain William Cross, the Commanding Officer of 92 Field Security Section, later revealed how the interrogation went.

Subtitles: Frau Höss, we ask you one more time. Where is your husband? Where is he? He is dead. You've heard the train outside? This train is going to Russia—Siberia and your son in the cell next door is going with it. You'll have two minutes to say good-bye. Alternatively, you can write down your husband's address and aliases—and you can go home together with your sons. Ten minutes.

Thinking she was saving her son, Frau Höss now revealed the truth.
Det är min fetstil

Man kan väl tolka det på två sätt.. Antingen att de aldrig hade tänkt att skicka honom till Sibirien oavsett vad hon svarat.. Eller att de tänkte skicka dit honom oavsett vad hon svarade..

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 26 augusti 2006, 08:32

Königstiger skrev:Man kan väl tolka det på två sätt.. Antingen att de aldrig hade tänkt att skicka honom till Sibirien oavsett vad hon svarat.. Eller att de tänkte skicka dit honom oavsett vad hon svarade..
Du utelämnade textraden ovanför detta där det står följande:
"Then, on the morning of the 6th day, the soldiers of the Intelligence Corps attempted to trick her into telling more. Captain William Cross, the Commanding Officer of 92 Field Security Section, later revealed how the interrogation went.

Tycker det bara går att tolka på ett sätt, man lurade henne och hade överhuvudtaget inga planer på att skicka någon av Höss släktingar till Sibirien.

(OBS, min feta stil)

Königstiger
Medlem

Inlägg av Königstiger » 26 augusti 2006, 16:53

Vadå utelämnade?

Grejen är i alla fall att de lurade henne, men det framgår inte av texten på vilket sätt..

Skriv svar