Hitler, Nazism och ockult/övernaturliga intressen

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Gilliz
Medlem

Hitler, Nazism och ockult/övernaturliga intressen

Inlägg av Gilliz » 29 juni 2006, 18:07

Det är ett känt faktum Hitler bla letade efter "ödets spjut".
Var detta bara ett sista desperat försök när kriget gick dåligt och han var villig att försöka det mesta för att vinna.
Eller var det "endel" i nazismen och något som Hitler hade stort intresse av?
Känner ni till andra exempel på detta? (ockultism osv.)

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 30 juni 2006, 15:24

Jag tror inte att hans intresse för ''ödets spjut'' mm, var ett sista desperat försök att vinna kriget i början, utan snarare var det nog Hitlers personliga drift att sammanväva mytologin med verkligheten. Så småningom när kriget gick utför för Tysklands del så är det nog mycket möjligt att han såg en chans att på något sätt vända krigslyckan med hjälp av diverse mytologiska föremål. Jag tror förresten att det finns en (ganska lång) tråd i det här ämnet. :)
Mvh Andreas

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 30 juni 2006, 16:46

Jag har alltid uppfattat det att Hitler själv var lindrigt intresserad av dehär sakerna och att de främsta virrpannorna var Himmler och Rosenberg.
Har jag missförstått något?

Gilliz
Medlem

Inlägg av Gilliz » 1 juli 2006, 01:24

Fläsket skrev:Jag har alltid uppfattat det att Hitler själv var lindrigt intresserad av dehär sakerna och att de främsta virrpannorna var Himmler och Rosenberg.
Har jag missförstått något?
Himmler ja, läste någonstans att han trodde på reinkarnation och hade minnen ifrån ett före detta liv som tysk kung i början av 1000-talet?
Och att han skulle ha uppmanat sina (SS?) Soldater att ha sex forntida gravar för att barnen skulle så få, speciella krafter.. 8O

Men jag skulle gissa på att sanningshalten i dom här historierna är låg, men finns det någon liknande som inträffade?

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 1 juli 2006, 09:28

Rosenbergs intresse kan jag inget om, men Himmler hade mycket riktigt ett stort intresse för det övernaturliga. Han hade väl ''den svarta solen'' som ett av de tydligare exemplen på detta?

Användarvisningsbild
kingherald
Medlem

Inlägg av kingherald » 1 juli 2006, 12:07

Nazism var inget annat än ockult.

Thule sällskapet där många ledande nazister var med grundad av karl haushofer.
dom var mycket influerade av helena blavatsky http://www.crystalinks.com/blavatsky.html
och bulwer lytton en brittisk författare som skev vril the coming race som handla om en ubermench ras som skulle ta över världen

http://en.wikipedia.org/wiki/Thule_Society

Gilliz
Medlem

Inlägg av Gilliz » 1 juli 2006, 15:54

Skriv svar