Bästa 2vk foto

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 16 juni 2006, 23:23

Magnus Lindström skrev:Den där kända bilden ifrån Normandie, vilken våg ska det röra sig om?
Om vi pratar om Robert Capas bilder, så gick han i land med första vågen på Omaha Beach, tillsammans med 1st Division's 16:e regemente.

Det gör ont när man tänker på att nästa alla hans bilder förstördes under framkallningen i England, bara 11 av 72 gick att rädda. :(

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 16 juni 2006, 23:35

Det gör ont när man tänker på att nästa alla hans bilder förstördes under framkallningen i England, bara 11 av 72 gick att rädda.
Ja det svider faktiskt i hjärtat... :(
Tänk vilka otroliga bilder han tog i onödan...

Användarvisningsbild
Hans Engnell
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Hans Engnell » 17 juni 2006, 11:10

Har en bild på näthinnan från kriget i öster (syns i Laurence Rees "Tyrannernas Tvekamp"). Den visar ett litet barn, kanske tre år gammalt eller så, som tittar in i kameran med förvirrad eller förskräckt min. I filmen zoomar sedan kameran ut och visar vad som sker runt omkring. Total förödelse, bränder och stora rökmoln. Och barnet bara sitter där på en ruin, helt ensamt, som om det undrar: "Ser ni vad de gör mot mig?" Någon som vet vilken bild...?

h2o
Medlem

Inlägg av h2o » 24 juni 2006, 19:34

Wooster skrev:De mest dramatiska och samtidigt berörande bilderna är Robert Capas bildserie av en kulspruteskytt som står i ett fönster någonstans på västfronten, hösten -44 - bilderna är tagna på kort avstånd i samma rum som skytten.

Först en bild på hur skytten gör i ordning sitt vapen, sedan en bild hur han skjuter några skott. I den tredje bilden ligger skytten död på golvet. I den sista bilden har en annan skytt tagit över.

Om hur lätt ett liv försvinner och hur soldater i stridens hetta inte kan ta hänsyn till sin kamrats död.

Kan du ordna fram den bildserien?

Här en bra bild imo.
Bild

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 24 juni 2006, 19:40

h2o skrev:
Wooster skrev:De mest dramatiska och samtidigt berörande bilderna är Robert Capas bildserie av en kulspruteskytt som står i ett fönster någonstans på västfronten, hösten -44 - bilderna är tagna på kort avstånd i samma rum som skytten.

Först en bild på hur skytten gör i ordning sitt vapen, sedan en bild hur han skjuter några skott. I den tredje bilden ligger skytten död på golvet. I den sista bilden har en annan skytt tagit över.

Om hur lätt ett liv försvinner och hur soldater i stridens hetta inte kan ta hänsyn till sin kamrats död.

Längst ner till höger är en bild i serien
http://www.photo-seminars.com/Fame/capa.htm

/CvD

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 24 juni 2006, 19:52

Annar är bilden från en nyligen befriad stad i Frankrike, där en kvinna som varit tillsammans med en tysksoldat får löpa gatlopp, med rakat huvud och ett barn i sina armar, rätt gripande. Vad har barnet för skuld?

Finns även en bild där en kvinna fått svåra skador i ansiktet av saxen under hårklippningsprocessen.

/CvD

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 24 juni 2006, 20:00

Vad har barnet för skuld?
Vad hade mamman för skuld? Egentligen? :wink:
Den serien av Capa på ksp-skytten är väldigt bra. Den är fruktansvärd.

Mjölner
Medlem

Re: En till staty

Inlägg av Mjölner » 24 juni 2006, 20:02

D_29 skrev:oxå ganska talande staty
man börjar tänka när man ser den....
En bra och mycket talande bild. Men var står monumentet, jag tror alldrig jag har sett bilden tidigare?

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 24 juni 2006, 20:03

Men var står monumentet, jag tror alldrig jag har sett bilden tidigare?
Jag undrar om inte det står i Tyskland någonstans, eller om det är i Polen?

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 24 juni 2006, 22:38

h2o skrev:
Tyvärr. Har försökt hitta på nätet men misslyckats. Jag har dessutom bara hittat bilderna i en av mina böcker, och den är i så bedrövligt skick att jag inte vågar lägga in den i en scanner av rädsla att hela boken skall falla ihop.

Men tre bilder finns på s 126 i det fjärde bandet "Seger" i serien "Ögonvittnen till Andra Världskriget" utgivna på Tidens förlag 1964. Hittar inte den fjärde och sista bilden i den boken, men i bildtexten står "...Ett par par ögonblick efteråt tog en ny skytt vid". Eventuellt har jag i mitt minne konstruerat en fjärde bild utifrån den texten.

CvD hade för övrigt rätt om att bilderna är ifrån Tyskland, Leipzig.

Hellbastard
Medlem

Inlägg av Hellbastard » 25 juni 2006, 00:21

Förvånad att ingen har nämnt denna min favoritbild, som är från Jugoslavien. Wehrmacht ska avrätta ett gäng partisaner. Precis när bilden knäpps tar menige Joseph Schultz nåra steg framåt, kastar hjälm och bössa, och ställer sig i raden av bakbundna partisaner.

Bild

Åtminstone jag blir rätt rörd av den, måste jag erkänna.

Jag tror att jan blev avrättad, men nån annan kanske kan ståryn bättre?

h2o
Medlem

Inlägg av h2o » 25 juni 2006, 01:56

Hellbastard skrev:Förvånad att ingen har nämnt denna min favoritbild, som är från Jugoslavien. Wehrmacht ska avrätta ett gäng partisaner. Precis när bilden knäpps tar menige Joseph Schultz nåra steg framåt, kastar hjälm och bössa, och ställer sig i raden av bakbundna partisaner.

Åtminstone jag blir rätt rörd av den, måste jag erkänna.

Jag tror att jan blev avrättad, men nån annan kanske kan ståryn bättre?

Stämmer, han blev avrättad. Fast förstår inte att hans polare 'got the guts' att skjuta sin egen ev. vän.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 25 juni 2006, 09:11

h2o skrev:
Stämmer, han blev avrättad. Fast förstår inte att hans polare 'got the guts' att skjuta sin egen ev. vän.
Dom lydde säkert "bara" order.
:)

Joachim
Medlem

Inlägg av Joachim » 28 juni 2006, 13:03

Belisarius skrev:
Magnus Lindström skrev:Den där kända bilden ifrån Normandie, vilken våg ska det röra sig om?
Om vi pratar om Robert Capas bilder, så gick han i land med första vågen på Omaha Beach, tillsammans med 1st Division's 16:e regemente.

Det gör ont när man tänker på att nästa alla hans bilder förstördes under framkallningen i England, bara 11 av 72 gick att rädda. :(
Jag vet inte om jag tycker direkt synd om honom, killen var ju en förfalskare som arrangerade bilder.

Bild

Ok stativet är fejk men väldigt träffande dock Ha Ha

Vad säger att mer foton inte var "arrangerade" ? tex den där kulsprutenissen blev dödad och kompisen tar vid efteråt. Bilderna verkar nästan för bra för att vara sanna.

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 28 juni 2006, 13:44

Joachim:

Just den bilden ska enligt många vara arrangerat bland annat tog man upp den bilden i en dokumentär som visades på Svt i år.

Skriv svar