Erövrad T34 under finska vinterkriget
Erövrad T34 under finska vinterkriget
Slöbläddrade lite i en bok om Finlands roll i 2vk och hittade en bild av en erövrad, intakt T34 under vinterkriget. Grejen är den att i historiedokumentärer (typ, "slagfält" på discovery) brukar det ju heta att T34:an tog tyskarna på sängen under hösten '41, men borde inte tyskarna varit medvetna om denna kärra då finnarna haft en i sin ägo i 1,5 års tid och således kunnat studera och eventuellt kopiera den? Eller var kontakten mellan Tyskland-Finland så kass? Tycker inte T34:an borde vart nån överraskning direkt...
- Kapten_Gars
- Medlem
Ja, bildtexten är uppenbart fel. Dessutom påstås i samma bildtext att "T34 var en av ryssarnas vanligaste stridsvagnsmodeller under vinterkriget". - Jag har inga djupare kunskaper på detta område, men sökningar på Google ger inget stöd för det påståendet. F.ö. sägs under http://sv.wikipedia.org/wiki/T-34 att 1941 "Vid (tysk-sovjetiska) krigets utbrott fanns endast ett fåtal T-34:or operativa men produktionen av dem ökade i snabb fart och överträffade snart tyskarnas".Bengt H skrev:På bilden högst upp på sidan 58 i "Finlands krig" visas en BT 8 som hade erövrats från ryssarna.
Mvh. Bengt
- Belisarius
- Medlem
Agh...wiki! Ett "fåtal" ja... vid Barbarossas början hade Röda Armén över 900 T-34 till förfogande
, men de reducerades snabbt pga flyganfall men framförallt var det väl att de som gick sönder/fastnade/övergavs inte kunde bärgas. Men de måste varit sällsynta i vinterkriget, i tanke på att de första utvärderings-kördes i mars 1940, så hur de skulle hunnit slänga in dem i Finland har jag svårt att se. Det ryska pansaret bestod väl mest av T-26, BT-7, BA-10 osv..? Plus ett antal KV-1.
Ej att förglömmas - En T-100 och en SMK vid Summa....VarjagBelisarius skrev:Agh...wiki! Ett "fåtal" ja... vid Barbarossas början hade Röda Armén över 900 T-34 till förfogande, men de reducerades snabbt pga flyganfall men framförallt var det väl att de som gick sönder/fastnade/övergavs inte kunde bärgas. Men de måste varit sällsynta i vinterkriget, i tanke på att de första utvärderings-kördes i mars 1940, så hur de skulle hunnit slänga in dem i Finland har jag svårt att se. Det ryska pansaret bestod väl mest av T-26, BT-7, BA-10 osv..? Plus ett antal KV-1.
Re: Erövrad T34 under finska vinterkriget
Tyskarna togs inte på sängen, det taktiska felet ryssarna gjorde var att man inte utnyttjade sina stridsvagnar i renodlade pansarförband, utan utspridda bland infanteriet som understöd.. Det var först när ryssarna ordnade renodlade pansardivisioner som tyskarna "överraskades"diskutera skrev:brukar det ju heta att T34:an tog tyskarna på sängen under hösten '41.
- Kapten_Gars
- Medlem
Vilka är dessa mystiska "ryssar" som det talas om, något Ryssland fanns inte 1941 
Sovjetunion förfogade över 60 pansardivsioner och 30 mekaniserade divsioner organiserade i 29 mekaniserade kårere 1941 så någon brist på renodlade pansarförband fanns inte. Problemet var att tyskarna angrepp i ett skede då röda armen hll på att ta emot nytt manskap och var mitt inne i en stor omorganisation vilekt gjorde att många förband saknde manskap och utrustning som befann sig på andra paltser i Sovjet. Tyskarnas anfallstempo var så högt att förbanden aldrig fick tid att mobilsera i fred eller komma i ordnig.
Sovjetunion förfogade över 60 pansardivsioner och 30 mekaniserade divsioner organiserade i 29 mekaniserade kårere 1941 så någon brist på renodlade pansarförband fanns inte. Problemet var att tyskarna angrepp i ett skede då röda armen hll på att ta emot nytt manskap och var mitt inne i en stor omorganisation vilekt gjorde att många förband saknde manskap och utrustning som befann sig på andra paltser i Sovjet. Tyskarnas anfallstempo var så högt att förbanden aldrig fick tid att mobilsera i fred eller komma i ordnig.
Ryss, bolsjevik, sovjet. Samma skrot och korn.
Dom stora utrensningarna hade förvisso tagit bort det mesta av kompetent befälsmaterial. Men jag tvivlar starkt på att "Sovjeterna" använde sina pansardivisioner som renodlad slagstyrka utan en pansardivision var säkerligen utspridd bland infanteriet som jag skrev ovan.. Som understöd. Och som vi alla vet så gör sig stridsvagnar som bäst bland just stridsvagnar. Av det lilla jag läst så var det just att Bolsjevikerna använde sina stridsvagnar på ett taktiks misslyckats sätt, utspridda. Bara för att det existerar pansardivisioner på papperet så innebär det inte att man använder den som en division i strid.
Dom stora utrensningarna hade förvisso tagit bort det mesta av kompetent befälsmaterial. Men jag tvivlar starkt på att "Sovjeterna" använde sina pansardivisioner som renodlad slagstyrka utan en pansardivision var säkerligen utspridd bland infanteriet som jag skrev ovan.. Som understöd. Och som vi alla vet så gör sig stridsvagnar som bäst bland just stridsvagnar. Av det lilla jag läst så var det just att Bolsjevikerna använde sina stridsvagnar på ett taktiks misslyckats sätt, utspridda. Bara för att det existerar pansardivisioner på papperet så innebär det inte att man använder den som en division i strid.
- Belisarius
- Medlem
Om vi ska peta på nomenklaturer ryssar/sovjeter, så hade inte röda armén några pansardivisioner alls. De var organiserade i brigader, där ett antal brigader tillsammans med mot. eller mek. infanteri bildade en kår. De var mycket mindre i storlek än de tyska motparterna, en brigad var närmast ett regemente och en kår ungefär en division. Pansarbrigaderna sattes, så vitt jag vet, mycket sällan in i större grupper under -41, utan användes separat för att stärka fronten hos infanteridivisionerna.
- Kapten_Gars
- Medlem
Röda armen började kriget med ett stort antal pansardivsioner men pga förluster och brist på ledningsutrustning så upplöstes dessa under senare delen av 1941/början av 1942 och manskapet och utrustningen ombildades till brigader som senare i fördes samman för att bilda de kårer du beskriver. Men innan dess så förfogade man över 60 pansardivsioner, utrustade enligt följand organisationstabell komplett med förbands nummer och namn på divisionscheferna http://niehorster.orbat.com/012_ussr/41 ... k-div.html . Att Röda Armen i en rad fall (men inte alltid) spridde ut sina pansarförband bland infanteriet berodde på flera saker. Innan Stalins utrensning av armen så var Röda armen en av de ledande pionjärerna när det gällde pansartrupp, manöverkrigföring och strid på djupet. Iom att de flesta av pionjärer blev utrensade så återgick man till den midrne effektiva taktiken med att ha pasatrupperna dirket understäldla infanteriet som understödsförband och de större pansarförbanden som fanns upplöstes och organiserades som brigader/regementen. Men efter 1939 så återupplivades den "gamla" taktiken och sovjet började reorgansiera sin pansardivisioner och mekaniserade divisioner. Den reorganisation pågick fortfarande när Barbarossa inleddes.Belisarius skrev:Om vi ska peta på nomenklaturer ryssar/sovjeter, så hade inte röda armén några pansardivisioner alls. De var organiserade i brigader, där ett antal brigader tillsammans med mot. eller mek. infanteri bildade en kår. De var mycket mindre i storlek än de tyska motparterna, en brigad var närmast ett regemente och en kår ungefär en division. Pansarbrigaderna sattes, så vitt jag vet, mycket sällan in i större grupper under -41, utan användes separat för att stärka fronten hos infanteridivisionerna.
- Kapten_Gars
- Medlem
I den mån det fanns möjlighet till att använda samlade förband så användes pansardivsionerna som förenad slagstyrka, tex under Zhukovs motanfall vid Yelnia elle rudner striderna i baltikum och utanför Leningrad.Nelson skrev:Ryss, bolsjevik, sovjet. Samma skrot och korn.![]()
Stridsvagnen gör sig bäst i samverkan med andra truppslag, pansarförband som enbart består av stridsvagnar är dömda att misslyckas.
Senast redigerad av 1 Kapten_Gars, redigerad totalt 28 gånger.
Vilka vapenslag, finns väl bara flyget och flottan, armèn. Och jag tvivlar ju starkt på att samarbetet med dåtidens flotta skulle göra sig bätttre.
Men nu gällde det om tyskarna "överraskades" så tidigt som '41 av T-34:or, vilket jag betvivlar starkt. Först var det ett för tidigt skede i Barbarossa, för att "sovjeterna" hade någon möjlighet att göra någonting. Desutom, säger 1 miljon krigsfångar ett och annat om situationen i röda armèn för tillfället, några samlade pansardivisioner fanns möjligtvis, men dom användes utspridda, och även om förband användes i viss mån, så innebär det inte att tyskarna "överraskades".
Men nu gällde det om tyskarna "överraskades" så tidigt som '41 av T-34:or, vilket jag betvivlar starkt. Först var det ett för tidigt skede i Barbarossa, för att "sovjeterna" hade någon möjlighet att göra någonting. Desutom, säger 1 miljon krigsfångar ett och annat om situationen i röda armèn för tillfället, några samlade pansardivisioner fanns möjligtvis, men dom användes utspridda, och även om förband användes i viss mån, så innebär det inte att tyskarna "överraskades".