Fel i fråga i Postkodsmiljonären?
Fel i fråga i Postkodsmiljonären?
Hur löd frågan angående kodspråket och Enigma?
Visst var det liknade: Vad hette kodspråket som användes av Tyskarna och deras Enigma?
De sa att det skulle vara Ultra, men Ultra var texterna som var de dekrypterade meddelanden som Engelska underrättelsetjänsten fått fram. Eller?
Enligt NA:
Ultra, kodnamn för den brittiska underrättelseorganisation som under andra världskriget forcerade krypterade tyska militära radiomeddelanden; även benämning på det material organisationen producerade.
Visst var det liknade: Vad hette kodspråket som användes av Tyskarna och deras Enigma?
De sa att det skulle vara Ultra, men Ultra var texterna som var de dekrypterade meddelanden som Engelska underrättelsetjänsten fått fram. Eller?
Enligt NA:
Ultra, kodnamn för den brittiska underrättelseorganisation som under andra världskriget forcerade krypterade tyska militära radiomeddelanden; även benämning på det material organisationen producerade.
- Johan Elisson
- Medlem
Mycket märklig fråga i vilket fall. Kallade även Tyskarna sina dekodade meddelanden för Ultra? 
Hur som haver så var det väl en riktigt svår fråga? Har läst mycket om Enigma men måste ändå erkänna att jag blev osäker då frågan dök upp så jag var tvungen att kolla upp det. Gissar att det inte var många % av tittarna som kunde svaret (1/4 skulle kunna gissa sig till det dock), eller har jag fel. Hur många här var säker på svaret?
Hur som haver så var det väl en riktigt svår fråga? Har läst mycket om Enigma men måste ändå erkänna att jag blev osäker då frågan dök upp så jag var tvungen att kolla upp det. Gissar att det inte var många % av tittarna som kunde svaret (1/4 skulle kunna gissa sig till det dock), eller har jag fel. Hur många här var säker på svaret?
-
Königstiger
- Medlem
-
Königstiger
- Medlem
Månne "kodnamn" och "kodspråk" förvirrat... Kodnamn finns det ju på allt möjligt. I förevarande fall var Ultra kodnamn för projektet att knäcka Enigma.
I Bechley Park hade man åtminstone en maskin som användes i dekrypteringen. "Bomber" kallades de, hittar termen i Wikipedia, däremot inte den o-militäriska bronze goddess:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bomba_%28cryptography%29
Boken som avslöjade det hela kom på 70-talet, Winterbothams The Ultra Secret. Eftersom jag läst den kunde jag frågan. Gissar att det är rätt många skalmaniter som kan, men så är vi heller inte särskilt typiska.
I Bechley Park hade man åtminstone en maskin som användes i dekrypteringen. "Bomber" kallades de, hittar termen i Wikipedia, däremot inte den o-militäriska bronze goddess:
http://cryptome.sabotage.org/pp08.htmThe goddess was a bronze-colored column surrounded by a larger bronze-colored face and was quite probably the world's first electronic computer. Denniston and his Bletchleyites, particularly A. Dillwyn (Dilly) Knox, a tall, gangling young man with dark unruly hair, and Alan Turing, a brilliant young mathematician, had created the goddess; now they must teach her to speak.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bomba_%28cryptography%29
Boken som avslöjade det hela kom på 70-talet, Winterbothams The Ultra Secret. Eftersom jag läst den kunde jag frågan. Gissar att det är rätt många skalmaniter som kan, men så är vi heller inte särskilt typiska.
-
Königstiger
- Medlem
Magic - var enhetsnamn för all dekrypterad japansk trafik och användes av amerikanerna. Purple - varKönigstiger skrev:Datan som USA fick fram genom att knäcka japanska koder med sin Magic-maskin kallades också Ultra.. Snacka om att krångla till det
ett annat namn på dekrypterad diplomatisk trafik. Vad jag vet använde bara britterna uttrycket Ultra, Varjag
http://home.earthlink.net/~nbrass1/3enigma.htm
-
Königstiger
- Medlem
Okay det här måste redas utvarjag skrev:Magic - var enhetsnamn för all dekrypterad japansk trafik och användes av amerikanerna. Purple - varKönigstiger skrev:Datan som USA fick fram genom att knäcka japanska koder med sin Magic-maskin kallades också Ultra.. Snacka om att krångla till det
ett annat namn på dekrypterad diplomatisk trafik. Vad jag vet använde bara britterna uttrycket Ultra, Varjag
http://home.earthlink.net/~nbrass1/3enigma.htm
Citerar artikeln [/i]American and Japanese Strategies in the Pacific War i boken Makers of moderns Stretegy from Machiavelli to the Nuclear Age
"Long before the Pearl Harbor raid American code and cipher experts had penetrated diplomatic signals enciphered on Japan's Purple machine. This decrypting system of gathering intelligence data was known as Magic." Lite längre ner står "Although Magic's existence has long been known, only in recent years have nonofficial researchers gained acces to the large body of information derived by American cryptanalysts from Japan's wartime navy and army codes. At the time this data was officially termed Ultra intelligence, though it should not be confused with the better-known Ultra material acquired by breaking German messages enciphered on the Enigma device."
Artiklen är skriven av James D. Clayton..
Jag fattar det (med mina begränsade engelskakunskaper) som att USA's system för att dekryptera koder från japanernas Purple-maskin kallades Magic. Och att datan som amerikanarna fick fram från Magic kallades Ultra på den tiden. Vad det kallas nu framgår inte..
Så vi verkar ha helt olika uppgifter varjag. Eftersom jag aldrig läst om det här tidigare har jag ingen aning om vilka uppgifter som stämmer..
*Edit. Blev helt fel det här med den kursiva texten