Görings uniform...
Görings uniform...
Vilken uniform använde sig H.Göring av innan han blev chef för Luftwaffe ? (Partiuniform? ) Någon som har en bra bild? //Mr S
-
Torbjörn Aronsson
- Medlem
- Kontakt:
Han designade både före och under tiden som chef för Luftwaffe egna uniformer, för varje titel och dessutom för särskilda tillfällen.
Det finns bilder på somliga i delen "Göring- Riksmarskalken" i serien "Hitlers hantlangare" på DVD. Bl.a en tidig svart med intryck av trenchcoat upptill och stålhjälm med stort vitt hakkors.
Det finns bilder på somliga i delen "Göring- Riksmarskalken" i serien "Hitlers hantlangare" på DVD. Bl.a en tidig svart med intryck av trenchcoat upptill och stålhjälm med stort vitt hakkors.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
-
Torbjörn Aronsson
- Medlem
- Kontakt:
Precis, det var den jag menade. Bilden visas beskuren i "Göring-Marskalken", den anges då vara den första han designade själv. Som sagt designade han många uniformer själv. En del väldigt fantasifulla, som den han bar i samband med förberedelserna vid Cap Blanc Nez inför slaget om England. Duvblå med rosa läderstövlar...tyskaorden skrev:Kanske är denna uniform, buren av Göring som Oberster SA-Führer (en titel han endast hade 1923), bild från engelska Wikipedia.
-
Torbjörn Aronsson
- Medlem
- Kontakt:
Just det, ofta stövlar. Jag vet inte om de var trendiga eller inte, men det är svårt att tänka sig något som bryter mer mot samtida tysk militär "dresscode" än rosa sådana, det skulle vara högklackat då. Hans uppenbarelse mottogs även med viss dold munterhet att döma av senare vittnesskildringar (se tex i "Göring-Marskalken").Andreas K skrev:Han brukade väl ha väldigt trendiga stövlar?
Som Torbjörn nämnde, rosa, och jag såg en bild på AHF där han har knallröda.
Senast redigerad av 2 Torbjörn Aronsson, redigerad totalt 28 gång.
-
Torbjörn Aronsson
- Medlem
- Kontakt:
Finns det två sådana uniformer på museum i London? Jag vill minnas att jag såg en sådan på en docka av Göring i naturlig storlek i en monter intill en docka likaledes i naturlig storlek av Churchill på RAF museum i utkanten av London när jag var där för åtta år sedan.Simon_HBG skrev:Visserligen ett lite sidospår i diskussionen, men för den som vill se Görings vita LW-uniform, så finns den på Imperial War Museum i London
Vill även minnas att jag har sett en bild på honom i bayersk "folkdräkt", d.v.s. lederhosen och knästrumpor, när han var på något viktigt möte, vilket togs emot med muntra och förvånade minaer hos en del av de andra deltagarna.Torbjörn Aronsson skrev:Just det, ofta stövlar. Jag vet inte om de var trendiga eller inte, men det är svårt att tänka sig något som bryter mer mot samtida tysk militär "dresscode" än rosa sådana, det skulle vara högklackat då. Hans uppenbarelse mottogs även med viss dold munterhet att döma av senare vittnesskildringar (se tex i "Göring-Marskalken").
-
emmakumlin
- Ny medlem
Jag kan säga till dig att det endast finns ett fåtal uniformer av äkta vara kvar.Finns det två sådana uniformer på museum i London? Jag vill minnas att jag såg en sådan på en docka av Göring i naturlig storlek i en monter intill en docka likaledes i naturlig storlek av Churchill på RAF museum i utkanten av London när jag var där för åtta år sedan.
Hälsningar Emma Kumlin