Media om svenskar i allierad krigstjänst
-
Gutekrigaren
- Medlem
>>Allan Mann, en av de ytterst lätträknade svenska krigshjältarna, begravdes i förrgår.Gutekrigaren skrev:Aftonbladet har skrivit en bildrik artikel om Mann: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 11,00.html
Mvh Petter
9000 Finlandsfrivilliga har visst undgått Aftonbladet.
-
Gutekrigaren
- Medlem
Som det nämns i den andra tråden om Mann menas de numera lätträknade krigshjältarna. Dessutom var ju andelen svenska krigsdeltagare förhållandevis låg.Varg skrev:>>Allan Mann, en av de ytterst lätträknade svenska krigshjältarna, begravdes i förrgår.Gutekrigaren skrev:Aftonbladet har skrivit en bildrik artikel om Mann: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 11,00.html
Mvh Petter
9000 Finlandsfrivilliga har visst undgått Aftonbladet.
Mvh Petter
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Jag delade tråden, diskussionen om svenska frivilliga på östfronten kan fortsätta här viewtopic.php?t=22549
/Martin
/Martin
- Lars Gyllenhaal
- Medlem
- Kontakt:
Hej Yakima m fl!
Personligen anser jag att Allan Mann var en hjälte, och att även väldigt USA-kritiska svenskar borde kunna se Mann som en hjälte och överhuvudtaget se upp till svenskarna som ställde upp som soldater för de allierade. Det absoluta flertalet av dem ställde nämligen upp för Norge. Jag tycker att många, helst alla, svenskar borde kunna hylla dessa dessa personer som ställde upp för våra grannars frihet, på ett sätt som inte är en kopia av det amerikanska sättet att hylla.
Mvh,
L
Jag har viss förståelse för om de flesta svenska journalister inte vill utnämna någon som deltagit i krig till en hjälte (intressant nog valde dock AB att använda just det ordet). Vad jag dock saknar förståelse för är hur ALLA svenska journalister oavsett partifärg så länge inte skrev ett ord om Mann. Dvs. förrän en månad efter hans död, trots att Karlberg skickat ut info om hans död redan 7 december och trots att både DN o SvD publicerat hans vänners minnesord.Yakima skrev:Hej!
Min bästa gissning är vi inte helt enkelt inte hyllar krigshjältar i Sverige. Vår inställning är snarare att krig är elende och där finns inga hjältar. Den här sorts amerikanska hyllningen till krigstjänstgöring som man ofta ser känns väldigt främmande, även för mig. Någon speciell motvilja mot svenskarna i allierad tjänst tror jag inte finns. Jag tycker mig inte se någon vidare hyllning till dom övriga allierade här hemma heller.
Personligen så håller jag med dig.
Personligen anser jag att Allan Mann var en hjälte, och att även väldigt USA-kritiska svenskar borde kunna se Mann som en hjälte och överhuvudtaget se upp till svenskarna som ställde upp som soldater för de allierade. Det absoluta flertalet av dem ställde nämligen upp för Norge. Jag tycker att många, helst alla, svenskar borde kunna hylla dessa dessa personer som ställde upp för våra grannars frihet, på ett sätt som inte är en kopia av det amerikanska sättet att hylla.
Mvh,
L
Nu är det - som tur är - inte kvällstidningarna som utnämner hjältar.Lars Gyllenhaal skrev: Jag har viss förståelse för om de flesta svenska journalister inte vill utnämna någon som deltagit i krig till en hjälte (intressant nog valde dock AB att använda just det ordet). Vad jag dock saknar förståelse för är hur ALLA svenska journalister oavsett partifärg så länge inte skrev ett ord om Mann. Dvs. förrän en månad efter hans död, trots att Karlberg skickat ut info om hans död redan 7 december och trots att både DN o SvD publicerat hans vänners minnesord.
Det ligger väl i betraktarens ögon. Om någon var jätteduktig i anfallskriget mot Polen så tyckte säkert Hitler att han var en hjälte. Jag kan istället tycka att han bara bidrog till polackernas lidande. Man kan däremot vara en skicklig soldat oavsett vilken sida man slåss på, men det är inte samma sak som hjältemod.Varg skrev:Hur man står sej som krigshjälte har ju fö inget att att göra med vilken sida man slogs på, eller hur?
- Lars Gyllenhaal
- Medlem
- Kontakt:
bra
Hej,
"Hjälte" är som sagt ett starkt uttryck. Därför blev jag något förvånad att Aftonbladet använde det. Jag anser alltså att Allan Mann var en hjälte, men blir inte arg på de som är ovilliga att använda det epitetet. Det beror ju på vilket förhållande man har till Norge, Finland, de allierade, krigsfrivillighet och brukande av våld överhuvudtaget mm. Jag önskar att många delade min uppfattning, men kan inte bli arg på dem som inte gör det.
Mvh,
Lars
"Hjälte" är som sagt ett starkt uttryck. Därför blev jag något förvånad att Aftonbladet använde det. Jag anser alltså att Allan Mann var en hjälte, men blir inte arg på de som är ovilliga att använda det epitetet. Det beror ju på vilket förhållande man har till Norge, Finland, de allierade, krigsfrivillighet och brukande av våld överhuvudtaget mm. Jag önskar att många delade min uppfattning, men kan inte bli arg på dem som inte gör det.
Mvh,
Lars
Re: bra
Nej, det är ingen som arg på dig heller. Du har så klart rätt att yttra dig.Lars Gyllenhaal skrev:Hej,
Mvh,
Lars
AM:s militära utmärkelser:
http://www.mhsk.mil.se/photo.php?id=107882&nid=30530
Då kan ni få höra min lätt vänstervridna syn på saken
Det handlar om arbetare, en klar majoritet var sjömän inte officerare eller annat "känt" folk.
Och att skriva om att svenska rederier(ett känt rederi som inte finns längre) stod för båtar åt amerikanska krigsmakten(detta får gärna någon bekräfta, har hört det från en 92 årig gubbe, vars bror var sjökapten) är väl inget som man vill dra upp heller, det handlar ju om affärer.
Sen undrar jag hur mycket detta har uppmärksammats i Sjöfolkförbundet och övriga "sjö" facks tidningar genom åren? Det är en stor del av mediasverige som ofta glömms bort.
Mvh
Det handlar om arbetare, en klar majoritet var sjömän inte officerare eller annat "känt" folk.
Och att skriva om att svenska rederier(ett känt rederi som inte finns längre) stod för båtar åt amerikanska krigsmakten(detta får gärna någon bekräfta, har hört det från en 92 årig gubbe, vars bror var sjökapten) är väl inget som man vill dra upp heller, det handlar ju om affärer.
Sen undrar jag hur mycket detta har uppmärksammats i Sjöfolkförbundet och övriga "sjö" facks tidningar genom åren? Det är en stor del av mediasverige som ofta glömms bort.
Mvh
- Lars Gyllenhaal
- Medlem
- Kontakt:
Hej Loop!
Jag tror inte man behöver vara lätt vänstervriden för att hålla med dig. Den som organiserade en mycket stor del av de svenska sjömännen i de allierades konvojer var Per "Frisco-Per" Eriksson, f.d. kompanichef i Interbrigaderna under spanska inbördeskriget. Både av hans egna memoarer Frisco-Per och andra källor framgår att en betydande del av sjömännen under Per delade hans kommunistiska övertygelse. Genom att en stor del av konvojerna gick till Murmansk, Archangelsk mm (dvs. Röda armén) såg de väl inte något större politiskt fel i att de räknades till USA:s väpnade styrkor.
Vänliga hälsningar,
Lars
Jag tror inte man behöver vara lätt vänstervriden för att hålla med dig. Den som organiserade en mycket stor del av de svenska sjömännen i de allierades konvojer var Per "Frisco-Per" Eriksson, f.d. kompanichef i Interbrigaderna under spanska inbördeskriget. Både av hans egna memoarer Frisco-Per och andra källor framgår att en betydande del av sjömännen under Per delade hans kommunistiska övertygelse. Genom att en stor del av konvojerna gick till Murmansk, Archangelsk mm (dvs. Röda armén) såg de väl inte något större politiskt fel i att de räknades till USA:s väpnade styrkor.
Vänliga hälsningar,
Lars
hehe, du drog det längre än mig. Sjöfolk var rött. Jo, så fort som Molotov-Ribbentrop pakten var ur vägen så visste kommunisterna vad som gällde. Innan det var det lite jobbigt ett tag har jag fattat det som. Nisse Lätt berör ämnet i sina memoarer. Han var ju sjöman vid den tiden.Lars Gyllenhaal skrev:Hej Loop!
Vänliga hälsningar,
Lars
Frisco-Pers memoarer är läsvärda. Finns väl även några andra böcker som berör sjömännen som hamnade utanför Sverige vid krigets början. Har läst en men kommer inte ihåg vad den hette. Om nån vet får ni gärna tipsa mig.
Mvh