Kontakt med krigsveteraner från 2vk?
Kontakt med krigsveteraner från 2vk?
Hur många här har det?
Jag har träffat en från marinkåren i USA. Tjänsgjorde i stilla havet.
Sedan har jag träffat en gebirgsjaeger från Österrike.
Jag har träffat en från marinkåren i USA. Tjänsgjorde i stilla havet.
Sedan har jag träffat en gebirgsjaeger från Österrike.
Har träffat Hans von Luck, Bandomir (kommer tyvärr inte ihåg förnamnet men han var underställd KG von Luck under operation Goodwood, John Howard, Orvar Nilsson, ett antal som var med i Svenska Frivilligbataljonen på Hangö, två ester som ingick 20. Waffen-Grenadier-Division der SS (estnische Nr. 1).
Sen är det ett antal till som jag inte kommer ihåg men det rör sig nog om ett tjugotal totalt.

Sen är det ett antal till som jag inte kommer ihåg men det rör sig nog om ett tjugotal totalt.
-
Legoknekten
- Medlem
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
-
Johan Matsson
- Medlem
- Private Snafu
- Medlem
- Wirth M16811
- Ny medlem
- Kontakt:
Och med största sannolikhet Allan Mann.MD650 skrev:Har träffat Hans von Luck, Bandomir (kommer tyvärr inte ihåg förnamnet men han var underställd KG von Luck under operation Goodwood, John Howard, Orvar Nilsson, ett antal som var med i Svenska Frivilligbataljonen på Hangö, två ester som ingick 20. Waffen-Grenadier-Division der SS (estnische Nr. 1).
MVH
Hans
För att göra det interessantare, har någon veteran berättat någon krigshistoria?
Matheson, marinkåristen, berättade att de vid ett tillfälle skulle slå ut en japansk bunker.
Han satte sej i en bulldozer och körde rakt emot bunkern under anfallet!
Jag vet inte om han fick någon medalj för tilltaget, men ganska modigt gjort....
Någon som har en historia att förtälja?
Matheson, marinkåristen, berättade att de vid ett tillfälle skulle slå ut en japansk bunker.
Han satte sej i en bulldozer och körde rakt emot bunkern under anfallet!
Jag vet inte om han fick någon medalj för tilltaget, men ganska modigt gjort....
Någon som har en historia att förtälja?
Jag vet inte om jag har något råd att ge dej.Richard F skrev:Har själv funderat på att ta kontakt med veteraner, dock vet jag ej vart man skall börja.
De jag har träffat har varit då jag rest.
Marinkåristen var min värdfamilj i USA:s farfar.
Gebirgsjaegern är en granne till min fars sommarställe i Spanien.
Jag vet inte, men det verkar vara ganska mycket "hysch-pysch" i de här kretsarna, och jag tror, i alla fall när det gäller w-ss veteraner att man får skriva många gånger innan man får svar. Man måste vara "betrodd" och gärna rekommenderad av någon.
Jag kan ha fel, men många vill inte bli kontaktade av nynazister, ej heller av diverse antagonister.
Jag skulle tro att störst chans har man om man tar kontakt med någon som skrivit en bok- enklast då kanske genom förlaget.