Hitler om Polen 1938

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Hitler om Polen 1938

Inlägg av Schwalbe » 4 december 2005, 17:58

Har hittat ett citat av Hitler som jag tycker är ganska uppseendeväckande om det stämmer:
"Our strength is our speed and brutality. Ghengis Khan drove many women and children to death, deliberately and joyously. History sees him as a great founder of a state. What weak western European civilization says about me doesn't matter. I have given the order - and I will have anyone shot who expresses even one word of criticism - that the aim of the war is not to reach definite lines but rather the physical destruction of the enemy.

"To make this reality happen the Death's Head Community, who at the time being is in the east, will go forth with the command to send every man, woman and child of Polish origin and language to death, ruthlessly and mercilessly. This is the only way to win the living space we need. Poland will be depopulated and settled by Germans."

- German Foreign Policy, 1938 Adolf Hitler
Om det är så som i citatet, varför bemödade sej Hitler att få det att framstå som om det var polackerna som attackerade Tyskland?
Han säger ju själv att han vill avfolka Polen?

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 4 december 2005, 18:00

Det torde vara så att han sa det här för en begränsad skara, inget han sa på ett officellt tal eller dylikt.

/CvD

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 4 december 2005, 19:40

Det verkar vara ett tal som Hitler höll i Obersalzberg för de allra högsta befälhavarna i den tyska krigsmakten (alltså inget offentligt tal) den 22 augusti 1939. Dessutom verkar det finnas flera referat av detta tal (som inte spelades in). I en version jämför Hitler sig själv med Gengis Khan, säger att han ska utplåna polackerna precis som armenierna utplånades (av turkarna) och referatet avslutas med att Göring hoppar upp på ett bord och "tackar blodtörstigt", ger blodtörstiga löften samt dansar som en vilde: http://adolfhitler.ws/lib/speeches/text/390822.html

I en annan versionen finns dessa detaljer inte med: http://adolfhitler.ws/lib/speeches/text/390822N.html

Det första referatet har tydligen stämplats som förvanskat av författaren William Shirer: http://www.ataa.org/ataa/ref/arm_uscong ... gress.html

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 4 december 2005, 20:05

Det är svårt att skilja på sanning eller myt när det gäller tredje rikets personligheter (tycker iaf jag), man vet aldrig om det är sanning eller skräckhistorier förvanskade av segrarmakterna.
Men jag kan mycket väl tänka mig att Hitler sagt detta, som nämnts tidigare, i ett slutet sällskap, eftersom han nämner utrotandet av polackerna med syftet att skapa ''livsrum''.
Jag tror att det är högst sannolikt.
Mina 2 ören...
MVH Andreas

Användarvisningsbild
Yakima
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: 28 maj 2003, 15:57
Ort: Sthlm

Inlägg av Yakima » 10 december 2005, 23:36

Tror att det stod något i Beevors berlinbok om att Hitler kallar Ghengis Khan för världshistoriens största bluff.

Skriv svar