Adolf Hitler platz Warszawa

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Adolf Hitler platz Warszawa

Inlägg av Schwalbe » 1 december 2005, 19:09

Finns den kvar idag?

*edit*

Ändrade stavfel...
Bilagor
Warsaw-AHPlatz.jpg
Warsaw-AHPlatz.jpg (129.75 KiB) Visad 3064 gånger
Senast redigerad av 2 Schwalbe, redigerad totalt 4 gång.

Feldwebel Otto
Utsparkad

Re: Adolf Hitler platz Warszava

Inlägg av Feldwebel Otto » 3 december 2005, 22:04

Finns den inte kvar i Berlin lär den inte finnas kvar i Warzawa ...ganska enkel mattematik.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 3 december 2005, 22:37

Det är klart att namnet A.D.P. inte finns kvar, jag tror att frågan var om byggnaderna är kvar, ja själva platsen, så noggrannt som Warszawa sprängdes upp, och i all synnerhet dess minnesmärken. Och sedan byggde de ju oerhört mycket nytt.

Nu har ju flertalet minnesmärken återuppbyggds / reparerats.

Nån som kan Warszawa, vad är det för en byggnad? Det kan vara nån representationsslott strax utanför Warszawa också om jag får gissa...

Användarvisningsbild
cicero
Medlem
Kontakt:

Inlägg av cicero » 4 december 2005, 15:58

Vet inte om jag är helt ute och cyklar men jag tycker det liknar den plats som idag är tillängnad den okände soldaten. Men som sagf någon som kan stans geografi bättre har kanske ett annat förslag.
Magnus

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 4 december 2005, 16:50

Efter första världskriget anlades den okända soldatens grav.

När Polen föll i september 1939 döpte tyskarna om platsen till Adolf Hitler Platz.

Under Warszawaupproret utspelade sig bittra strider om platsen, eftersom polackerna ville återta den okända soldatens grav. Under ockupationen vägrades polackerna att lägga blommor vid graven.

Det gamla palatset raserades av tyskarna under upproret.

I maj 1946 återuppbyggdes en liten bit av det forna palatsets valv, som idag utgör den okända soldatens grav.

Artur

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 4 december 2005, 17:18

stanislav skrev:Efter första världskriget anlades den okända soldatens grav.

När Polen föll i september 1939 döpte tyskarna om platsen till Adolf Hitler Platz.

Under Warszawaupproret utspelade sig bittra strider om platsen, eftersom polackerna ville återta den okända soldatens grav. Under ockupationen vägrades polackerna att lägga blommor vid graven.

Det gamla palatset raserades av tyskarna under upproret.

I maj 1946 återuppbyggdes en liten bit av det forna palatsets valv, som idag utgör den okända soldatens grav.

Artur
Har/hade den okände soldatens grav någon evig eld och i så fall tilläts den brinna under ockupationen?

/CvD

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 4 december 2005, 17:32

Har/hade den okände soldatens grav någon evig eld och i så fall tilläts den brinna under ockupationen?
Ja, graven har haft en evig eld från början.

Huruvida den brann under ockupationen eller inte, har jag inte lyckats hitta någon information om, men klart är i alla fall att graven övervakades av tyska patruller som avlägsnade ditlagda blommor omedelbart.

Därför tror jag inte att elden brann eller.

Men jag vet som sagt inte.

Artur

Skriv svar