Frågan är inte vad hon tillåter utan vad vi medlemmar förväntas göra d.v.s. göra någon annans jobb.Nakizagg skrev:men..hon har bara gett mig uppgiften om att ha föredrag om indien..men sen ville jags jälv fördjupa mig om indien under andra världskriget..och då gav hon detta forum som hj'älp.,..och hon sa att det var okej om jag frågar och får svaren här..att det då inte är läxhjälp.....
Indien under Andra Världskriget
- Belisarius
- Medlem
De nationalistiska rörelserna i Indien gav även upphov till en indisk legion, "Freies Indien" i den tyska armén. De hoppades väl, med lite tur, att tyskarna kunde ge Indien en knuff på vägen till självständighet om Storbrittannien besegrades.
http://www.feldgrau.com/azadhind.html
http://www.feldgrau.com/azadhind.html
Har du testat detta?Nakizagg skrev:och nationalencyclopedin kostar pengar...
hej
tack hans..du har varit enda som riktigt hjälpt mig
Andamanerna som ansågs vara en "bra" placering om man var Brittisk medborgare i Indien, kom under Japanskt inflytande
under WW2. Finns fortfarande kvar Japanska bunkrar bl.a i största staden Port Blair, många av dom som skulle bli ledande i
Indien satt i fängelset som fanns i Port Blair se http://www.andamancellularjail.org/History.htm
Japanerna gick väldigt hårt fram och högg ner mycket träd, dom svarta ur-innevånarna startade krig emot dom, Japanerna gjorde det inte heller lättare för sig själva genom att avrätta en del Indier.
Finns en bild på den Japanska guvenören när han ger upp till Brittiska trupper (av Indiskt ursprung), såg den på flygplatsen i
Port Blair.
under WW2. Finns fortfarande kvar Japanska bunkrar bl.a i största staden Port Blair, många av dom som skulle bli ledande i
Indien satt i fängelset som fanns i Port Blair se http://www.andamancellularjail.org/History.htm
Japanerna gick väldigt hårt fram och högg ner mycket träd, dom svarta ur-innevånarna startade krig emot dom, Japanerna gjorde det inte heller lättare för sig själva genom att avrätta en del Indier.
Finns en bild på den Japanska guvenören när han ger upp till Brittiska trupper (av Indiskt ursprung), såg den på flygplatsen i
Port Blair.
Senast redigerad av 1 Frogman, redigerad totalt 22 gånger.
En site som verkar ha mycket information om IAF under VKII är: Indian Air Force - Bharatiya Vayu Sena.
[humor]

Som du kan se skiljde sig de sikhiska piloterna genom att ha fallskärmen lindad runt huvudet, istället för att sitta på den.
[/humor]
[humor]

Som du kan se skiljde sig de sikhiska piloterna genom att ha fallskärmen lindad runt huvudet, istället för att sitta på den.
[/humor]
Vad beträffar Hitlers förhållande till Indien - så hade han en stark påhejare
i nationalistledaren Subhas Chandra Bose. Denne såg en tysk seger över
England som en väg mot Indiens frigörelse, besökte Tyskland, mottogs av Hitler -
och, om jag minns rätt, skickades med ubåt till Japan. Han skapade en indisk
'Nationalarmé' före kriget och slogs som ett lejon mot att Indien skulle sugas
med i 'Englands krig'. Jag föreslår att du Googlar runt hans namn - där finns många
svar på dina frågor.
Det talrika indiska trupperna som sattes upp av engelsmännen - fick i stort sett
bara sekundära uppgifter. Dels - visste man att indier bara hade föga motivering
att kämpa mot Englands fiender, dels kom en imperial racism in i bilden. Om det
fanns två jobb att göra, det ena att slåss mot tyskar - det andra att lasta lastbilar - fick
indierna garanterat ta hand om lastbilarna.....lycka till, Varjag
i nationalistledaren Subhas Chandra Bose. Denne såg en tysk seger över
England som en väg mot Indiens frigörelse, besökte Tyskland, mottogs av Hitler -
och, om jag minns rätt, skickades med ubåt till Japan. Han skapade en indisk
'Nationalarmé' före kriget och slogs som ett lejon mot att Indien skulle sugas
med i 'Englands krig'. Jag föreslår att du Googlar runt hans namn - där finns många
svar på dina frågor.
Det talrika indiska trupperna som sattes upp av engelsmännen - fick i stort sett
bara sekundära uppgifter. Dels - visste man att indier bara hade föga motivering
fanns två jobb att göra, det ena att slåss mot tyskar - det andra att lasta lastbilar - fick
Undantaget var gurkhas (som i och för sig är nepaleser, men ändå tillhörde den indiska armén).varjag skrev: Det talrika indiska trupperna som sattes upp av engelsmännen - fick i stort sett