Ingenjör (Chalmers) Carl Ernfrid Carlberg var guldmedaljör i gymnastik från Olympiaden i Stockholm 1912. Vidare reservofficer vid Göta livgarde (då I 2) i Stockholm.Solitaire skrev:Carl Enfrid Carlberg grundade Samfundet Manhem 1934 och C.E. Carlbergs Stiftelse 1957 (som ett minne av sig själv innan han dog vilket var 1962). C.E. Carlbergs Stiftelse bytte namn 1965 efter att den uppmärksammats som en nazistisk organistion av Expressen.
Hitler, Thörnell och Gustav V, finns det bild?
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Carlberg
Vet du något mer om denne Rütger Essén? Vore interessant eftersom det är en gammal klasskompis morfar.Robert Sköld skrev:Lite OT, men ändock relevant, National Encyklopedin skriver om tidningen Dagsposten;Så det var egentligen inte så underligt att de publicerade dikter av den arten. Sveriges nationella förbund var ju ett nazivänligt förbund i ytterkanterna av Högerpartiet, som dock inte nådde några större framgångar.Dagsposten, morgontidning utgiven i Stockholm 1941-51, organ för Sveriges nationella förbund. Chefredaktör var Teodor Telander, utrikesredaktör Rütger Essén. Under andra världskriget intog D. en tyskvänlig hållning och propagerade för nazismens idéer i Sverige. Tidningen stöddes ekonomiskt från Tyskland, vilket 1945 ledde till straffarbete och böter för den person som förmedlat understödet.
/Robert Sköld
Han hette egentligen Rutger, men bytte till det mer tyskklingande Rütger
Nästan. Det bildades 1915 som ett självständigt ungdomsförbund till Högern och blev utkastat under 1934 för sin tyskvänlighet. Brukar ibland framhållas som att 'vi höll minsann rent på vår kant'.Robert Sköld skrev:Lite OT, men ändock relevant, National Encyklopedin skriver om tidningen Dagsposten;Så det var egentligen inte så underligt att de publicerade dikter av den arten. Sveriges nationella förbund var ju ett nazivänligt förbund i ytterkanterna av Högerpartiet, som dock inte nådde några större framgångar.Dagsposten, morgontidning utgiven i Stockholm 1941-51, organ för Sveriges nationella förbund. Chefredaktör var Teodor Telander, utrikesredaktör Rütger Essén. Under andra världskriget intog D. en tyskvänlig hållning och propagerade för nazismens idéer i Sverige. Tidningen stöddes ekonomiskt från Tyskland, vilket 1945 ledde till straffarbete och böter för den person som förmedlat understödet.
/Robert Sköld
Googlade lite och hamnade på en hemsida. Det verkar som inget är glömt eller lärt.
Re: Hitler, Thörnell och Gustav V, finns det bild?
Efter som ingen sagt något om V-gurra. Han var olycklig ur flera perspektiv, men inte nazist-vän även om tyskarna hade förhoppningar på det.skaparn skrev:Jag söker febrilt efter en eventuell bild på det ögonblick då Sveriges Kung Gustav V och ÖB Olof Thörnell gratulerar Hitler på dennes 50-årsdag med en staty föreställandes Karl XII. Någon som vet om detta är dokumenterat på bild öht? Alla tips på vart jag kan fortsätta mitt sökande välkomnas, böcker, arkiv, www mm.
"Det fanns inga högre tankar om Gustaf som politiker"
"Efter maten hade kungen stängt in sig i enrum med gästerna och i klartext framhållit att den tyska judepolitiken skadade Tyskland."
http://susning.nu/susning.fcgi?action=b ... d=Gustav_V
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Konungahuset
Politiskt uppfattar jag kronprins Gustaf (VI) Adolf som det svenska konunghusets "starke man" under VK 2. Hade han inte varit kronprins så hade väl SÄPO satt upp honom på S-listan över misstänkta "Englandsvänner".
Gustaf Adolf balanserade alltså enligt min menig Gustaf V:s tyskorientering på ett effektivt sätt.
Givet förutsättningarna präglades Sveriges politik under VK 2 enligt min mening av nykter realism och stor klokhet.
Gustaf Adolf balanserade alltså enligt min menig Gustaf V:s tyskorientering på ett effektivt sätt.
Givet förutsättningarna präglades Sveriges politik under VK 2 enligt min mening av nykter realism och stor klokhet.
OT: Mycket märligt egentligen att den gode Kalle Dussin har fått agera frontfigur för diverse "nationalistiska" och nazistiska grupper, med tanke på att han själv var en stor beundrare av kulturerna i öster, och tog med sig utvalda delar tillbaks till Svedala. Koldolmar tex, jummy!, vart tror ni det kommer ifrån? Varma badanläggningar och kiosker? (ordet är lånat från turkiskan). Jag anser att Karl XII har fått oförtjänt dåligt rykte bland gemene man idag eftersom man tenderar att klassificera honom som en super nationalistisk (vilken härskare vid denna tid var inte nationalistisk) tokstålle. Visst, han förlorade Sverige som en stormakt genom ett par onödiga/illa planerade krig, men vi kan inte klandra honom för att vara den galionsfigur som ett modernt svenskt nazistparti skulle kunna luta sig emot.
Nåja, jag antar att den gode Fuhrern blev glad över statyetten hur som helst! (Men Kalle XII hade nog rullat i sin grav).
Jävligt osmakligt hur som hellst med svenskt smöreri och undfallenhet inför dessa typer.
Nåja, jag antar att den gode Fuhrern blev glad över statyetten hur som helst! (Men Kalle XII hade nog rullat i sin grav).
Jävligt osmakligt hur som hellst med svenskt smöreri och undfallenhet inför dessa typer.
P.S Undrar just om överlämnandet av Karl XII statyn skulle symbolisera ett dolt budskap; Ytterligare än av de män som försökt betvinga Ryssland, men se hur det slutade. Men njaaa, tror nog inte den där grattulationskommiten var så insinuant och konspiratoriskt lagd... En trevlig pressent till gammle Adolf H helt enkelt! Hoppas att han gillade den. (Fast Hitler, som var en beläst man, kan omöjligtvis ha varit okunnig om Karl XIIs öde i Ryssland).
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Tror det skulle vara rätt svårt då statyn överlämnades före Barbarossa. Såvida inte man hade läst Mein Kampf, dragit de rätta slutsatserna, samt varit övertygade om att Sovjetunionen skulle vinna. Fast det låter väl lite väl otroligt, eller?Mjölner skrev:P.S Undrar just om överlämnandet av Karl XII statyn skulle symbolisera ett dolt budskap; Ytterligare än av de män som försökt betvinga Ryssland, men se hur det slutade. Men njaaa, tror nog inte den där grattulationskommiten var så insinuant och konspiratoriskt lagd... En trevlig pressent till gammle Adolf H helt enkelt! Hoppas att han gillade den. (Fast Hitler, som var en beläst man, kan omöjligtvis ha varit okunnig om Karl XIIs öde i Ryssland).
/Martin
Det är nog främst i egenskap av framgångsrik militär ledare som Karl XII togs upp av nazisterna. Att Hitler fick en Karl XII-statyett var nog som en jämförelse, även Hitler hoppades man skulle leda sin nation till seger efter seger (och helst mot ryssen).
Göran Hägg på Aftonbladet har skrivit en intressant översikt över bilden av Karl XII: http://aftonbladet.se/vss/kultur/story/ ... 88,00.html
Göran Hägg på Aftonbladet har skrivit en intressant översikt över bilden av Karl XII: http://aftonbladet.se/vss/kultur/story/ ... 88,00.html
Denna hyllningstext överlämnades tillsammans med statyetten:Mjölner skrev:P.S Undrar just om överlämnandet av Karl XII statyn skulle symbolisera ett dolt budskap; Ytterligare än av de män som försökt betvinga Ryssland,
Till ledaren Adolf Hitler den 20 april 1939. Svenska män och kvinnor, som i den tyske ledaren och folkkanslern Adolf Hitler se Europas räddare, vilja ge uttryck åt sin djupt kända hedersbevisning och tacksamhet. Vi förbinda med denna hälsning en erinran om vår store konung Karl XII, som i sin hårda historiska kamp var besjälad av samma anda, vilken vi svenskar också förnimma i Eder världshistoriska insats för Stortysklands grundande och Europas vidmakthållande.
Med hänsyn till att majoriteten i Europa redan hade genomskådat Stalinregimen i öster - och såg Hitlers nazityskland
som ett bålverk mot mullret i öster - var nog orden vid överlämnandet 'helt i Tidsandan'. Det var bara obetydliga
minoriteter - som inte i april 1939, hade föredragit Hitler - hellre än Stalin. Deras tänkande fick sig en jordbävning -
bara fyra månader senare när Fan slöt en pakt med Djävulen - och som det heter - resten vet vi ju....Varjag
som ett bålverk mot mullret i öster - var nog orden vid överlämnandet 'helt i Tidsandan'. Det var bara obetydliga
minoriteter - som inte i april 1939, hade föredragit Hitler - hellre än Stalin. Deras tänkande fick sig en jordbävning -
bara fyra månader senare när Fan slöt en pakt med Djävulen - och som det heter - resten vet vi ju....Varjag
-
Torbjörn Aronsson
- Medlem
- Kontakt:
Enligt vissa andra- och tredjehandsuppgifter skulle den ha placerats på en prominent plats i det nya Rikskansliet, enligt vissa källor i Marmorsalen. Men detta har inte kunnat bekräftas, och det finns ingenting mer avgörande som jag hittat hittills som tyder på att den verkligen placerats där. Se vidare:Aphid skrev:Finns det några uppgifter om vad som hände med statyn sedan?
http://www.karlxii.se/GH_ShowArticle.asp?HID=174
Med hänsyn till att Hitler - kontemplerade i fem tysta minuter - inför Napoleons sarkofag i Invaliddomen i ParisTorbjörn Aronsson skrev:Enligt vissa andra- och tredjehandsuppgifter skulle den ha placerats på en prominent plats i det nya Rikskansliet, enligt vissa källor i Marmorsalen. Men detta har inte kunnat bekräftas, och det finns ingenting mer avgörande som jag hittat hittills som tyder på att den verkligen placerats där. Se vidare:Aphid skrev:Finns det några uppgifter om vad som hände med statyn sedan?
http://www.karlxii.se/GH_ShowArticle.asp?HID=174
1940 - är hans val av statyettens placering ej att förvåna. Han hade sina förebilder inför Barbarossa....Varjag