Hitlers sista krigsdirektiv
- J. Björkman
- Medlem
- Kontakt:
Hitlers sista krigsdirektiv
Kan någon hjälpa mig att gräva fram Hitlers sista krigsdirektiv, på tyska? Det som är riktat till soldaterna på östfronten och utfärdades 15:e april 1945. Har försökt med altavista sökningar men utan lycka, det skall vara på tyska.
- Belisarius
- Medlem
Here we go...kalla mig Google-mästaren. 
»Soldaten an der Ostfront! Ein letztes Mal bereitet unser jüdisch-bolschewistischer Todfeind seine Massen zu einem Angriff vor. Er will Deutschland zerstören und unser Volk vernichten. Ihr Soldaten an der Ostfront kennt bereits schon selbst das Schicksal, das deutsche Frauen, Mädchen und Kinder erwartet. Während alte Männer und Kinder ermordet werden, werden unsere Frauen und Mädchen zu Kasernenhuren für die Rote Armee. Wer überlebt, wird nach Sibirien verfrachtet.
Wir behalten die Vorbereitungen des Feindes für diesen Angriff im Auge, und seit Januar ist alles Mögliche getan worden, um eine starke Abwehrfront aufzubauen. Der Feind wird von unserer Artillerie begrüßt werden. Zahllose neue Einheiten haben unsere Infanterie verstärkt. Noteinheiten, neue Stellungen und der Volkssturm haben unsere Front versteift. Diesmal wird der Bolschewik wieder einmal das Schicksal Asiens erleiden. Er muß und wird sich an der Schwelle der Hauptstadt des Deutschen Reiches verbluten. Jeder, der in diesem Augenblick in unserer Geschichte seine Pflicht nicht erfüllt, ist ein Feind unseres Volkes. Jedes Regiment und jede Division, die es wagen sollte, ihre Stellung zu verlassen, verrät unsere Frauen und Kinder, die dem Bombenterror auf unsere Städte widerstanden haben. Haltet vor allem nach irgendwelchen verräterischen Offizieren oder Soldaten Ausschau, die nur um ihr eigenes wertloses Leben - vielleicht im Sold der Russen und sogar in deutscher Uniform - es wagen sollten, gegen uns zu kämpfen. Falls Euch irgendein Unbekannter den Befehl erteilt, Euch abzusetzen oder den Rückzug anzutreten, nehmt ihn sofort fest und, falls notwendig, tötet ihn ungeachtet des Ranges oder Dienstgrades, den er bekleiden mag. Wenn in den kommenden Tagen und Wochen jeder Soldat an der Ostfront seine Pflicht tut, dann wird Asiens letzter Ansturm zerschlagen, ebenso wie am Ende der Angriff unserer Feinde im Westen scheitern wird. Berlin bleibt deutsch, Wien wird wieder deutsch und Europa wird niemals russisch.
Entwickelt den fanatischen Geist, daß Ihr nicht nur den abstrakten Begriff eines Vaterlandes, sondern vielmehr Eure eigenen Frauen, Eure eigenen Kinder und damit unsere Zukunft verteidigt.
Meine Ostfrontsoldaten! Das ganze deutsche Volk verläßt sich auf Euch in diesen kritischen Stunden, und ihre einzige Hoffnung ist, daß Eure Entschlossenheit, Euer Fanatismus, Eure Waffen und Kampftüchtigkeit diese bolschewistische Flut in ein bolschewistisches Blutbad verwandeln.
Dieser Augenblick in der Geschichte, wo es das Schicksal gewollt hat, den größten Kriegsverbrecher aller Zeiten von der Erde verschwinden zu lassen [Bezug auf Roosevelts Tod], wird den Wendepunkt des Krieges kennzeichnen.
Adolf Hitler«
http://www.vho.org/VffG/2001/3/Michaels270-279.html
- J. Björkman
- Medlem
- Kontakt:
- MoparMadness
- Medlem
På förstasidan av vho.org beskriver man sig själva som "the World's largest Website for Historical Revisionism!". Nu uttalar jag mig inte om ovanstående brevs äkthet, jag konstaterar bara att allt som kan kopplas till dylika saker får åtminstone mig att känna ett visst tvivel huruvida materialet är korrekt eller inte. Men vad vet jag?
-
Königstiger
- Medlem
- Belisarius
- Medlem
- Belisarius
- Medlem
Det kan förstås inte uteslutas, iallafall inte från min sida eftersom jag inte sett detta direktat i tysk skrift tidigare. Å andra sidan känns innehållet som väldigt "Hitler" och även om det är från en sida med tvivelaktigt syfte, så kan jag inte direkt se vad de skulle tjäna på att "frisera" ett uttalande från Hitler. Mycket av innehållet ligger ju direkt i revisionisternas händer, men det behöver ju inte innebära att det är falskt, då de väl gärna ser skeendet genom samma filter som Hilter gjorde?MoparMadness skrev:På förstasidan av vho.org beskriver man sig själva som "the World's largest Website for Historical Revisionism!". Nu uttalar jag mig inte om ovanstående brevs äkthet, jag konstaterar bara att allt som kan kopplas till dylika saker får åtminstone mig att känna ett visst tvivel huruvida materialet är korrekt eller inte. Men vad vet jag?
tyska > engelska
För de som inte kan vänta på en svensk översättning gjorde jag en körning i ett datorprogram, tyska > engelska. Därav den gräsliga grammatiken och meningsuppbyggnaden samt att vissa ord inte fanns i ordlistan. Själv förstod jag i alla fall mer av den dåliga engelskan än av den tyska texten. (inser sedan länge att man borde läst tyska i skolan)Belisarius skrev:Om ni vill, så kan jag ge mig på att översätta den imorgon (läs: idag).. blir kanske inte helt professionellt men jag förstår ju vad som står och min förmåga att formulera det på svenska räcker nog. Men man ska kanske inte ta det som en 'officiell' översättning. Jag återkommer.
-"Soldiers at the eastfront! A last time prepared our Jewish-bolshevist enemy of death its measures to one attacked before. It wants to destroy Germany and destroy our people. Your soldier at the eastfront knows already even the fate that German women, girl expects and children. While old men are murdered and children, our women become and girl barracks heard for the red army. He who survives, becomes to Siberia verfrachtet.
We retain attacked the preparations of the enemy for this in mind, and for January all possible has been done become in order to construct a strong defense front. The enemy will be welcomed by our artillery. Numberless new units reinforced our infantry. Noteinheiten, new positions and the people storm have our front versteift. This time the Bolschewik will suffer again once the fate of Asia. It must and becomes itself at the threshold of the capital of the German of empire bleed to death. Each, that in this moment in our story its duty not fulfills, is an enemy of our people. Each regiment and each division that should venture it to leave its position, betrays our women and children who resisted the bombs terror on our cities. Holds above all after any treacherous officers or soldiers Ausschau, who should venture it only around its characteristic worthless life - perhaps in the wages of the Russians and even in Germaner uniform - to fight against us. If you any more unknown gives the command, to drop you or to begin the withdrawal, arrests it immediately and, if necessarily, kills it without regard to the rank or Dienstgrades, that it likes to clothe. If in the coming days and weeks each soldier does its duty at the Ostfront, Asia last onset will smash attacked fail becomes, just as as due to the end of that our enemies in the west. Berlin never remains becomes German, Vienna again German and Europe becomes Russian.
Develops the fanatical intellect that your not only the abstract concept of a homeland, but rather rather your characteristic women, your characteristic children and therewith our future defends.
My eastfront soldiers! The entire German people depends on you in these critical hours, and its only hope is that your determination, your fanaticism, your weapons and battle ability changes this bolschewistische flood into a bolschewistisches carnage.
This moment in the story where it wanted the fate let disappear the largest war criminal of all times of the earth [reference on Roosevelts death], will mark the turning point of the war."
Adolf Hitler
- Belisarius
- Medlem
Okej, här är mitt försök...
Sista meningen är klurig att formulera på ett bra sätt, men jag tror syftet framgår ändå. Jag lät översätt "Noteinheiten" till "specialförband", då "nödenheter" inte riktigt speglar ordets innebörd. Finns det något bra svenskt begrepp?”Soldater vid Östfronten! En sista gång förbereder våra judisk-bolsjevistiska dödsfienders massor sig för ett anfall. De vill förstöra Tyskland och förinta vårt folk. Ni soldater vid östfronten känner redan till det öde som väntar tyska kvinnor, flickor och barn. Medan män och barn mördas, kommer våra kvinnor och flickor att bli kasernhoror för den Röda Armén. De som överlever, skickas till Sibirien.
Vi har hållit ögonen på fiendens förberedelser för detta anfall, alltsedan januari har allt som kunnats göra gjorts, för att bygga upp en stark försvarsfront. Fienden kommer att hälsas av vårt artilleri. Vårt infanteri har förstärkts av otaliga nya enheter. Specialförband, nya ställningar och Volkssturm har stärkt vår front. Den här gången kommer bolsjeviken än en gång att lida Asiens öde. Han måste, och kommer, att förblöda på tröskeln till det tyska rikets huvudstad. Var och en som i denna stund i vår historia inte uppfyller sin plikt är en folkets fiende. Varje regemente och division som skulle våga sig på att lämna sina ställningar, förråder våra kvinnor och barn som uthärdat bombterrorn i våra städer. Håll framförallt utkik efter förrädiska officerare eller soldater som för sitt eget värdelösa livs skull – kanske i ryssarnas tjänst och till och med i tysk uniform – vågar slåss mot oss. Om någon för er obekant ger er order att skingras eller ta till reträtt, fånga honom omedelbart och, om nödvändigt, döda honom, oavsett vilken rang eller tjänstegrad han håller. När varje soldat på östfronten i de kommande dagarna och veckorna gör sin plikt, då kommer den sista anstormningen från Asien att slås ned, på samma sätt som våra fienders angrepp i väst till slut kommer att misslyckas. Berlin förblir tyskt, Wien blir åter tyskt och Europa blir aldrig ryskt.
Frammana den fanatiska andan, då ni inte bara försvarar ett abstrakt begrepp som Faderlandet, utan även era fruar och barn och därmed vår framtid.
Mina östfrontssoldater! Hela det tyska folket förlitar sig på er i denna stund och deras enda förhoppning är, att er beslutsamhet, fanatism, era vapen och er stridsduglighet kommer att förvandla denna bolsjevistiska flod till ett blodbad.
Detta ögonblick i historien när, som ödet har låtit den största krigsförbrytaren genom tiderna försvinna från jordens yta [syftar på Roosevelts död], kommer att bli symbolen för vändpunkten i kriget.
Adolf Hitler”
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Martin:Martin Lundvall skrev:Mr x skrev:Belisarius:
Tusen tack för översättning, man nästan rycks med i talet känns som man var där nästan i alla fallFör min del tycker jag bara det är rent skit, kanske intressant men knappast något något jag får gåshud av.
/Martin
Ja smaken är som bekant som baken och tur är väl det
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Du får tycka vad du vill, men jag är intresserad av att veta hur du tänker. Tycker du att talet är bra? Enligt mig finns det inget retoriskt vackert i det. Förutom biten om att den sovjetiska hämnden kommer bli hemsk är talet bara massa struntprat. Vilket säkert många soldater också tyckte när det fick höra talet. Det finns ju ingen som helst mer sanning i det, fronten har förstärkts med otaliga nya förband, fienden kommer mötas med ett starkt artilleri, framana vilja och annat struntprat. Vad är det som du tycker är så speciellt med talet? Är det bilden av tyska soldater som för sista gången ska försvara Europa mot kommunismen eller vad?
/Martin
/Martin