Minnesmärken?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Eric Jerlin
Ny medlem
Kontakt:

Minnesmärken?

Inlägg av Eric Jerlin » 30 mars 2005, 23:22

Tjenare, jag har tyvärr inte tid att gå på stadsvandring i Göteborg så jag ställer min fråga här istället.
Finns det några minnesmärken av/från andra världskriget här i Göteborg?
Känner ni till några får ni gärna tala om varför de sattes upp med.

Tack på förhand :D .

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 31 mars 2005, 11:48

Låter som en hemläxa :wink: men på Stenpiren finns i alla fall en rejäl grej till minne av "krigsseglarna", dvs. sjömän som omkom till sjöss under kriget.

http://www.seatime.se/old/krigsegl.htm

Minnesmärken från kriget kan jag inte tänka mig, vare sig i form av statyer eller bombkratrar.

Användarvisningsbild
Eric Jerlin
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av Eric Jerlin » 31 mars 2005, 17:01

Tack. Njae inte riktigt hemläxa dock handlar det om en rundtur i Göteborg.
Det kändes inte lönt att springa runt i staden och leta märken. Att söka på internet var inte heller någon större hit då andra världskriget, minnesmärken, Göteborg osv gav väldigt varierande träffar. :)
För övrigt var det faktiskt formulerat på så vis, minnesmärken från kriget och jag blev lite förvånad själv med. :wink:

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 1 april 2005, 08:24

Om man räknar gravar till minnesmärken, och det bör man väl göra, så finns det en tysk krigskyrkogård vid Kviberg med stupade från både första och andra världskrigen. Det rör väl sig främst om sjömän och krigsfångar som dog av sina sår under röda kors-transport genom Sverige. Före 1966 fanns det gravar utspridda på ca 120 svenska kyrkogårdar med 1966 sammanfördes alla utländska soldatgravar (främst tyska och österrikiska) till tre platser Kviberg, Pålsjö (vid Hälsingborg) och Trelleborg.

Mer att läsa finns i denna bok:
"De tyska krigsgravarna i Sverige", av Folke Ludwigs, i Krig och fred i källorna. Årsbok för Riksarkivet och Landsarkiven 1998 (1998).

Skriv svar