vilka länder återuppstod efter andra världskriget?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
t0m
Ny medlem

Inlägg av t0m » 2 mars 2005, 18:30

behöver svar idag.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 2 mars 2005, 18:46

De enda länderna jag kan komma på är Österrike, Tjeckoslovakien, Albanien och Abessinien (Etiopien) som hade annekterats av Tyskland och Italien strax före krigsutbrottet. Island är ett tveksamt fall, men det klippte det sista bandet med Danmark under kriget och fick då full självständighet.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Re: vilka länder återuppstod efter andra världskriget?

Inlägg av Dûrion Annûndil » 2 mars 2005, 18:53

t0m skrev:vilka länder återuppstod efter andra världskriget?

behöver svar idag.
Vilken oklart formulerad fråga. En rad länder som varit ockuperade "återuppstod" väl i meningen att de blev befriade efter ockupation, eller från annektering. Etiopien tillexempel. De koreanska staterna. Koloniala stater blev fria och "återuppstod" ibland inom liknande gränser...
Frågan är vad du menar egentligen?

Mvh -Dan

t0m
Ny medlem

Inlägg av t0m » 2 mars 2005, 19:08

frågan lyder vilka länder återuppstod efter andra världskriget i min historie bok, så jag vet inte riktigt vad dom är ute efter och dumskallarna har bara kartor på europa så jag tänkte att japan kanske hadde nått land innan kriget började som blev fritt efteråt

Gustav Björklund
Medlem

Inlägg av Gustav Björklund » 2 mars 2005, 20:24

Som det har sagts tidigare här så gör vi inte din läxa åt dig. Ett tips är att besöka biblioteket och fråga efter böcker om världen efter andra världskriget om det nu är det du efterfrågar? (T. ex. Indien)

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 2 mars 2005, 22:58

Gustav Björklund skrev:Som det har sagts tidigare här så gör vi inte din läxa åt dig.
Frågan "vilka länder återuppstod efter andra världskriget?" är så enkel att besvara att det tar lika lång tid att skriva ner ett svar som det tar att fräsa "vi gör inga läxor åt dig! - kolla i biblioteket!". Nog finns det utrymme för elever som behöver hjälp med skoluppgifter i detta forum? Skalman är ett utmärkt redskap för att få snabba svar på enkla frågor och elever borde inte åthutas för att de använder sig av det. Under förutsättning att de inte begär svar på frågor som kräver egna åsikter och reflektioner eller att vi ska utföra större skoluppgifter åt dem så borde vi välkomna varje nytillskott till det här forumet.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 3 mars 2005, 11:24

Gustav Björklund
Medlem

Inlägg av Gustav Björklund » 3 mars 2005, 11:43

Örjan skrev:
Gustav Björklund skrev:Som det har sagts tidigare här så gör vi inte din läxa åt dig.
Frågan "vilka länder återuppstod efter andra världskriget?" är så enkel att besvara att det tar lika lång tid att skriva ner ett svar som det tar att fräsa "vi gör inga läxor åt dig! - kolla i biblioteket!". Nog finns det utrymme för elever som behöver hjälp med skoluppgifter i detta forum? Skalman är ett utmärkt redskap för att få snabba svar på enkla frågor och elever borde inte åthutas för att de använder sig av det. Under förutsättning att de inte begär svar på frågor som kräver egna åsikter och reflektioner eller att vi ska utföra större skoluppgifter åt dem så borde vi välkomna varje nytillskott till det här forumet.

Förlåt, men jag tyckte att hans stil; "behöver svar idag.", var lite väl oförskämd.
Senast redigerad av 1 Gustav Björklund, redigerad totalt 3 gånger.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 3 mars 2005, 12:06

Aha, tOm är en lat slyngel som hatar läxor - och söker snabba genvägar! Well - jag får nog erkänna att hade Internätet och Skalman funnits på min tid - hade nog jag också pejlat det - innan jag spände på skidorna och åkte till biblan nån vinterkväll.
Jag håller lite grann med Örjan - att lättheten att hitta historiska fakta på Skalman - är en jättestor resurs för alla. Och vi skall kanske inte mota bort dem vars historieintresse kan väckas genom dess rikedom - utan istället uppmuntra deras nyfikenhet.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 3 mars 2005, 19:04

Örjan skrev:De enda länderna jag kan komma på är Österrike, Tjeckoslovakien, Albanien och Abessinien (Etiopien) som hade annekterats av Tyskland och Italien strax före krigsutbrottet. Island är ett tveksamt fall, men det klippte det sista bandet med Danmark under kriget och fick då full självständighet.
Abessinien befriades från Italienarna redan år 1941 och Island nådde full självständighet år 1944, så de länderna kan näpperligen räknas som "återuppståndna" efter kriget.

Användarvisningsbild
JoGi
Ny medlem

Inlägg av JoGi » 6 mars 2005, 01:46

EFTER kriget (40-50talet) var det ju väldigt många kolonier som blev självständiga länder men i och med freden var det nog inte så många förutom de som annekterats av Tyskland
Dûrion Annûndil, jag tror Nord/Sydkorea blev självständiga 1948
Gustav Björklund, Indien blev självständigt 1949

Skriv svar