Germania

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Germania

Inlägg av Martin Tunström » 7 april 2002, 14:21

Finns det någon dokumentär(film) om den stad(Germania) som Speer och Hitler skulle bygga och som skulle vara klart på 50 talet? Eller om det finns en bok som handlar om detta gigantikiska projekt. (Har läst: Albert Speers memoarer, Spandauutkastet och Albert Speer och sanningen.)
Senast redigerad av 1 Martin Tunström, redigerad totalt 10 gånger.

Mad Hatter
Medlem

Inlägg av Mad Hatter » 7 april 2002, 15:03

På det gamla forumet sades det att Robert Harris bok "Faderland" innehöll intressanta beskrivningar av Germania. Tyvärr har jag inte läst den ännu. Är det någon som har läst den, som kan kommentera detta?

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem

Inlägg av Andreas Wien » 7 april 2002, 15:17

Anno,

Staden Germania var i själva verket (som du säkert vet) ett ombyggt Berlin. Staden skulle kompleteras med vissa byggnader, bla den berömda marmorgloben med plats för 180 000 personer och med ett inliggande stort vitt marmortorg med en otolig lang paradgata med triumfbagar.

En bra film som tar upp detta ämne är dokumentärfilmen "Nationalsocislismens arkitektur" som brukar ga pa tv da och da.

Det borde även finns en drös med böcker om detta ämne. Har du kollat med http://www.amazon.de? Där borde du finna intressanta böcker.

Ett annat tipps är att du även ser "turistfilmen" över Berlin fran 1937 (?) där man ser manga andra intresanta, men nu förstörda byggnader, fran förkrigstidens Berlin. Ostmark kan säkert hjälpa dig vidare i den fragan - Han har filmen i sin ägo!

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Kontakt:

Inlägg av J von B » 7 april 2002, 15:31

Senast redigerad av 1 J von B, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 7 april 2002, 15:42

På det gamla forumet sades det att Robert Harris bok "Faderland" innehöll intressanta beskrivningar av Germania. Tyvärr har jag inte läst den ännu. Är det någon som har läst den, som kan kommentera detta?
Har sett filmen. Handlar om mystiska mord efter kriget(där tyskland har vunnit) på män som förknipas med Wannsekonferansen. Filmen börjar med att en Amerikansk jornalist åker med Richetour till Germania(föredetta Berlin) och då ser man den stora kupollhalen. :D

En bra film som tar upp detta ämne är dokumentärfilmen "Nationalsocislismens arkitektur" som brukar ga pa tv da och da.
Vet du om man kan köpa denna filmen?
Det borde även finns en drös med böcker om detta ämne. Har du kollat med http://www.amazon.de ? Där borde du finna intressanta böcker.
Fan, kan inte Tyska. Kan bara Svenska och Engelska!
Ett annat tipps är att du även ser "turistfilmen" över Berlin fran 1937 (?) där man ser manga andra intresanta, men nu förstörda byggnader, fran förkrigstidens Berlin. Ostmark kan säkert hjälpa dig vidare i den fragan - Han har filmen i sin ägo!
OSTMARK, KOM HIT! :D

J von B, jag har sett de bilderna.
Här är några till:
Bild
Bild

länk:
http://www.dataphone.se/~ms/speer/welcom.htm

Kupolhallen skulle bli världens största massmöteslokal, med en 290 meter hög kupol (Empire states Building är 381 meter hög). Kupolens tak skulle täckas med patinerade kopparplattor och längst upp på kupolen skulle en fyrtio meter hög glänsande lanternin placeras, På toppen av det hela skulle den Tyska örnen var placerad med ett grepp om hakkorset. Men på sommaren -39 pekade Hitler på örnen och sa till Speer "som kronan på världens största byggnad skall örnen inte hålla hakkorset i klorna utan jordgloben". - storhetsvannsine, hehehehe :D :D
Senast redigerad av 1 Martin Tunström, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Kontakt:

Inlägg av J von B » 7 april 2002, 17:11

En pampig Unter den Linden:

Bild

Olov
Medlem

Faderland

Inlägg av Olov » 7 april 2002, 17:16

Jag har läst "Faderland". Något jag uppmanar ALLA att göra. Bra bok.

Däremot tar väl inte författaren upp sådär rysligt mycket om hur Germania ser ut. Dessutom låter han fantasin spela fritt när han gör det. Dock på ett mycket bra och kunnigt sätt. Han är påläst.

Annars tycker jag att det suveränt bästa sättet att uppleva Germnia är att åka till Berlin! Visst, det blev ju inte klart och mycket av det som blev byggt revs efter kriget. Dock finns det tillräckligt att hålla mig igång i flera dagar i denna vackra stad. Jag tänker på Tempelhof, Olympia stadion, Tiegarten med dess ambassader m m. Listan kan göras lång och faktum är ju att dessa och de andra byggnadsverken var (förvisso små)pusselbitar i Germania.

Olov

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Kontakt:

Inlägg av J von B » 7 april 2002, 17:33

Ja tack och lov står Altes Museum kvar, men 50 år av DDR kitsch har gått hårt åt Berlin :cry:

Bild

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 7 april 2002, 20:14

Ja det var verkligen ett vacker Unter den Linden. Jag är inte nazist, men fan att de inte byggde Germania. Jag älskar dessa enorma byggnader, paradgator och mötseplatser. Föreställ er att man kommer ut från en av tågstationerna och möts av denna gigantiska syn. Hade jag varit diktator, så skulle jag anställt Speer(om han nu levde) och låtit uppföra Germania.
:cry: :cry:

Tack för de snygga bilderna, J von B.
Ps. vilken sida har du fått dom från?

Pirre
Medlem
Ort: Staden med ett lag som efter 36 år äntligen fått SM-GULD!

[b]"Brev från Nollpunkten"![/b]

Inlägg av Pirre » 7 april 2002, 20:31

[quote="Anno"]Ja det var verkligen en vacker Unter den Linden. Jag är inte nazist men, fan att dom inte byggde Germania. Jag älskar dessa enorma byggnader, paradgator och mötse plats.[quote]

För den som är intresserad av "monemental arkitektur" kan jag starkt rekommendera Peter Englunds "Brev från Nollpunkten" där både Hitlers och Stalins storslagna planer beskrivs.

Mvh,
Pirre

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Kontakt:

Inlägg av J von B » 7 april 2002, 21:31

Anno Unter den Linden och Altes Museum ovan har jag scannat från gamla turistbroschyrer från Berlin som jag har i min ägo, skall ta och sammanställa dem alla vid tillfälle. Om du vill se bilder från Berlin Stadtschloss så tryck på "min www" länk.

http://stortyskland.tripod.com/germania.html
Här la jag upp lite mer bilder.
http://stortyskland.tripod.com/more.html
Nürnberg + Unter den Linden i färg.

MVH
/Johan
Senast redigerad av 2 J von B, redigerad totalt 7 gång.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 7 april 2002, 21:36

Jag håller absolut med dig anno! En maffig syn den där Unter den Linden-bilden!

/Johan

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 7 april 2002, 22:02

Hej!
För den som är intresserad av "monemental arkitektur" kan jag starkt rekommendera Peter Englunds "Brev från Nollpunkten" där både Hitlers och Stalins storslagna planer beskrivs.
Under den härligt sarkastiskt anstrukna rubriken "Det stora huset i världens mitt"!!

Mvh Petter, som också älskar monumentalarkitektur men föredrar vårdcentraler och skolor...

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 7 april 2002, 22:49

J von B, får jag använda mig av dina bilder i både mitt arbete om Speer och i min Andra världskrigs hemsida? plz? :roll: (hoppas att du stödjer fritt användandet av Andra Världskrigsbilder)

Ps. Jag höll på att tapa hakan när jag såg insidan och närbilden av Kupollhalen. Färgbilden på det nya rikskansliet var snyggt det med! :o

Mad Hatter
Medlem

Inlägg av Mad Hatter » 7 april 2002, 22:51

Som en stor beundrare av storslagen, magnifik mastodontarkitektur, måste jag tacka allihopa som har lagt upp bilderna! Tack så väldigt mycket! Jag håller helt klart med Anno:
Jag är inte nazist men, fan att dom inte byggde Germania

Skriv svar