Karta över ett tyskt Europa

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 11 februari 2005, 19:00

Libertas skrev: Även om Sovjet lät nationalstaterna finnas kvar så styrdes de direkt eller indirekt av Sovjet. Detta innebar ett ohyggligt förtryck av vanliga människor och framförallt de som motsatte sig kommunismen. Det var väl även flera nationer som inte fick finnas kvar, t ex Slovakien och Kroatien?
Du undrade om det hade blivit så mycket annorlunda. Jag har redan sagt att det skulle vara förtryck i vilket fall som helst. Jag vill inte gå in på vilket fall som hade inneburit mest lidande för störst antal människor, jag anser att sådant tal är farligt. Jag vet inte heller vilket jag skulle föredra att leva i, Sovjetunionen eller Tyskland det enda jag kan säga är att jag är glad att jag har sluppit att leva i någon av de båda diktaturerna.

Det räcker att du ser på kartan i första posten och jämför den med en karta från någon gång under kalla kriget, även om den kartan du postast har fått underkänt i autenticitet så ger den ändå en tydlig bild i skillnaden mellan sovjetisk och nazistisk ockupation. Var är Polen, de baltiska ländern, Tjeckien med flera. Utövandet av makten hade sett helt annorlunda ut i de båda fallen. Samhället hade varit helt annorlunda organiserat, om du vill kan du ju söka upp någon gammal tråd som handlar om skillnader och likheter mellan Sovjet och Tyskland.

/Martin

Användarvisningsbild
Sergeant Pepper
Medlem

Inlägg av Sergeant Pepper » 13 februari 2005, 11:37

Solitaire skrev: Var det inte 1941 som Tyskland slog om till krigsekonomi förresten?
När Speer 1942 tog över posten som rustningsminister efter Todts död i en flygplansolycka så började Tyskland omställningen mot krigsekonomi. Dock tillät Hitler aldrig en fullständig omställning utan fortsatte med eftergifter åt t.ex höga partifunktionärer som tilläts ha privata tågvagnar trots skriande brist på vagnar och lokomotiv efter den första katastrofala ryska vintern 41-42 och som tidigare nämnts producerades fortfarande mot slutet av kriget många lyxprodukter.
Senast redigerad av 1 Sergeant Pepper, redigerad totalt 13 gånger.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 13 februari 2005, 13:26

Dock tillät Hitler aldrig en fullständig omställning utan fortsatte med eftergifter åt t.ex höga partifunktionärer som tilläts ha privata tågvagnar och som tidigare nämnts producerades fortfarande mot slutet av kriget många lyxprodukter.
Vidare ville varken Göring och Hitler sätta in kvinnorna i industrin, och det tog ett tag innan dessa sattes in.

/Martin

Skriv svar