Tysk släkt i krig?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Müller
Medlem

Tysk släkt i krig?

Inlägg av Müller » 16 januari 2005, 15:02

Mitt namn är Jimmy Müller, jag har ingen aning om mina släktingar har befunnit sig i andra världskriget eftersom mina föreldrar och andra släktingar är helt stendöda på att veta nått innom våran släkt, men frågan är, finns det något släkt register för tyska allierade under andra världskriget, jag är 13 år föresten om det skulle hjälp på något vis, mina nuvarande släktingar är svenska, men någon i min släkt var ju tysk och jag har en aning om att han levde under andra världskrigets tid.

jag vet inte om denna topic kan tas som onödig men jag är så nyfiken.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Tysk släkt i krig?

Inlägg av Hans » 16 januari 2005, 15:12

Välkommen till forumet Jimmy!

Det finns nog inget register mig veterligen på vilka som deltog i kriget, däremot på de som stupade.

http://www.volksbund.de/graebersuche/content_suche.asp

Har du problem med tyskan kan du nog fråga här så kan jag eller någon annan översätta åt dig.

Nu misstänker jag att du måste veta mer än namnet eftersom 37 038 st Müller stupade under kriget!

Har jag förstått din fråga rätt?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Müller
Medlem

Inlägg av Müller » 16 januari 2005, 15:20

Jo det var ju inte precis ett dussintal Müller som dog, men ja jag letar nog efter mer NOGRAN information om namnet och framtida släktet där jag kan hitta nån i min släkt jag känner till.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 16 januari 2005, 15:30

Müller skrev:Jo det var ju inte precis ett dussintal Müller som dog, men ja jag letar nog efter mer NOGRAN information om namnet och framtida släktet där jag kan hitta nån i min släkt jag känner till.
Var ifrån mer bestämt kommer din släkt, har du en stad eller ett område?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Müller
Medlem

Inlägg av Müller » 16 januari 2005, 15:57

nej jag har faktiskt ingen aning det e det som är ett stort minus men jag hörde av min mor att min farfar har gjort en släktforskning så jag kanske kan få svar på denna fråga.

Off topic: Min mormors brors gamla sambo Maria Luger's (eller hur nu man ska säga det) farfar Georg Luger gjorde luger pistolen, det tycker jag är lite ballt, jag ska försöka få kontakt med henne och få tag i foton och matriell.

Användarvisningsbild
jj
Medlem

Inlägg av jj » 16 januari 2005, 20:06

Släktforskning, http://www.genealogi.se/

Feldwebel Otto
Utsparkad

Inlägg av Feldwebel Otto » 17 januari 2005, 22:49

Müller skrev:Mitt namn är Jimmy Müller, jag har ingen aning om mina släktingar har befunnit sig i andra världskriget eftersom mina föreldrar och andra släktingar är helt stendöda på att veta nått innom våran släkt, men frågan är, finns det något släkt register för tyska allierade under andra världskriget, jag är 13 år föresten om det skulle hjälp på något vis, mina nuvarande släktingar är svenska, men någon i min släkt var ju tysk och jag har en aning om att han levde under andra världskrigets tid.

Testa http://www.feldgrau.com. Där kan du få en hel del tips på de olika forumen (där går det både med engelska eller tyska)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 5 februari 2005, 19:36

Jag får hoppa in i denna tråd i efterhand, jag har inga släktingar som direkt deltog i kriget, men har släktingar som har blivit drabbade av kriget. Samt vissa kopplingar som min farmor har, med hennes vänskap, så misstänker jag att nån av hennes tyska vänner deltog i kriget eller var inblandade, men det är bara en liten spektualtion.

Stefan

Användarvisningsbild
Ostmark
Medlem

Inlägg av Ostmark » 8 februari 2005, 23:52

Jimmy, om du hade haft ett namn på en släkting och hans/hennes födelseort samt födelsedatum hade du kunnat kontakta Deutsche Dienststelle (WASt) http://www.dd-wast.de/

Användarvisningsbild
Stangbo
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Stangbo » 10 februari 2005, 19:15

Müller skrev:Mitt namn är Jimmy Müller, jag har ingen aning om mina släktingar har befunnit sig i andra världskriget eftersom mina föreldrar och andra släktingar är helt stendöda på att veta nått innom våran släkt, men frågan är, finns det något släkt register för tyska allierade under andra världskriget, jag är 13 år föresten om det skulle hjälp på något vis, mina nuvarande släktingar är svenska, men någon i min släkt var ju tysk och jag har en aning om att han levde under andra världskrigets tid.

Att släktforska i tyskland har två sidor. Den ena är att många gärna vill forska och veta. Så finns det också många genealogiska föreningar i Tyskland. Beroende på var släkten kommer ifrån kan man få hjälp. Den andra är att de tyska länge var stängda för släktforskning. Det var Hitlers fel. Han och hans parti utnutjade systemet för att finna judar i släkten. En tysk SS-officer fick naturligtvis inte ha judiska förfäder.
Ditt efternamn, också om du tycker att det speciellt vad det är för dig, så är det i Tyskland svensson i Sverige. Mueller betyder Mjölnare och var beteckningen för de som jobbade som sådana. Så det fanns ju mjölnare överallt där det fanns kvarnar och där man malade vete.
Det du måste göra först är att få några konkreta namn.
Far+Morföräldrarna. Födelseort och datum. De uppgifter ligger närmast. Sen är det att fråga så långt tillbaka man kommer. Dina far+morföräldrar kommer säkert ihåg sina föräldrars namn och födelsedagar. Så länge släkten fanns i Sverige är det forskning via de olika stadsarkiven eller landsarkiven som gäller. Där får du nya uppgifter om deras föräldrar och hemvisst.
Böckerna i Sverige är i regel mycket bra förda. Plus att de flesta finns kvar, om det inte brann. Men för det mesta finna alla uppgifter minst tre gånger i olika arkiv. Husförhör och Kyrkböckerna och så Invånarlängderna och skattelängderna. Nånstans stöter du på den första invandraren från tyskland. Då gäller det att finna ut var han kom ifrån. Om du har tur så finns det omnamd i längden du söker. Annars så gäller det att vända dig till något invadrarkontor. Det vet de på arkiven var du ska leta.
Sen kan du vända till Tyskland och orten där din förfader kommer ifrån. Det var en Han annars hade namnet gått förlorade.
I denna ort finns kanske en genealogisk förening dit du kan vända dig. Här i Sverige finns en föening som arbetar med Tyskland och Polen. Det är G-gruppen. http://www.g-gruppen.net/ Där får du hjälp med språket med. Men först måste du få grunderna.
Detta är en livsuppgift. Jag gratulerar att du nu har blivit Detektiv. För det krävs en sådan om man vill få svar. Om du har fler frågor så kan du vända dig till mig. Jag har forskat i tio år nu.

Användarvisningsbild
Müller
Medlem

Inlägg av Müller » 12 augusti 2005, 12:14

Stangbo skrev:

Att släktforska i tyskland har två sidor. Den ena är att många gärna vill forska och veta. Så finns det också många genealogiska föreningar i Tyskland. Beroende på var släkten kommer ifrån kan man få hjälp. Den andra är att de tyska länge var stängda för släktforskning. Det var Hitlers fel. Han och hans parti utnutjade systemet för att finna judar i släkten. En tysk SS-officer fick naturligtvis inte ha judiska förfäder.
Ditt efternamn, också om du tycker att det speciellt vad det är för dig, så är det i Tyskland svensson i Sverige. Mueller betyder Mjölnare och var beteckningen för de som jobbade som sådana. Så det fanns ju mjölnare överallt där det fanns kvarnar och där man malade vete.
Det du måste göra först är att få några konkreta namn.
Far+Morföräldrarna. Födelseort och datum. De uppgifter ligger närmast. Sen är det att fråga så långt tillbaka man kommer. Dina far+morföräldrar kommer säkert ihåg sina föräldrars namn och födelsedagar. Så länge släkten fanns i Sverige är det forskning via de olika stadsarkiven eller landsarkiven som gäller. Där får du nya uppgifter om deras föräldrar och hemvisst.
Böckerna i Sverige är i regel mycket bra förda. Plus att de flesta finns kvar, om det inte brann. Men för det mesta finna alla uppgifter minst tre gånger i olika arkiv. Husförhör och Kyrkböckerna och så Invånarlängderna och skattelängderna. Nånstans stöter du på den första invandraren från tyskland. Då gäller det att finna ut var han kom ifrån. Om du har tur så finns det omnamd i längden du söker. Annars så gäller det att vända dig till något invadrarkontor. Det vet de på arkiven var du ska leta.
Sen kan du vända till Tyskland och orten där din förfader kommer ifrån. Det var en Han annars hade namnet gått förlorade.
I denna ort finns kanske en genealogisk förening dit du kan vända dig. Här i Sverige finns en föening som arbetar med Tyskland och Polen. Det är G-gruppen. http://www.g-gruppen.net/ Där får du hjälp med språket med. Men först måste du få grunderna.
Detta är en livsuppgift. Jag gratulerar att du nu har blivit Detektiv. För det krävs en sådan om man vill få svar. Om du har fler frågor så kan du vända dig till mig. Jag har forskat i tio år nu.

okej jo tack så mycket. vet redan att denna topic e riktigt gammal emn jag viklle endå tacka. o det där emd att müller e som andresson visste jag, och att det betyder mjölnare :P

Skriv svar