Krigsmaterial

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 6 december 2004, 16:52

Johan Elisson skrev:StG 44 användes väl dessutom av den jugoslaviska armén ett ganska bra tag?

/Johan
Kroaterna licenstillverkar fortfarande kopior av MG42 (i originalkalibern och allt).

Användarvisningsbild
real parakeet
Medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: 18 oktober 2004, 23:44
Ort: Shitlake
Kontakt:

Inlägg av real parakeet » 6 december 2004, 22:54

Hur ser det ut i öst då? Jag såg någon gamal rysk film från -79 där man såg en massa gamla stridsfordon på ett fält. Jag tror att filmen hette "Zonen" och handlade om att några snubbar skulle ta sig till en plats i området som kallades för Zonen. Där hände det mystiska saker och hade man vapen med sig så gick det väldigt illa för en. Hur som helst... ett av de fordon jag såg liknade en tysk halvbandvagn. Den och några andra fordon stod helt rostbruna bland en massa högt gräs. Det gavs ingen förklaring till varför de stod där, men jag tror inte att det var utplacerad rekvisita. Eller så kanske det var det, vad vet jag?

Ryssarna var väl rätt dåliga på att ta hand om sina grejer så det finns säkert en massa lik i bråten också. Otäckt men intressant.

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Inlägg av Lasse » 6 december 2004, 22:57

I ryssland finns mycket kvar, såg bilder på för några år sedan när de bärgade en T-34 ur ett kärr samt bilder på en FW190 som gått ner i en skog, stog på marken som den gjort efter nödlandningen.
Enligt en bekant i Estland ska det en bit ifrån var han bor finnas en T-34 som körde ner i ett kärr med besättning och allt och försvann.

Användarvisningsbild
SpoHo
Medlem
Inlägg: 118
Blev medlem: 20 augusti 2004, 11:43
Ort: Sweden

Inlägg av SpoHo » 6 december 2004, 23:33

Runt Stalingrad händer det dagligen att bönder hittar människoben och endel vapen från kriget!

Mvh/Richard

theeverything
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: 21 oktober 2003, 22:33
Ort: Stockholm

Inlägg av theeverything » 7 december 2004, 00:01

Jag har hört, som det heter, att amerikanerna dumpade tusentals funktionsdugliga bulldozers och andra fordon i havet utanför Kubas kust. De kunde enligt den källan inte säljas eller användas civilt av konkurrensskäl. Någon som vet om detta stämmer?

Ryssarna använde länge stridsvagnar (med tornet bortmonterat) inom jordbruket.

/Lasse

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 7 december 2004, 11:40

Samstämmiga rapporter från flera håll i Stilla Havet säger detsamma - m.a.o. man dumpade i havet (=körde över rampen på landstigningsfarkoster) massvis med fordon då det var 'billigare' än att forsla dem tillbaka till USA. Argumentet håller knappast vatten i en sönderslagen värld men theeverything's civila konkurrensskäl måste ha vägt tungt i vågskålen för detta groteska slöseri. Det förefaller som den officiella slöjan över detta kapitel av efterkrigshistorien har dragits mest med hänsyn till de amerikanska skattebetalare som stod för fiolerna. Samma skattebetalare fick snabbt efter freden, betala för nya lastbilar, 'fredsjeepar' och traktorer - men av military 'surplus' syntes inte mycket på den amerikanska marknaden.

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1946
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Inlägg av Artur Szulc » 7 december 2004, 17:17

Hej!

Ok, då har jag fått lite kött på benen.

Tack!
Artur

Användarvisningsbild
Ogre
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: 24 september 2004, 09:50
Ort: Sverige

Inlägg av Ogre » 7 januari 2005, 23:52

Engelsmänne/Jänkarna tog efter kriget och samlade ihop en ganska ansenlig mängd tysk sprängämnen, granater, minor och skeppade ut till ön Helgoland i Nordsjön. Sen smällde de av hela rasket och ön har ett annat utseende idag, om man säger så...
Det lär ha varit den största konventionella explosionen någonsin.

Utan att veta nåt så antar jag att man återanvände det mesta av obrukbart material. Det rådde ju skriand behov av stål efter kriget. Man smälte nog ner det helt enkelt.

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 8 januari 2005, 11:12

Johan Elisson skrev:StG 44 användes väl dessutom av den jugoslaviska armén ett ganska bra tag?

/Johan
och därtill av östtyska polisen.

Gamla MG42:or kom att användas oändrade
och sedemera modifierade till 7.62x51 NATO
av Bundeswehr.

Tyska artilleripjäser ska ha använts efter kriget av en del östeuropeiska länder.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 8 januari 2005, 11:47

Ogre skrev:Engelsmänne/Jänkarna tog efter kriget och samlade ihop en ganska ansenlig mängd tysk sprängämnen, granater, minor och skeppade ut till ön Helgoland i Nordsjön. Sen smällde de av hela rasket och ön har ett annat utseende idag, om man säger så...
Det lär ha varit den största konventionella explosionen någonsin.

Utan att veta nåt så antar jag att man återanvände det mesta av obrukbart material. Det rådde ju skriand behov av stål efter kriget. Man smälte nog ner det helt enkelt.
Den skriande bristen på stål hindrade inte att hundratals u-båtar sänktes NW om Skottland. Det tycks ha varit billigare att producera nytt stål - än att skrota det gamla. Verkligt dyrbara varor - som Larsson påpekade - d.v.s. kanoner, mest fältartilleri men även pansarvärnsvapen - gjorde trogen tjänst i Bulgarien, Rumänien, Tjeckoslovakiet och Jugoslavien ännu 30 år efter fredsutbrottet.

Användarvisningsbild
oys
Medlem
Inlägg: 197
Blev medlem: 3 maj 2003, 03:52
Ort: Norge

Inlägg av oys » 8 januari 2005, 11:48

Battler skrev:
Martin Lundvall skrev:Jag vet att Tirpitz återanvändes av Norge. Jag kan inte säga exakt vilka produkter som Tirpitz omvandlades till, men jag har hört lite allt möjligt.
Så här gjorde dom: http://www.bismarck-class.dk/tirpitz/ga ... pping.html
Så här ser området ut i dag, ärren efter "Tall Boy" bomberna syns tydligt (bilden längst ner).
http://www.bismarck-class.dk/tirpitz/mi ... _site.html

MVH
Stålplater fra Tirpitz blir fremdeles brukt til veiarbeid.

http://www.birkelunden.no/palm/sak.asp?nummer=1029

Når det gjelder bruk av eks-tysk krigsmateriell så tror jeg at det siste tyske utstyret gikk ut av bruk rundt årtusenskiftet, det var tyske kanoner som kystartilleriet brukte.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 8 januari 2005, 12:31

Jag har hört att plåtar från Tirpitz också använts för provskjutning av pansarbrytande ammunition. Hörsägen eller...?

Användarvisningsbild
oys
Medlem
Inlägg: 197
Blev medlem: 3 maj 2003, 03:52
Ort: Norge

Inlägg av oys » 8 januari 2005, 13:13

Belisarius skrev:Jag har hört att plåtar från Tirpitz också använts för provskjutning av pansarbrytande ammunition. Hörsägen eller...?
Jeg har aldri hørt det, men det høres jo ikke unaturlig ut.

Krusse
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 22 augusti 2004, 12:57
Ort: Stockholm

Inlägg av Krusse » 9 januari 2005, 01:31

Delar av Mulberry-hamnen - den som byggdes upp av flytkassuner vid Normandie men som direkt blåste sönder - köptes av Stockholms stad och tjänsgör ännu denna dag som hamn vid Hässelby värmeverk i Mälaren väster om Stockholm. Såvitt jag antar var det troligen kassuner som ännu inte bogserats över till Normadie, den blåste ju som sagt sönder så de allierade fick brottom att ta Cherbourg i stället.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 9 januari 2005, 09:34

Belisarius skrev:Jag har hört att plåtar från Tirpitz också använts för provskjutning av pansarbrytande ammunition. Hörsägen eller...?
Ja ett antal plåtar finns/har funnits på Tåme skjutfält norr om Skellefteå.
:)

Skriv svar