Zyklon-B

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem

Inlägg av Olof Ekström » 3 december 2004, 14:16

landing skrev:har för mig att nån lärare sa att det var företaget faber castell som gjorde zyklon B
Zyklon B tillverkades av IG Farben som hade nära nog monopol på kemikalietillverkning i nazityskland. De allierade delade upp IG Farben i ett antal självständiga företag. De för oss mest kända efterföljarna till IG Farben är AGFA och BASF, den enda övriga överlevande är Bayer.

Såvitt jag kan hitta är Faber-Castell helt fristående från IG Farben och helt oskyldiga i sammanhanget.

landing
Ny medlem

Inlägg av landing » 3 december 2004, 14:32

fick nu reda på att läraren hade sagt att de inte hette faber-castell under kriget men att efter så bytte de namn och börja tillvärcka skolpennor kan detta stämma då? :D

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 3 december 2004, 15:59

Företaget som hade tillverkningsrätten på Cyklon-B var Deutsche Gesellschaft für Schädlingsbekämpfung eller i affärsvärlden kallat Degesch, företaget ägdes till 42,5 % av IG Farbenindustrie, till 42,5 % av Deutsche Gold und Silberscheideanstalt - kännt som Degussa (som IG ägde en tredjedel i) och till 15 % av Theo. Goldschmidtkoncernen. Dessutom dominerade IG Degeschs styrelse. Den bestod av 11 personer varav fem kom från IG, inklusive ordföranden Wilhelm Mann.

MVH

Lasse i gatan
Medlem

Inlägg av Lasse i gatan » 3 december 2004, 16:30

Jag hittade en svensk version av en cyklon burk i en rivnings kåk
Den ser ut som dom Tyska man sett på bild, fast med Svensk text.
jag har den kvar i garaget om någon vill se en bild.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 4 december 2004, 02:58

Ja, du får gärna ta ett foto med digitalkameran och ladda upp bilden eller scanna in en bild du tagit med vanlig kamera.

/Martin

Daniel O.
Medlem

Inlägg av Daniel O. » 4 december 2004, 09:21

Jag undrar hur "flyktig" zyklon-B var, var det lätt att "vädra" ut gasen efter en gasning och fanns det någon risk för folk som befann sig utanför kammaren?
Senast redigerad av 1 Daniel O., redigerad totalt 4 gånger.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 4 december 2004, 10:56

Lasse i gatan skrev:Jag hittade en svensk version av en cyklon burk i en rivnings kåk
Den ser ut som dom Tyska man sett på bild, fast med Svensk text.
jag har den kvar i garaget om någon vill se en bild.
Det kan nog stämma. Hälsovännen, Årg. 42/ 1927 hade en artikel just om cyanrökning med Zyklon som antagligen redan då var ett registrerat varumärke. Cyanrökning var inte alls ovanlig i fastigheter hemsökta av vägglöss och ehuru säkerhetsföreskrifterna lär ha varit rigorösa både vad beträffar 'tätning' och senare utvädring under x antal dagar - förekom det dödsfall. Vår kände skald Dan Andersson blev offer för cyandöden i ett dåligt utvädrat hotell, vad jag tror mig ha läst.

Sune
Medlem

Inlägg av Sune » 6 december 2004, 01:50

Jag var i Auschwitz 1974, dvs långt innan det blev trendigt att åka dit.
Tyvärr missade jag att där var krematorier i Birkenau också. Jag trodde att det bara var ett uppsamlingsläger innan de slussades till det riktiga Auschwitz.

Finns det någon som kollat kalkylerna på hur många som avrättades per timme där. Är siffrorna rimliga? Vad rör det sig om? 100 per timme, eller vad?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 6 december 2004, 12:54

Sune skrev:Jag var i Auschwitz 1974, dvs långt innan det blev trendigt att åka dit.
Tyvärr missade jag att där var krematorier i Birkenau också. Jag trodde att det bara var ett uppsamlingsläger innan de slussades till det riktiga Auschwitz.

Finns det någon som kollat kalkylerna på hur många som avrättades per timme där. Är siffrorna rimliga? Vad rör det sig om? 100 per timme, eller vad?
Det är inte politiskt korrekt att analysera Birkenau's kapacitet - de som gör det stämplas lätt som förnekare.

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 6 december 2004, 14:54

Sune skrev:Jag var i Auschwitz 1974, dvs långt innan det blev trendigt att åka dit.

Birkenau (Auschwitz II) var det egentliga dödslägret där ca en miljon människor dödades. Auschwitz I, som har den ökända skylten "Arbeit Macht Frei" över ingången var ett koncentrations- och arbetsläger för polacker och ryska krigsfångar med hög dödlighet pga hårt arbete, dålig mat och dåliga hygieniska förhållanden. Gaskammaren och krematoriet i Auschwitz I byggdes hösten 1941 (lägret öppnade i maj 1940) som en testanläggning för gasning med Zyklon-B och användes som sådan ett tag till den konverterades till skyddsrum 1942 (gaskammaren hade varit en bunker från början). Som en fotnot kan man notera att alla de judar som gasades i Birkenau alltså aldrig såg skylten med orden "Arbeit Mach Frei".

Vid det laget hade Auschwitz II (Birkenau) öppnat sina portar; i detta läger byggdes fyra gaskammare med tillhörande krematorier. I gaskammrarna kunde tusentals människor dödas åt gången, det som tog mer tid var att bränna kroppar i krematorierna. När krematorierna inte räckte till brändes kropparna i gropar, bränsle till detta togs från närliggande arbetsläger.
Lägret öppnade i juni 1942, gaskammrarna sprängdes av tyskarna i november 1944 och i januari 1945 evakuerade personalen lägret. Dödandet pågick som intensivast mellan maj och juli 1944 då ca 400.000 ungerska judar gasades. Ytterligare ca 600.000 judar dödades resten av tiden plus ca tjugotusen romer.
Den som vill kan ju räkna ut antal dödade per timme i genomsnitt, vad det nu ska vara till för nytta.

Allt detta enligt wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Auschwitz_ ... ation_camp

Lasse i gatan
Medlem

Inlägg av Lasse i gatan » 6 december 2004, 20:37

Här är foton på Svensk Zyklon.
Bilagor
Gas.JPG
Gas.JPG (82.03 KiB) Visad 1057 gånger
Gas n.JPG
Gas n.JPG (79.05 KiB) Visad 1057 gånger

Sune
Medlem

Inlägg av Sune » 7 december 2004, 16:25

Sune skrev:Lägret öppnade i juni 1942, gaskammrarna sprängdes av tyskarna i november 1944 och i januari 1945 evakuerade personalen lägret. Dödandet pågick som intensivast mellan maj och juli 1944 då ca 400.000 ungerska judar gasades. Ytterligare ca 600.000 judar dödades resten av tiden plus ca tjugotusen romer.
Den som vill kan ju räkna ut antal dödade per timme i genomsnitt, vad det nu ska vara till för nytta.
Det är bara att konstatera att kunskapen om kriget är proportionell mot avståndet från kriget.
Jo, vitsen med dödandet 'per timme' är att det är mer greppbart. Våra sinnen är logaritmiska, dvs. vi fattar inte skillnaden mellan 60 000 judar och 600 000 judar. Både siffrorna är ju lika överväldigande! Mer om vi t.ex. ser att det dödades 100 mäniskor per timme, varje dag, kan vi lättare förstå hur groteskt det var.

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 7 december 2004, 16:38

Sune skrev:
Det är bara att konstatera att kunskapen om kriget är proportionell mot avståndet från kriget.
Jo, vitsen med dödandet 'per timme' är att det är mer greppbart. Våra sinnen är logaritmiska, dvs. vi fattar inte skillnaden mellan 60 000 judar och 600 000 judar. Både siffrorna är ju lika överväldigande! Mer om vi t.ex. ser att det dödades 100 mäniskor per timme, varje dag, kan vi lättare förstå hur groteskt det var.
Bara man är medveten om att siffran per timme är genomsnitt och inte får för sig att gaskammrarna gick stup i ett.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 7 december 2004, 23:28

Bara man är medveten om att siffran per timme är genomsnitt och inte får för sig att gaskammrarna gick stup i ett.
Ja, eller får för sig att eftersom arbetet var säkert nere på nätterna och under helgerna och under diverse avbrott, så totalen måste ha varit långt lägre än den angivna... osv. :idea:

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 8 december 2004, 11:19

Stefan skrev:
Ja, eller får för sig att eftersom arbetet var säkert nere på nätterna och under helgerna och under diverse avbrott, så totalen måste ha varit långt lägre än den angivna... osv. :idea:
Eftersom deportationstågen anlände ryckvis till Birkenau mellan de olika 'aktionerna', så är det ganska klart att gaskamrarna/krematorierna hade lugna perioder då och då. Perioder som under 'aktioner' förbyttes i febril aktivitet - troligen i 3-skift och då 'kapaciteten' väsentligt måste ha överstigit 100 mördade per timme - i Vad Yashem hävdas att Birkenau på fullvarv kunde mörda 12000 personer per dygn, m.a.o. det femdubbla av det föreslagna genomsnittet.

Skriv svar