Sune skrev:Jag var i Auschwitz 1974, dvs långt innan det blev trendigt att åka dit.
Tyvärr missade jag att där var krematorier i Birkenau också. Jag trodde att det bara var ett uppsamlingsläger innan de slussades till det riktiga Auschwitz.
Finns det någon som kollat kalkylerna på hur många som avrättades per timme där. Är siffrorna rimliga? Vad rör det sig om? 100 per timme, eller vad?
Birkenau (Auschwitz II) var det egentliga dödslägret där ca en miljon människor dödades. Auschwitz I, som har den ökända skylten "Arbeit Macht Frei" över ingången var ett koncentrations- och arbetsläger för polacker och ryska krigsfångar med hög dödlighet pga hårt arbete, dålig mat och dåliga hygieniska förhållanden. Gaskammaren och krematoriet i Auschwitz I byggdes hösten 1941 (lägret öppnade i maj 1940) som en testanläggning för gasning med Zyklon-B och användes som sådan ett tag till den konverterades till skyddsrum 1942 (gaskammaren hade varit en bunker från början). Som en fotnot kan man notera att alla de judar som gasades i Birkenau alltså aldrig såg skylten med orden "Arbeit Mach Frei".
Vid det laget hade Auschwitz II (Birkenau) öppnat sina portar; i detta läger byggdes fyra gaskammare med tillhörande krematorier. I gaskammrarna kunde tusentals människor dödas åt gången, det som tog mer tid var att bränna kroppar i krematorierna. När krematorierna inte räckte till brändes kropparna i gropar, bränsle till detta togs från närliggande arbetsläger.
Lägret öppnade i juni 1942, gaskammrarna sprängdes av tyskarna i november 1944 och i januari 1945 evakuerade personalen lägret. Dödandet pågick som intensivast mellan maj och juli 1944 då ca 400.000 ungerska judar gasades. Ytterligare ca 600.000 judar dödades resten av tiden plus ca tjugotusen romer.
Den som vill kan ju räkna ut antal dödade per timme i genomsnitt, vad det nu ska vara till för nytta.
Allt detta enligt wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Auschwitz_ ... ation_camp