Jag har fått i uppdrag att skriva en sorts krönika (eller vad man nu vill kalla det) om andra världskriget, och jag ombads att lyfta fram de tre viktigaste eller mest ihågkomna sakerna från kriget. Det finns ungefär hur mycket händelser som helst som jag anser vara intressanta och nyttiga, så uppgiften var inte helt lätt.
Själv tror jag att en bit om Hitlers tid då han fick makten, atombombsforskningen samt flygets fortskridande skulle vara tre rimliga kandidater till en sån här text. Flyg och atomteknologi har vi ju än idag och mycket tack vare kriget (hur morbidaktigt det än kan låta).
Om ni skulle läsa krönika om kriget, vilka saker skulle ni helst se lyftas fram?
Tips om information till en krönika
-
pandersson
- Medlem
Några dominerande saker är väl Sovjetunions och USA framträdande som de ledande världsmakterna. Främst Sovjetunionens ställning kom ju under kriget med resultat som fortfarande märks idag.
Det känns svårt att avstå från den organiserade elimineringen av dem som sågs som fiender till staten. Detta gällde då både Tyskland och Sovjetunionen.
Den tekniska utvecklingen som redan nämnts med atombomb, flyg, massproduktion. Den möjlighet som därvid fanns att attackera städer bakom frontlinjen i denna skala var ju även något nytt.
Lycka till, jag minns att jag en gång skulle nämna de fem viktigaste punkterna med Versaillesfreden. Jag tror jag lyckades pricka in två av dem som ansågs vara poänggivande eftersom jag hade fel prioritering. Mina punkter kom från egen läsning, inte läroboken.
Det känns svårt att avstå från den organiserade elimineringen av dem som sågs som fiender till staten. Detta gällde då både Tyskland och Sovjetunionen.
Den tekniska utvecklingen som redan nämnts med atombomb, flyg, massproduktion. Den möjlighet som därvid fanns att attackera städer bakom frontlinjen i denna skala var ju även något nytt.
Lycka till, jag minns att jag en gång skulle nämna de fem viktigaste punkterna med Versaillesfreden. Jag tror jag lyckades pricka in två av dem som ansågs vara poänggivande eftersom jag hade fel prioritering. Mina punkter kom från egen läsning, inte läroboken.