Tillägnad vår saknade medlem varjag
-
Gröfaz
- Medlem
Zagat skrev:Zagat skrev:vet ej om dom var på samma plats under dagen-d

men båda var i normandy och den ena skulle storma in och den andra försvara. skall fråga han om han kan fråga på vilken strand dom var av dom 5. men dom är bra vänner nu iallafal kan jag säga.
båda var vid omaha.
Jädrar, dom oddsen kan väll inte ha vart så stora att de stred på samma strand til och med? fascinerande.
Brukar de två prata om kriget något? vad brukar de prata om osv.?
(Nyfiken i en strut

).
-
Zagat
- Medlem
dom säger bara att båda var vid omaha. jag har inte frågat om mer och dom verkar inte villa prata om det heller.
-
real parakeet
- Medlem
-
Kontakt:
av real parakeet » 19 oktober 2004, 00:27
Hallåj, jag är ny är. Min farfar, som är svensk, och några kamrater tog värvning i wehrmacht för att strida i Finland mot ryssarna. När transportfartyget med deras utrustning blev bombat utanför Norges kust så fick de sitta och vänta. Då tyckte SS att de kunde "ta hand" om dessa prima svenskar. Helt plötsligt tillhörde han waffen-SS! De skickades till Tyskland för utbildning (han n'mnde något om "Adolf Hitler-kassernen") men lyckades med turen på sin sida rymma hem till Sverige. Ett par timmar efter hans avvikande så skickades förbandet till östfronten. Min farfar är med på på ett par bilder som visades i dokumentärserien "Svenskarna som slogs för Hitler".
Efter att han kommit tillbaka till Sverige var han frivillig i Finland. Tyvärr är min farfar rätt dålig nu, men han har berättat en hel del för mig om vad han vart med om. En anledning till att jag registrerat mig här är att jag hoppas kunna få tips och hjälp om hur man kan hitta mer information om hans förband och vad de gjorde. Jag anser att det är vår, vi soffpotatisar som ser krig som en underhållningsform på TV, skyldighet att låta dessa minnan leva vidare. Det är lätt att glömma bort dessa personers uppoffringar när vi förfasar oss över fackliga porrskandaler och de senaste skandalerna i någon dokusåpa.
-
Probstner
- Medlem
Mammas kusin i Waffen-SS mot krigsslutet (därefter USA). Vet ej vilket förband, blandat etniskt ursprung från nuv Rumänien (kan ha skrivit sig som Volksdeutsch, ungrare eller rumän med viss sanningshalt).
Mosters man i tjeckiska motståndsrörelsen 1945, sysslade vad jag förstår mest med avväpning av tyskar på flykt västerut. De överlämnades senare till ryssarna.
En sysslings pappa med tyskt ursprung från protektoratet och dog i KZ beroende på skryt på krogen om nån vapengömma.
Mormors föräldrar, klassade som Volksdeutsche från Slovakien (Zips i Tatrabergen), tvingades följa med tyskarna västerut 1945. Mormors mor dog i norra Böhmen, fadern överlevde och återvände till Slovakien.
Sträcker sig en del av ens rötter till Centraleuropa kan man ofta i den egna släkten se hur nyckfullt kriget påverkade människors livsöden.
/ Probstner
-
johanarnia
- Medlem
Morfar; Allan Westman - Finska Armén, Tigerstedts bataljon på näset under båda krigen, fölagd vid Summa.
Farsans två morbröder; Karlsson någonting - frivilliga i finska vinterkriget i Lappi (finska Lappland).
Min styvmorbror, Ted Creager - Amerikanska armékåren, Gualdacanal, Iwo Jima, "Big Red One" tror jag.
-
Moxica
- Medlem
Nu blir jag halshuggen säkert men hur många här talar sanning egentligen? Dom flestas berättelser verkar lite väl dramatiska
/Peter
-
BW393
- Medlem
Moxica skrev:Nu blir jag halshuggen säkert men hur många här talar sanning egentligen? Dom flestas berättelser verkar lite väl dramatiska
/Peter
Varför det? Andra världskriget är den största konflikt världen någonsin skådat och de flesta svenska invandrares förfäder var berörda på något sätt, t ex som inkallade på endera sidan. Det potentiella underlaget är ju enormt, flera hundratals miljoner människor. Det är heller inte så förvånande att t ex puräkta svenskar i n:te led som hänger på ett historiskt forum har släktingar som var frivilliga i t ex Finlands eller Norges krig trots att Sverige inte var direkt inblandat.
Så min uppfattning är att majoriteten - kanske allihop - talar sanning. Och visst, både min farfar och min morfar var inkallade i separata krigförande, demokratiska länder.

-
Probstner
- Medlem
Det handlar väl oftare om olyckliga människoöden i en turbulent tid än om dramatik. Men vi efterkrigsyngel kan ju bara lita på vad vi har hört våra släktingar berätta. Och andras också för den delen. Min bästa kompis när jag var liten hade två morbröder som försvann i Stalingrad. Och varför skulle någon hitta på något sånt? Andra bekantas förfäder hade skruvade öden på Balkan, i koncentrationsläger, som tvångsarbetare i Tyskland och Österrike eller var SS-män. Så jag håller med BW393 - de flesta med rötter i krigförande länder har säkert förfäder som har berörts av kriget. De flesta inte alls som tappra soldater. Men de fanns säkert också, bland alla andra.
/ Probstner
-
Moxica
- Medlem
Som ett exempel:
"Oj nu hade han en farfar i SS då kan ju inte min farfar bara vara matros då skriver jag att han var officer i SS"
Det finns alltid nån sådan när man pratar om något som kan jämföras med andra.
/Peter
-
Hans
- Redaktör och stödjande medlem 2026
1) Som sagt, har man någon form av ursprung utanför Sverige är sannolikheten hög att man har släktingar som har varit inblandade.
2) Detta utesluter naturligtvis inte mytomaner, redan den som var med kan förbättra historien och de skriver här återger den förbättrade varianten - eller så hittar man på. Allt är möjligt.
Själv har jag en farfar som maskerade bunkrar i svenska skärgården och en morfar som var någon form av förvaltningsofficer och skötte upphandling av jordbruksprodukter i Danzigområdet - han var kapten i reserven (och var artillerist i första världskriget).
Det dramatiska jag kan berätta tar jag från ett annat inlägg jag har skrivit:
Jag skulle gärna åka dit, jag vill gärna se det som är kvar av Westerplatte (vad heter det på polska?) och Olivia, min mor bodde där t.o.m 45. Hon var tyskspråkig, född 36 - tråkigt nog dog hon för många år sedan så jag har inte kunnat få mycket information. Hela krigsperioden är lite svår att få något ur de andra överlevande släktingarna, mest p.g.a av trassliga förhållande med en skilsmässa mellan min morfar och min mormor mitt under kriget. Han var reservare i artilleriet men hade någon förvaltningstjänst (i stan?) under kriget. Min mormor hade tänkt att stanna men efter de första spaningsframtötarna från Röda Armén övertalades hon att den officer som lede försvararbetena (bokstavligt talat i trädgården) att ge sig av, han hade sett vad som hade hänt i Ostpreussen. Det sägs att hon och barnen hade plats på Wilhelm Gustloff - men att de inte kom fram i tid...
Sedemera i samband med en flodövergång blev familjen delad och min mor 9 år med hennes lillebror 5 år blev ensamma och först återförenade med resten av familjen 47 i Danmark. Jag har av naturliga skäl minnet av ett visst rysshat, men jag har inga minnen av några negativa kommentarer om polacker.
Det som jag ser som möjlig förbättring av historien är platsen på Gustloff, men omöjligt är det ju inte.
MVH
Hans
-
Daniel L
- Medlem
Moxica skrev:Som ett exempel:
"Oj nu hade han en farfar i SS då kan ju inte min farfar bara vara matros då skriver jag att han var officer i SS"
Det finns alltid nån sådan när man pratar om något som kan jämföras med andra.
Skärp dig Peter. Såvida du inte har belägg för att anklaga medlemmar för att ljuga så ber jag dig att inte föra fram diverse anklagelser mot dessa.
mvh/ Daniel
-
Moxica
- Medlem
Jag citerar Hans eftersom han skrev det jag menade
2) Detta utesluter naturligtvis inte mytomaner, redan den som var med kan förbättra historien och de skriver här återger den förbättrade varianten - eller så hittar man på. Allt är möjligt.
/Peter
-
BW393
- Medlem
Moxica skrev:"Oj nu hade han en farfar i SS då kan ju inte min farfar bara vara matros då skriver jag att han var officer i SS"
Generellt sett så brukar normalt funtade personer med minsta kunskap om kriget inte
skryta om medlemskap i SS.
-
Hans
- Redaktör och stödjande medlem 2026
BW393 skrev:Moxica skrev:"Oj nu hade han en farfar i SS då kan ju inte min farfar bara vara matros då skriver jag att han var officer i SS"
Generellt sett så brukar normalt funtade personer med minsta kunskap om kriget inte
skryta om medlemskap i SS.
Å andra sidan kan väl knappast de personer som är här defineras som normalt funtade
MVH
Hans - defintivt inte normalt funtad
-
BW393
- Medlem
Sant.