Civilt motstånd i Tyskland efter nederlaget?
Civilt motstånd i Tyskland efter nederlaget?
Undrar om någon har några exempel på civilt motstånd som fördes mot ockupationsmakterna i Tyskland strax innan samt efter kapitulationen? Jag syftar alltså inte om de överskattade och grovt överdrivna "Werwolfoperationerna". Källor samt weblänkar tages tacksamt imot.
Lite kul kuriosa. Enligt min fader så ställdes gamla vagnar, tunnor och annat bråte ut på vägarna kring Gmünd i Niederösterreich utav ortsbefolkningen efter att de retirerande Tyska soldaterna passerat. Lär väl iofs inte gjort någon större skillnad men det är sådana händelser som denna som jag eftersöker.
Hej förresten, var drygt ett år sedan man var här sist.
Lite kul kuriosa. Enligt min fader så ställdes gamla vagnar, tunnor och annat bråte ut på vägarna kring Gmünd i Niederösterreich utav ortsbefolkningen efter att de retirerande Tyska soldaterna passerat. Lär väl iofs inte gjort någon större skillnad men det är sådana händelser som denna som jag eftersöker.
Hej förresten, var drygt ett år sedan man var här sist.
Så vitt jag vet gjorde det inte det.
I boken Berlin, av Athony Beevor, står till och med att man från tyskt håll förvånades över att det var så väldans lite tysk partisanverksamhet efter den ryska invasionen. I Ryssland hade det ju varit tvärt om, ju djupare man trängde in i landet, desto mer motstånd. Tyskarna kände bara defataism. Troligen för att de visste hur kriget skulle sluta.
I boken Berlin, av Athony Beevor, står till och med att man från tyskt håll förvånades över att det var så väldans lite tysk partisanverksamhet efter den ryska invasionen. I Ryssland hade det ju varit tvärt om, ju djupare man trängde in i landet, desto mer motstånd. Tyskarna kände bara defataism. Troligen för att de visste hur kriget skulle sluta.
Hej och tack för svaret.Löwe skrev:Så vitt jag vet gjorde det inte det.
Har även jag läst boken, men jag tänkte - och hoppades - att just civilt motstånd inträffade någonstans på en liten skala. Något som varit relativt okänt för historieböckerna. Det kan vara allt från att bonden Müller vägrade sälja sitt spannmål till Allierade soldater till att folk i byn X vägrade hälsa på ockupationsmaktens soldater - sådana saker leter jag efter.. men det kanske är som du (Beevor) säger att det inte alls skedde något som helst motstånd bland civilbefolkningen mot ockupationsmakten.
Har även ett vagt minne ifrån ett scenario (hoppas jag inte drömt detta) om en flicka från Bund deutscher Mädel som vägrade släppa en fana, av något slag, trots att en Brittisk soldat beordrade henne och att hon vart skjuten. Hurvida detta är sant eller inte vet jag dessvärre inte - skall försöka hitta informationen om detta.
Civilt motstånd:
I journalfilmer ser man hur de allierade anbringat upprätstående stänger på Jeeparna. Vid hastigt påseende ser det ut att vara uppvikta dragstänger men det är skydd för vajrar som de slemma tyskarna spände över vägarna i mörkret. Vem sa att det bara var irakierna som hatade occuperande amrisar? Ingenting är nytt under solen
I journalfilmer ser man hur de allierade anbringat upprätstående stänger på Jeeparna. Vid hastigt påseende ser det ut att vara uppvikta dragstänger men det är skydd för vajrar som de slemma tyskarna spände över vägarna i mörkret. Vem sa att det bara var irakierna som hatade occuperande amrisar? Ingenting är nytt under solen
Har du några källor för detta? Vore roligt att läsa mer om det. Det är förövrigt första gången jag stött på detta påstående och jag har aldrig sett (eller tänkt på) att jeeparna skall haft skydd mot vajer. Sen om detta är civilt motstånd eller inte tål väl att diskuteras.. låter mer som regelrätt gerillakrigsföring.Krusse skrev:Civilt motstånd:
Känns som att jag sitter och besvarar mig själv..
..men jag fick nyss höra en historia utav en kamrat i Österrike. Han berättade om en W-SS veteran, i civila kläder (f.d. lägerfånge troligtvis), som bevittnade hur Amerikanska soldater hällde bensin i soptunnorna dem använde för att slänga matavfallet och sedan tändea på. Detta för att dem sett hur civila tyskar rotade igenom soptunnorna efter föda från ockupationsmaktens soldater - vilket var mycket vanligt strax efter kriget.
Veteranen skall då tydligen begett sig in i skogen där det lämnats mycket krigsmateriel och hämtat ett maskingevär som han sedan sköt med rakt in i den Amerikanska förläggningen. Vad som hände med veteranen eller de soldater som var inuti förläggningen förtäljer inte historien
Detta skall tydligen ha inträffat i Nürnberg runt omkring eller strax efter 1945. Som sagt, har inga källor för detta, utan detta är bara en historia han fått berättad för sig utav en kamrat till personen ifråga som är en gammal krigsveteran.
Detta kan inte heller direkt klassas som civilt motstånd, men likt väl så var historien väldigt intressant att få höra om.
Veteranen skall då tydligen begett sig in i skogen där det lämnats mycket krigsmateriel och hämtat ett maskingevär som han sedan sköt med rakt in i den Amerikanska förläggningen. Vad som hände med veteranen eller de soldater som var inuti förläggningen förtäljer inte historien
Detta skall tydligen ha inträffat i Nürnberg runt omkring eller strax efter 1945. Som sagt, har inga källor för detta, utan detta är bara en historia han fått berättad för sig utav en kamrat till personen ifråga som är en gammal krigsveteran.
Detta kan inte heller direkt klassas som civilt motstånd, men likt väl så var historien väldigt intressant att få höra om.
-
Konfundersam_Herre
- Ny medlem
Precis som vid alla andra ockupationer så fördes det nog motstånd mot ockupationsmakterna men precis som i dag så tystar alltid ockupationsmakten ned detta för att legitimera ockupationen.
Ett bra exempel är Irak. Där förs det ett enormt motstånd från irakiskt håll men det talas relativt tyst om det, speciellt i amerikansk media.
Så det kan nog var ganska svårt att få tag i några speciella böcker och dyl. om just "tyskt motstånd".
Ett bra exempel är Irak. Där förs det ett enormt motstånd från irakiskt håll men det talas relativt tyst om det, speciellt i amerikansk media.
Så det kan nog var ganska svårt att få tag i några speciella böcker och dyl. om just "tyskt motstånd".
Ostmark - ang vajerskydden på Jeepar
Jag kan bara uppmana dig att vara uppmärksam på journalfilmer och gamla foton - du kommer med all säkerhet snart få napp. Det gick förresten en TV-film i tre delar om Nürnbergprocessen i någon TV-kanal för ett tag sedan. Där kommer jag ihåg att "fenomenet" visades. Filmen var amerikaproducerad.
Det rådde ju ablolut frataniseringsförbud mellan occupationstrupperna och den tyska befolkningen under inledningsskedet av occupationen. De allierade soldaterna var säkert fullproppade av både hatpropaganda och egna stridsupplevelser, så många var väl kanske onödigt taskiga i stil med din historia om matresterna. Men de sovjetiska trupperna var etter värre. De vilt kopulerande sovjettrupperna hade givits ett smeknamn av tyska flyktingar: "Komm frau". Som var det soldaterna tilltalade tyskor med innan de våldtog dem.
Jag undrar när tyskarnas hat avtog gentemot väst-trupperna? Var det möjligen inte förens i samband med Berlinblockaden? Jag kan bara spekulera eftersom efterkrigstiden ur tysk synvinkel är dåligt dokumenterad, samtidigt som VI säkerligen var offer för västs propaganda. Om inte annat såg vi ju vilka som befriade våra grannländer och vilka som t.ex. åter-occuperade Borholm.
Jag kan bara uppmana dig att vara uppmärksam på journalfilmer och gamla foton - du kommer med all säkerhet snart få napp. Det gick förresten en TV-film i tre delar om Nürnbergprocessen i någon TV-kanal för ett tag sedan. Där kommer jag ihåg att "fenomenet" visades. Filmen var amerikaproducerad.
Det rådde ju ablolut frataniseringsförbud mellan occupationstrupperna och den tyska befolkningen under inledningsskedet av occupationen. De allierade soldaterna var säkert fullproppade av både hatpropaganda och egna stridsupplevelser, så många var väl kanske onödigt taskiga i stil med din historia om matresterna. Men de sovjetiska trupperna var etter värre. De vilt kopulerande sovjettrupperna hade givits ett smeknamn av tyska flyktingar: "Komm frau". Som var det soldaterna tilltalade tyskor med innan de våldtog dem.
Jag undrar när tyskarnas hat avtog gentemot väst-trupperna? Var det möjligen inte förens i samband med Berlinblockaden? Jag kan bara spekulera eftersom efterkrigstiden ur tysk synvinkel är dåligt dokumenterad, samtidigt som VI säkerligen var offer för västs propaganda. Om inte annat såg vi ju vilka som befriade våra grannländer och vilka som t.ex. åter-occuperade Borholm.
-
Nils Larsson
- Medlem
Jag såg en dokumentär som handlade om striderna i Normandie och där framkom det att tyska trupper under reträtt spände upp stålvajrar över vägarna för att skära huvudet av amerikanerna.Men om den tyska civilbefolkningen ägnade sig åt sånt under ockupationen nämndes icke.Krusse skrev:Civilt motstånd:
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Precis, det skulle jag också vilja se källa på och att säga saker som att det voro "kanske läge att införa"[...] det [...]"i irak" är inte bara omsakligt, utan politisk propaganda.Mr x skrev:Vad har du fått det i från och vad är din källa?hifi skrev:det var ju även så att för varje amerikansk soldat som tyskarna dödade dödade amerikanarna 20 civila....
kanske läge att införa i irak ,)
/Martin
-
Feldwebel Otto
- Utsparkad
Nja, det var 200 civila för varje dödad amerikan, enligt "Article 358 of the Americam Military Manual". Denna proklamation som sattes upp överallt i den amerikanska ockupationszonen i Tyskland "mildrade" nog motståndsviljan. Fransmännen hotade med 25 civila för varje fransk soldat etc.hifi skrev:det var ju även så att för varje amerikansk soldat som tyskarna dödade dödade amerikanarna 20 civila....
....man bör här komma ihåg att Kesselring dömdes till döden i Nürnberg (senare ändrat till livstid, frisläppt 1952) för att ha verkställt en exakt likadan tysk militärlag, men då med endast 10 civila för varje tysk soldat
Någon som kan bekräfta ovanstående uppgifter om allierade repressalier mot civilbefolkningen eller är det, frånsett att det undantagsvis kanske förkommit, revisionistisk propaganda?Feldwebel Otto skrev:Nja, det var 200 civila för varje dödad amerikan, enligt "Article 358 of the Americam Military Manual". Denna proklamation som sattes upp överallt i den amerikanska ockupationszonen i Tyskland "mildrade" nog motståndsviljan. Fransmännen hotade med 25 civila för varje fransk soldat etc.hifi skrev:det var ju även så att för varje amerikansk soldat som tyskarna dödade dödade amerikanarna 20 civila....
....man bör här komma ihåg att Kesselring dömdes till döden i Nürnberg (senare ändrat till livstid, frisläppt 1952) för att ha verkställt en exakt likadan tysk militärlag, men då med endast 10 civila för varje tysk soldat