60 år sedan: Dagen D

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
maal
Medlem
Inlägg: 776
Blev medlem: 27 mars 2004, 15:17
Ort: Sverige

Inlägg av maal » 6 juni 2004, 00:27

För exakt 60 år sedan nu så var striderna runt Pegasus Bridge i full gång och de första amerikanska pathfinders började landa.

Såg en intervju med en tysk veteran som besökte en kyrkogård, det var rätt gripande...

Hoppas "firandet" blir en manifestation mot krig och våld.

commuter
Medlem
Inlägg: 181
Blev medlem: 6 oktober 2003, 18:44
Ort: Stockholm

Inlägg av commuter » 6 juni 2004, 09:37

Hade en professsor på college som förlorade ena armen vid Omaha Beach. Tyvärr var jag rätt ointresserad av WWII på den tiden men jag minns att han hade rest tillbaka till Frankrike ett par gånger för att besöka kyrkogårdar med kvarlevorna av de som var "less fortunate".
Han pratade en del om hur de sett på tyskarna och var övertygad om att de hade demoniserats avsiktligt. Han hade hatat dem när han kom dit och han hatade dem när han var där. Men med facit i hand insåg han väl att den vanlige soldaten knappast var något att hata. Han hade träffat tyska veteraner när han var där och de hade ungefär likvärdiga minnesbilder.
Men han hade förbandskamrater som fortfarande verkligen avskydde tyskar; fyrtio år efter Dagen D. Och inte bara de verkliga skurkarna utan hela högen.
Huruvida Dagen D var av avgörande betydelse för kriget är på en för hög nivå för mig men jag är övertygad om att den i varje fall inte saknade betydelse.

Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem
Inlägg: 485
Blev medlem: 8 maj 2003, 13:06
Ort: Gbg

Inlägg av Thomas Johansson » 6 juni 2004, 11:34

Något firande blir det inte idag, att fira är som några redan påpekat fel ord att använda. Jag ägnar de som dog denna dag en tanke eller två, större delen av de som stupade var fortfarande tonåringar. Hade jag själv deltagit i striderna hade jag med mina 27 år betraktats som överårig... Unga män med hela livet framför sig som fick uppleva krigets helvete. Jag hoppas vi kan lära oss något av detta.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 6 juni 2004, 12:07

Instämmer i föregående talare, idag när det är 60-årsdagen och allt får man väl bli lite sentimental och högtidlig. Tänker på alla som stred vid normandies stränder idag. :|

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 6 juni 2004, 12:49

DN hade en bra artikel idag, i den går att läsa att: "Frankrikes regering har påbjudit att jubileumsfirandet ska ske i den tysk-franska försoningens tecken."

Här är artikeln: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=2

Väl värd att läsa.

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem
Inlägg: 277
Blev medlem: 10 mars 2004, 17:29
Ort: Huddinge

Inlägg av Gröfaz » 6 juni 2004, 13:54

Inför Dagen D så hade ju tyskarna oddsen lite emot sig, inför landstigningen så hade ju tyskarna runt 15 divisioner stationerade i Normandie varav 5 av dom kunde sättas in i stird på en gång,
men på östfronten så var runt 100 tyska divisioner uppehållna.

Källa: mitt eget huvud :wink: (fast jag är inte 100% att faktat stämmer :wink: )

Användarvisningsbild
petviken
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 22 april 2004, 21:14
Ort: Stockholm

Tillägnar tankar till denna dag!

Inlägg av petviken » 6 juni 2004, 21:46

Visst jag vet att D-day inte avgjorde kriget. Det var i Öst som det avgjordes.
Den 6/6 har betydelse för hur maktbalansen skulle se ut och ser ut i dag i Europa. Glöm inte detta!

Tänk tanken att sitta sjösjuk och jävlig i dessa satans amfibiebåtar över kanalen och sedan mötas av så mycket bly!

Jag "firar" denna dag genom att läsa så mycket info om denna dag.
Den 6/6 kommer jag alltid att ägna en tanke åt dessa soldater och civila som dog.

Mina barn ska minnas detta krig!

Vi får inte glömma krigets fasor.

Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem
Inlägg: 485
Blev medlem: 8 maj 2003, 13:06
Ort: Gbg

Inlägg av Thomas Johansson » 6 juni 2004, 22:41

Troligen sista gången de som deltog på stränderna kan deltaga nu också. Känns lite konstigt på ett sätt jag inte riktigt kan förklara att alla veteraner försvinner i en allt snabbare takt. Förstahandskällor och personer som nog kan lära nya generationer en hel del om vilket helvete krig är.

Användarvisningsbild
Kai Robert
Medlem
Inlägg: 322
Blev medlem: 30 april 2004, 09:48
Ort: Katrineholm

Inlägg av Kai Robert » 6 juni 2004, 23:06

Thomas Johansson skrev:Troligen sista gången de som deltog på stränderna kan deltaga nu också. Känns lite konstigt på ett sätt jag inte riktigt kan förklara att alla veteraner försvinner i en allt snabbare takt. Förstahandskällor och personer som nog kan lära nya generationer en hel del om vilket helvete krig är.
Hörde på radion häromdan ett program där de talade bl. a. om d-dagen och invigningen av minnesmonumentet i Washington. siffrorna som de nämnde var att 16 milj. amerikaner deltog i ww2, 4 milj. lever fortfarande men det dör ca 1000 om dagen, de flesta är mellan 80-90 år.

Kai

Mr x
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 8 augusti 2003, 19:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr x » 7 juni 2004, 00:06

Kai Robert skrev:
Thomas Johansson skrev:Troligen sista gången de som deltog på stränderna kan deltaga nu också. Känns lite konstigt på ett sätt jag inte riktigt kan förklara att alla veteraner försvinner i en allt snabbare takt. Förstahandskällor och personer som nog kan lära nya generationer en hel del om vilket helvete krig är.
Hörde på radion häromdan ett program där de talade bl. a. om d-dagen och invigningen av minnesmonumentet i Washington. siffrorna som de nämnde var att 16 milj. amerikaner deltog i ww2, 4 milj. lever fortfarande men det dör ca 1000 om dagen, de flesta är mellan 80-90 år.

Kai
Den äldsta som lever som var med den där dagen D ska enligt SKy news vara 94år han blev för övrigt intejuvad idag förlåt igår på skynews

Användarvisningsbild
oys
Medlem
Inlägg: 197
Blev medlem: 3 maj 2003, 03:52
Ort: Norge

Inlägg av oys » 7 juni 2004, 03:02

MarcuS Schober skrev:Vet någon om även de tyska/axelmakts veteranerna från normandie kommer vara på plats i "firandet"?
Schröder, som sagt, samt en mindre delegasjon veteraner, bl.a to som hadde vært med i attantatforsøket den 20 juli 1944.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7196
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 7 juni 2004, 07:59

Marcus Wendel skrev:
varjag skrev:
Marcus Wendel skrev:
Marco skrev:Operation Overlord ledde till att Hitler facsist imperium föll och att europa befriades ifrån facsismen.
Inte för att på något sätt nedvärdera insatserna från de som deltog i Overlord, men Hitlers "imperium" besegrades i öster, inte i väster, jag förstår inte att D-dags myten så envetet hänger sig kvar.
Marcus - efter den beundrandsvärda balans som du för det mesta visar på DITT forum blev jag mycket förvånad av denna post.
Varför blir du förvånad av att jag påpekar fakta?
Det var Röda Armén som besegerade Wehrmacht, inte US Army eller British Army.

/Marcus
Jo, jo det här vet väl alla om, egentligen. Men man kan väl inte mena att Dagen-D skulle vara helt betydelselös ändå. Jag blir lite trött på sånt här.

Sonderling

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
Ort: junakopunger

Inlägg av Private Snafu » 7 juni 2004, 08:40

sonderling skrev:
Marcus Wendel skrev:
varjag skrev:
Marcus Wendel skrev: Inte för att på något sätt nedvärdera insatserna från de som deltog i Overlord, men Hitlers "imperium" besegrades i öster, inte i väster, jag förstår inte att D-dags myten så envetet hänger sig kvar.
Marcus - efter den beundrandsvärda balans som du för det mesta visar på DITT forum blev jag mycket förvånad av denna post.
Varför blir du förvånad av att jag påpekar fakta?
Det var Röda Armén som besegerade Wehrmacht, inte US Army eller British Army.

/Marcus
Jo, jo det här vet väl alla om, egentligen. Men man kan väl inte mena att Dagen-D skulle vara helt betydelselös ändå. Jag blir lite trött på sånt här.

Sonderling
Faktum är väl att inget av det ni nämner är huvudorsaken till tredje riket besegrades. Huvudorsaken är att flera nationer klarade av att samarbeta mot en gemensam fiende. Samt att folk vägrade acceptera att bli förtryckta.
Man få heller aldrig glömma att det var tack vare invasionen som Europa befriades (i andra termer västvärlden). För att jag tror ingen i Europa, då som nu, hade sett Sovjet som befriare.

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem
Inlägg: 995
Blev medlem: 2 oktober 2002, 13:40
Ort: sverige

Inlägg av CJBackfire » 7 juni 2004, 11:29

man kan väl säga att det var vändpunkten för de allierade och inte vändpunkten för kriget som helhet. (notera att jag inte räknar Sovjet som allierade)

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 7 juni 2004, 11:35

CJBackfire skrev:man kan väl säga att det var vändpunkten för de allierade och inte vändpunkten för kriget som helhet. (notera att jag inte räknar Sovjet som allierade)
Frågan blir då givetvis varför du inte räknar Sovjet som en av de allierade?

/Marcus

Skriv svar