Rommel

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Kahalani
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: 5 april 2004, 22:56
Ort: Väst

Inlägg av Kahalani » 29 april 2004, 10:11

boken heter Attacks på engelska orginal namnet vet jag inte
ISBN: 0960273603

K

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 29 april 2004, 10:30

hoffe_salem skrev:om Rommel inte hade tagit "självmord" efter attentatet mot Hitler och blivit tagen till nurnberg vad tror ni han hade fått för straff för så vitt jag vet så hade han inga krigsförbrytelser på sitt samvete...
Lite cyniskt skulle jag tro att de skulle dömt honom för brott mod freden, han planerade och tränade soldater före ett "agresivt" krig (alltså vara angriparna) och utförde detta. ca 10 år i fängelse.

Tror att myten Romel blev så stor för han "mördades" av Hitler, vem mins von runsted (stavning)

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 1 maj 2004, 20:32

Om Rommel inte svalt cyanidkapseln i bilen hade han avrättats på plats och inte ställts inför rätta. En sådan manöver hade varit propagandamässigt förödande för Hitler. Samma motivering hade givits oavsett faktiskt dödssätt, att han fick ta sitt eget liv var bara en gest.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 1 maj 2004, 20:41

Rommel hade knappast ställts inför rätta om han överlevt, det fanns gott om tyska generaler som inte fick några fängelsestraff öht, någon automatiskt rannsakan fanns inte, tex så ställdes aldrig Guderian och Student inför rätta och det hade gjort mycket mer än Rommel för att "Planera och träna soldater för ett agressivt krig."

Rommel's öde hade nog snare liknat Von Senger's dvs han hade fått arbeta med uppbyggnaden av Bundeswehr, kanske tom fått en hög befattning i de nya pansartrupperna.

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 12 februari 2003, 09:04
Ort: Umeå

Inlägg av Björn E » 1 maj 2004, 23:08

Korsriddaren skrev:´Vet du vad den boken heter?
Infanterie Greift An: Erlebnisse und Erfahrungen tror jag det är.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 1 maj 2004, 23:10

Björn E skrev:
Korsriddaren skrev:´Vet du vad den boken heter?
Infanterie Greift An: Erlebnisse und Erfahrungen tror jag det är.
Stämmer!

:)

Användarvisningsbild
Kahalani
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: 5 april 2004, 22:56
Ort: Väst

Inlägg av Kahalani » 3 maj 2004, 10:23

Rommel's öde hade nog snare liknat Von Senger's dvs han hade fått arbeta med uppbyggnaden av Bundeswehr, kanske tom fått en hög befattning i de nya pansartrupperna.[/quote]

Själv är jag tveksam till att Rommel skulle ha fått en hög befattning i det nya Tyskland. Även om han var erkänt duktig så var han duktig i offensiv krigföring och offensiv krigföring var ingenting som omvärlden ville att Tyskland skulle vara duktiga på.

K

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 3 maj 2004, 10:47

Kahalani skrev:Rommel's öde hade nog snare liknat Von Senger's dvs han hade fått arbeta med uppbyggnaden av Bundeswehr, kanske tom fått en hög befattning i de nya pansartrupperna.
Själv är jag tveksam till att Rommel skulle ha fått en hög befattning i det nya Tyskland. Även om han var erkänt duktig så var han duktig i offensiv krigföring och offensiv krigföring var ingenting som omvärlden ville att Tyskland skulle vara duktiga på.

K[/quote]
"Endast genom anfall kan avgörande nås" Svenska AR2 Taktik
En armé och dess officerar måste vara bra på offensivkrigföring för att öht kunan vinna oavsett om deras uppgift är att försvara landet eller erövra någon annans land. Bundeswehr hade den största offensiva förmågan av något Europeiskt Nato-land. De flesta av de fd Wehrmacht officerarer som anställdes i nya Bundeswehr hade utmärkta kvalifikationer för "offensiv krigföring" bla så var Von Senger som utvecklade grunde för den nya tyska försvarsmakten en mycket skicklig pansarofficer. Det hade nog legat Rommel mer till last att han gjort en rad Hitler positiva uttalanden och att han fört befälet över Hitlers livvakt.

master
Medlem
Inlägg: 51
Blev medlem: 24 april 2004, 09:15
Ort: skane

Inlägg av master » 3 maj 2004, 12:40

rommels öde var stor del att han förlorade afrika kåren....
attentatet mot herr hitler viste han säkert om ...

Att rommel fall i onåd --- var till stor del ..förlusten i afrika.....

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 3 maj 2004, 12:47

Rommel föll knappast i onåd pga förlusterna i Afrika, han fick ju befäl över Armegrupp B både i Italien och senare på västfronten i Frankrike.

master
Medlem
Inlägg: 51
Blev medlem: 24 april 2004, 09:15
Ort: skane

Inlägg av master » 3 maj 2004, 12:49

Kapten_Gars skrev:Rommel föll knappast i onåd pga förlusterna i Afrika, han fick ju befäl över Armegrupp B både i Italien och senare på västfronten i Frankrike.



Citerar min historie lärare ( under minna 6 mån i berlin )

vem skriver historan " vinnaren eller förloraren "

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 3 maj 2004, 12:56

master skrev:
Kapten_Gars skrev:Rommel föll knappast i onåd pga förlusterna i Afrika, han fick ju befäl över Armegrupp B både i Italien och senare på västfronten i Frankrike.



Citerar min historie lärare ( under minna 6 mån i berlin )

vem skriver historan " vinnaren eller förloraren "
:?
Om du skriver längre och mer lätförståliga meningar så skulle det att förstå vad du menar. Kan inte öht se vad ditt "citat" har med den fakta jag presenterade om Rommels fortsatta karriär att göra.

Användarvisningsbild
Kahalani
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: 5 april 2004, 22:56
Ort: Väst

Inlägg av Kahalani » 3 maj 2004, 21:30

Det fanns många duktiga officerare i Tyskland och det är inte för intet i princip hela västvärlden använder tyska doktriner och ledningsprinciper som förebild. Det fanns dock inte många som var lika extrema som Rommel var. Dessutom var Rommel en ”hjälte”, en hjälte i ett Tyskland som inte längre fanns. Resten av Tyskland hjälte symboler blev raserade efter kriget och jag tror att samma sak skulle hänt med Rommel.

K

Dragon K
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 13 mars 2004, 22:05
Ort: Västernorrland

Rommel

Inlägg av Dragon K » 4 maj 2004, 01:28

Läs Guido Knopps "Hitlers krigare" så får man en mer nyanserad bild av "Ökenräven".
(Rekomenderar även Hans von Lucks memoarer. von Luck var bl a befäl under Rommel i Nordafrika.)

Rommel var en mycket duktig, irrationell befälhavare, som av många av sina kollegor ansågs vara en chanstagare.

Han var enligt Knopp inte blyg på att få användas av Göbbels propaganda-apparat.
Kanske kan en del av hans kulstatus i dag kopplas till den Nazi-tyska propagandan?

Så länge man inte deltog i några krigsförbrytelser är de tyska soldaterna och befälen lika stor "hjältar" som de allierade anser jag. De slogs ju också för sitt land.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Inlägg av mrsund » 4 maj 2004, 12:08

Att var äregirig är ju inte ett negativt drag hos en befälhavare snarare en förutsättning.
Att få mycket medieuppmärksamhet kan ju ha lett till att han fick lite mer underhåll, vilket han behövde.

Skriv svar