Men den gamle kaisern då?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Vidugavia
Medlem
Inlägg: 124
Blev medlem: 25 mars 2002, 15:29

Men den gamle kaisern då?

Inlägg av Vidugavia » 15 juni 2002, 00:24

Den gamle tyske kejsaren Wilhelm II flydde ju efter världskrigets slut från revolutionsförsök till Holland och abdikerade. En sak som jag ofta tänkt på är hans ganska sena död. Wilhelm II levde ju fram till 1941. Hur var förhållandet mellan Hitlers restaurerade Tyskland och dess gamle kaiser? Hur såg de olika falangerna bland nazisterna, Hitler själv och nazisternas stödpartier 1933 på den gamle? Förädare? Hjälte? Fegis? Var det någon som ville återinkalla honom?

Hur förhöll man sig till honom, om alls, efter Hollands kapitulation till tyskland året före hans död?

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Men den gamle kaisern då?

Inlägg av Martin Tunström » 15 juni 2002, 01:11

Vidugavia skrev:Den gamle tyske kejsaren Wilhelm II flydde ju efter världskrigets slut från revolutionsförsök till Holland och abdikerade. En sak som jag ofta tänkt på är hans ganska sena död. Wilhelm II levde ju fram till 1941. Hur var förhållandet mellan Hitlers restaurerade Tyskland och dess gamle kaiser? Hur såg de olika falangerna bland nazisterna, Hitler själv och nazisternas stödpartier 1933 på den gamle? Förädare? Hjälte? Fegis? Var det någon som ville återinkalla honom?

Hur förhöll man sig till honom, om alls, efter Hollands kapitulation till tyskland året före hans död?
Vad jag har hört så ville inte Hitler återställa monarkin pga. att han inte ville ha samma situation som i Italien. Där Mussolini var på andra plats!

När armén ville ställa en hedersvakt vid Wilhelms bostad i Holland(efter invasionen 1940) så nekade Hitler dom det.

Länk:

http://www.dhm.de/lemo/html/biografien/ ... index.html

Bilder:

Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem
Inlägg: 277
Blev medlem: 10 mars 2004, 17:29
Ort: Huddinge

Inlägg av Gröfaz » 19 mars 2004, 17:29

när willhem 2 blev avsatt så, måste han väll ändå fått något slags bidrag från staten, drottning kristina fick ju det resten av hennes liv även när hon flydde till rom.
och angående willhem så hade han ju vad jag vet ett barn, (antagligen fler), så det ska väll inte vara omöjligt att det finns willhemska ättlingar som lever idag, eller? kanske något barnbarnsbarnsbarnsbarn typ?
är det någon som har hört talas om några ättlingar?

mvh/erik

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 19 mars 2004, 18:11

Det är möjligt att han fick något bidrag men jag skulle inte vara så säker på det. Tyskland övergick från monarki till republik och jag har därför svårt att tänka mig att man ger stöd till en före detta monark i ett land som inte är en monarki längre. Jag antar att kjesaren hade lite pengar undanstoppade som han fick leva på själv. Han kanske fick vara gäst hos det holländska kungahuset.

Förresten flydde verkligen Kristina? Jag trodde bara att hon flyttade. :P

Troligtvis finns det ättlingar kvar, precis som det finns ättlingar kvar av släkten Romanov.

/Martin

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Inlägg: 470
Blev medlem: 15 maj 2003, 23:58
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Moonman » 19 mars 2004, 23:53

Martin Lundvall skrev:Troligtvis finns det ättlingar kvar, precis som det finns ättlingar kvar av släkten Romanov.

/Martin
Jag trodde att de alla dog eller var det bara familjen, inte släkten?

mvh Alex Robsahm

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 20 mars 2004, 00:56

Det var familjen som avrättades samt deras tjänare sammanlagt 11 stycken.

/Martin

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 20 mars 2004, 12:30

Huset Hohenzollern!

Friedrich Wilhelm Kurfürst von Brandenburg (1620-1688)

Friedrich III./I. Kurfürst von Brandenburg, König in Preussen (1657-1713)

Friedrich Wilhelm I. König in Preussen (1688-1740)

Friedrich II. König von Preussen, der Grosse (1712-1786)

Friedrich Wilhelm II. König von Preussen (1744-1797)

Friedrich Wilhelm III. König von Preussen (1770-1840)

Friedrich Wilhelm IV. König von Preussen (1795 - 1861)

Wilhelm I. König von Preussen, Deutscher Kaiser (1797-1888)

Friedrich III. König von Preussen, Deutscher Kaiser (1831-1888)

Wilhelm II. König von Preussen, Deutscher Kaiser (1859-1941)

Wilhelm Kronprinz von Preussen (1882-1951)

Louis Ferdinand sen. Prinz von Preussen (1907-1994)

Georg Friedrich Prinz von Preussen (1976-)


Bild
http://www.preussen.de/Bilder/Familie/P ... nphoto.jpg

Huset Hohenzollern 2001

Användarvisningsbild
Habsburg
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 13 mars 2004, 18:34
Ort: Örebro

Inlägg av Habsburg » 20 mars 2004, 17:36

Wilhelm II ansåg att Hitler var löjlig. Han lär ha suckat och mummlat någonting om dumma Österrikare när Han fick höra om krigsutbrottet. Jag har även hört historier om att han ska ha försökt skjuta på tyska soldater som sade "Heil Hitler" till honom :)

Sen kan man ju spekulera i varför han gjorde det. Avundsjuka kanske?

Ressel
Medlem
Inlägg: 660
Blev medlem: 2 januari 2003, 22:45
Ort: göteborg

Inlägg av Ressel » 20 mars 2004, 18:58

Habsburg skrev:
Sen kan man ju spekulera i varför han gjorde det. Avundsjuka kanske?
Eller kanske sunt förnuft? :)

Användarvisningsbild
Petter D
Medlem
Inlägg: 382
Blev medlem: 3 maj 2003, 10:31
Ort: Sverige

Inlägg av Petter D » 20 mars 2004, 23:13

Ressel skrev: Eller kanske sunt förnuft? :)
Vi pratar om Wilhelm II här! :lol:

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem
Inlägg: 277
Blev medlem: 10 mars 2004, 17:29
Ort: Huddinge

Inlägg av Gröfaz » 21 mars 2004, 12:03

Jag har läst att en utav Willhems armar var förlamad, såatt han
på alla foton döljer den bakom ryggen eller något sådant som en annan
Napoleon också gjorde. (Fast han hade den i innerfickan.)
finns det någon sanning i det jag säger eller är jag ute och cyklar helt?

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 21 mars 2004, 12:51

Bäste Gröfaz!

Du är inte ute och cyklar. Skadan uppkom då han föddes, en mycket svår födesel. Han var förlamad i vänster arm som dessutom var kortare.

Mvh
Johan

Användarvisningsbild
Habsburg
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 13 mars 2004, 18:34
Ort: Örebro

Inlägg av Habsburg » 21 mars 2004, 22:27

Gröfaz skrev:Jag har läst att en utav Willhems armar var förlamad, såatt han
på alla foton döljer den bakom ryggen eller något sådant som en annan
Napoleon också gjorde. (Fast han hade den i innerfickan.)
finns det någon sanning i det jag säger eller är jag ute och cyklar helt?
Wilhelms arm var "defekt" sen födseln. Många historiker skyller hans stundtals underliga beteende på det, och vill påstå att han startade ett världskrig på grund av det. Bara rent skitsnack. Wilhelm kunde rentav prata om sin arm offentligt. Han skulle till exempel en gång inviga en ny gymnastik hall, men han pratade mest om sin arm under talet, hur han hade lärt sig använda den när han red osv.

Ganska roligt dock att det var han som hela tiden pratade om "Tysklands bepansrade näve" :)

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 21 mars 2004, 22:45

Habsburg skrev:Bara rent skitsnack.
Det där får du gärna belägga närmare. Jag har studerat fenomenet med personifiering närmare en aning och givetvis är det nära till hands, till och med troligt, att sådan föreligger även här. Men att raljant avfärda förklaringen som skitsnack är fel. I en extremt militaristisk stat som Tyskland vid tiden var kroppsliga defekter mycket påfrestande för en man som förväntades vara ståtlig i uniform och vara kapabel till militära stordåd. Lägger man ovanpå det hans engelskättade föräldrars ständiga krav på honom (armen utelämnades inte från bannorna) kan (säger kan) ett Englandshat ha fötts i honom på grund av det. En delförklaring möjligen, definitivt inte skitsnack.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Habsburg
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 13 mars 2004, 18:34
Ort: Örebro

Inlägg av Habsburg » 22 mars 2004, 07:39

Gutekrigaren skrev:
Habsburg skrev:Bara rent skitsnack.
Det där får du gärna belägga närmare. Jag har studerat fenomenet med personifiering närmare en aning och givetvis är det nära till hands, till och med troligt, att sådan föreligger även här. Men att raljant avfärda förklaringen som skitsnack är fel. I en extremt militaristisk stat som Tyskland vid tiden var kroppsliga defekter mycket påfrestande för en man som förväntades vara ståtlig i uniform och vara kapabel till militära stordåd. Lägger man ovanpå det hans engelskättade föräldrars ständiga krav på honom (armen utelämnades inte från bannorna) kan (säger kan) ett Englandshat ha fötts i honom på grund av det. En delförklaring möjligen, definitivt inte skitsnack.

Mvh Petter
Som jag skrev tidigare - Kunde han prata om den öppet så lär han ju inte ha skämts särskilt mycket, eller hur? Jag är dock ingen expert på ämnet, har bara läst om talet, så du kan mycket väl ha rätt. Englands hatet däremot är en annan historia. Anglophilismen var genomgående i hela Europa under sen 1800 tal, tidigt 1900 tal och Wilhelm var en av Britternas beundrare. Kanske var det för att han inte riktigt accepterades som en av "The gentlemens" som han började avsky britter? Det kan man ju knappast förneka, att han ogillade Britterna ("Nation of shopkeepers").

Skriv svar