Heinz Guderian
Heinz Guderian
Satt och läste ur Jan Olof Olsson "Jolos" bokserie 20e århundradet. Där står helt kortfattat under en bild av Heinz Guderian att: Han var Armenier och född i Ryssland men adopterad av tyska missionärer. Har aldrig hört detta förr, finns det någon som kan bekräfta detta?
Magnus
Magnus
Vad jag vet så hade Hitler och Guderian ett antal dispyter. Han var en av de få som vågade stå upp mot Hitler och argumentera emot. Dock så var han ständigt lojal mot denne. Rätta mig om jag har felGröfaz skrev:vad jag vet så var han en myckligt skicklig pansargeneral, han kom bra överens med hitler också, så hur kommer det sig att han aldrig blev fältmarskalk.
Jo det stämmer verklingen, speciellt det om att han vågade säga emot när Hitler drog upp sina drömplaner. Detta retade Hitler och han blev väl avsatt vintern 41-42?mrvector skrev:Vad jag vet så hade Hitler och Guderian ett antal dispyter. Han var en av de få som vågade stå upp mot Hitler och argumentera emot. Dock så var han ständigt lojal mot denne. Rätta mig om jag har felGröfaz skrev:vad jag vet så var han en myckligt skicklig pansargeneral, han kom bra överens med hitler också, så hur kommer det sig att han aldrig blev fältmarskalk.
- Foelkersam
- Medlem
Guderian blev aldrig Fältmarskalk pga att han aldrig förde befälet över en Armégrupp.
25 december 1941 så hade Guderian begärt avsked (från sitt befäl över Second Panzer Army) pga samarbetssvårigheter med Fältmarskalk von Kluge. von Kluge han dock före med sin begäran till Hitler om Guderian avsked så Hitler informerade honom den 26/12 om att han hade blivit fråntaget befälet och förflyttad till Armén officersreserv.
/David
25 december 1941 så hade Guderian begärt avsked (från sitt befäl över Second Panzer Army) pga samarbetssvårigheter med Fältmarskalk von Kluge. von Kluge han dock före med sin begäran till Hitler om Guderian avsked så Hitler informerade honom den 26/12 om att han hade blivit fråntaget befälet och förflyttad till Armén officersreserv.
/David
Om man blev utnämnd till fältmarskalk fick man väl en sån där stav att gå och dra på? Har för mig att jag läst någonstans att exempelvis Rommel aldrig eller sällan bar på sin. Många bilder på Göring tycktes tyda på ett mera flitigt användande. Är det någon som känner till historien kring staven och vad den egentligen representerade?
Jag har också för mig att general Paulus blev utnämnd till fältmarskalk strax innan tillfångatagandet vid Stalingrad. Enligt författare var detta en diskret eller indirekt order till självmord eller kamp till sista man, då ingen tysk fältmarskalk någonsin hamnat i fiendens händer. För mig låter det sistnämnda mest troligt. Någon som håller med? Någon som vet mer om Paulus öde?
Jag har också för mig att general Paulus blev utnämnd till fältmarskalk strax innan tillfångatagandet vid Stalingrad. Enligt författare var detta en diskret eller indirekt order till självmord eller kamp till sista man, då ingen tysk fältmarskalk någonsin hamnat i fiendens händer. För mig låter det sistnämnda mest troligt. Någon som håller med? Någon som vet mer om Paulus öde?
jag undar också om det där med staven, den fyllde igentligen inte någon funktion, var väll mer som någon medalj.
varför en stav just en stav, och inte ett svärd eller en liten hammare eller något annat skojigt?
jag har för mig att det står i beevors stalingrad att paulus inte ville ta livet av sig enbart för att han visste att det var det som hitler just förväntade sig av honom att göra. han ville helt enkelt knäcka hitler.
varför en stav just en stav, och inte ett svärd eller en liten hammare eller något annat skojigt?
jag har för mig att det står i beevors stalingrad att paulus inte ville ta livet av sig enbart för att han visste att det var det som hitler just förväntade sig av honom att göra. han ville helt enkelt knäcka hitler.
- Foelkersam
- Medlem
ROMMEL'S FIELD MARSHAL BATON:
(museum copy from the original). Rommel's original baton was given by Gen. Eisenhower to Soviet Marshal Zhukov and is in the Russian Archives.

Goerings baton.
Goering blev Fieldmarshal 1938, 1940 fick han titeln Reichmarshall , den högsta militära graden i Tyskland.
/David

Att Paulus inte tog livet av sig beror på att människan har större intresse av att leva än att vara död.
(museum copy from the original). Rommel's original baton was given by Gen. Eisenhower to Soviet Marshal Zhukov and is in the Russian Archives.

Goerings baton.
Goering blev Fieldmarshal 1938, 1940 fick han titeln Reichmarshall , den högsta militära graden i Tyskland.
/David

Att Paulus inte tog livet av sig beror på att människan har större intresse av att leva än att vara död.
Jag läser Guderians egna memoarer, "Panzer Leader", som den heter i engelsk version. (Finns även på bibblan)Battler skrev:I Hitlers Generaler, av C Barnett givs följande version:
"Guderian var preussare - till inställningen i många frågor mer preussisk än preussarna själva - och föddes i Kulm vid Weichsel den 17 juni 1888 som son till en löjtnant i ett elitförband, den snabbt marscherande 9:e jägarbataljonen."
Han skriver själv att hans far var Senior Lieutenant i Andra Pommerska Jägar Battalionen när Heinz föddes.
Så C Barnett hade även han fel vad jag kan förstå.
Traderar ett gammalt proggband: Så säg, vem kan man lita på?
- Kapten_Gars
- Medlem
Båda uppgifterna är rätt, i den Kejserliga tyska armen så hade många förband två numer. Dels sitt huvudnumer och dels ett territorialnumer, så den 9:e jägarbat var den 2:a jägarbataljonen ifrån Pommern.Bagheera skrev:Battler skrev: ett elitförband, den snabbt marscherande 9:e jägarbataljonen."
Han skriver själv att hans far var Senior Lieutenant i Andra Pommerska Jägar Battalionen när Heinz föddes.