Heinz Guderian

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
cicero
Medlem
Kontakt:

Heinz Guderian

Inlägg av cicero » 14 mars 2004, 16:26

Satt och läste ur Jan Olof Olsson "Jolos" bokserie 20e århundradet. Där står helt kortfattat under en bild av Heinz Guderian att: Han var Armenier och född i Ryssland men adopterad av tyska missionärer. Har aldrig hört detta förr, finns det någon som kan bekräfta detta?
Magnus

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 14 mars 2004, 16:39

I Hitlers Generaler, av C Barnett givs följande version:
"Guderian var preussare - till inställningen i många frågor mer preussisk än preussarna själva - och föddes i Kulm vid Weichsel den 17 juni 1888 som son till en löjtnant i ett elitförband, den snabbt marscherande 9:e jägarbataljonen."

MVH

Användarvisningsbild
cicero
Medlem
Kontakt:

Inlägg av cicero » 14 mars 2004, 17:09

OK, tack för upplysningen. Undrar var Jolo fått denna uppgift från.
Magnus

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem

Inlägg av Gröfaz » 16 mars 2004, 18:35

vad jag vet så var han en myckligt skicklig pansargeneral, han kom bra överens med hitler också, så hur kommer det sig att han aldrig blev fältmarskalk.

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem

Inlägg av Gröfaz » 16 mars 2004, 18:42

vad jag hart hört så var guerdian en mycket skicklig pansargeneral, och dessutom var han god vän med hitler. så hur kommer det sig att han aldrig blev utnämd till fältmarskalk?

mvh/erik

Användarvisningsbild
mrvector
Medlem

Inlägg av mrvector » 16 mars 2004, 19:12

Gröfaz skrev:vad jag vet så var han en myckligt skicklig pansargeneral, han kom bra överens med hitler också, så hur kommer det sig att han aldrig blev fältmarskalk.
Vad jag vet så hade Hitler och Guderian ett antal dispyter. Han var en av de få som vågade stå upp mot Hitler och argumentera emot. Dock så var han ständigt lojal mot denne. Rätta mig om jag har fel

Joachim
Medlem

Inlägg av Joachim » 16 mars 2004, 19:21

tillsammans med Rommel så var han den bästa inom sitt område.

Hades
Medlem

Inlägg av Hades » 16 mars 2004, 20:34

mrvector skrev:
Gröfaz skrev:vad jag vet så var han en myckligt skicklig pansargeneral, han kom bra överens med hitler också, så hur kommer det sig att han aldrig blev fältmarskalk.
Vad jag vet så hade Hitler och Guderian ett antal dispyter. Han var en av de få som vågade stå upp mot Hitler och argumentera emot. Dock så var han ständigt lojal mot denne. Rätta mig om jag har fel
Jo det stämmer verklingen, speciellt det om att han vågade säga emot när Hitler drog upp sina drömplaner. Detta retade Hitler och han blev väl avsatt vintern 41-42?

Användarvisningsbild
Foelkersam
Medlem

Inlägg av Foelkersam » 16 mars 2004, 23:49

Guderian blev aldrig Fältmarskalk pga att han aldrig förde befälet över en Armégrupp.

25 december 1941 så hade Guderian begärt avsked (från sitt befäl över Second Panzer Army) pga samarbetssvårigheter med Fältmarskalk von Kluge. von Kluge han dock före med sin begäran till Hitler om Guderian avsked så Hitler informerade honom den 26/12 om att han hade blivit fråntaget befälet och förflyttad till Armén officersreserv.

/David

alika888
Medlem

Inlägg av alika888 » 17 mars 2004, 20:32

Om man blev utnämnd till fältmarskalk fick man väl en sån där stav att gå och dra på? Har för mig att jag läst någonstans att exempelvis Rommel aldrig eller sällan bar på sin. Många bilder på Göring tycktes tyda på ett mera flitigt användande. Är det någon som känner till historien kring staven och vad den egentligen representerade?

Jag har också för mig att general Paulus blev utnämnd till fältmarskalk strax innan tillfångatagandet vid Stalingrad. Enligt författare var detta en diskret eller indirekt order till självmord eller kamp till sista man, då ingen tysk fältmarskalk någonsin hamnat i fiendens händer. För mig låter det sistnämnda mest troligt. Någon som håller med? Någon som vet mer om Paulus öde?

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem

Inlägg av Gröfaz » 17 mars 2004, 20:43

jag undar också om det där med staven, den fyllde igentligen inte någon funktion, var väll mer som någon medalj.
varför en stav just en stav, och inte ett svärd eller en liten hammare eller något annat skojigt?
jag har för mig att det står i beevors stalingrad att paulus inte ville ta livet av sig enbart för att han visste att det var det som hitler just förväntade sig av honom att göra. han ville helt enkelt knäcka hitler.

Användarvisningsbild
Foelkersam
Medlem

Inlägg av Foelkersam » 17 mars 2004, 20:59

ROMMEL'S FIELD MARSHAL BATON:

(museum copy from the original). Rommel's original baton was given by Gen. Eisenhower to Soviet Marshal Zhukov and is in the Russian Archives.

Bild

Goerings baton.
Goering blev Fieldmarshal 1938, 1940 fick han titeln Reichmarshall , den högsta militära graden i Tyskland.

/David
Bild

Att Paulus inte tog livet av sig beror på att människan har större intresse av att leva än att vara död.

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 18 mars 2004, 05:16

Battler skrev:I Hitlers Generaler, av C Barnett givs följande version:
"Guderian var preussare - till inställningen i många frågor mer preussisk än preussarna själva - och föddes i Kulm vid Weichsel den 17 juni 1888 som son till en löjtnant i ett elitförband, den snabbt marscherande 9:e jägarbataljonen."
Jag läser Guderians egna memoarer, "Panzer Leader", som den heter i engelsk version. (Finns även på bibblan)

Han skriver själv att hans far var Senior Lieutenant i Andra Pommerska Jägar Battalionen när Heinz föddes.

Så C Barnett hade även han fel vad jag kan förstå.

Traderar ett gammalt proggband: Så säg, vem kan man lita på?

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 18 mars 2004, 05:45

Bagheera skrev:
Battler skrev: ett elitförband, den snabbt marscherande 9:e jägarbataljonen."

Han skriver själv att hans far var Senior Lieutenant i Andra Pommerska Jägar Battalionen när Heinz föddes.
Båda uppgifterna är rätt, i den Kejserliga tyska armen så hade många förband två numer. Dels sitt huvudnumer och dels ett territorialnumer, så den 9:e jägarbat var den 2:a jägarbataljonen ifrån Pommern.

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 18 mars 2004, 06:26

Tack för upplysningen Gars.

Man ville väl behålla sin gamla territoriella identitet även när man blev nationella antar jag.

Skriv svar