Germania

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Petter D
Medlem
Inlägg: 382
Blev medlem: 3 maj 2003, 10:31
Ort: Sverige

Germania

Inlägg av Petter D » 14 mars 2004, 12:52

Jag hittade nyligen den här länke på AHF: http://faculty-web.at.northwestern.edu/ ... index.html

Väldigt intressant med många olika bilder. Jag har dock ett par frågor.

1) Är det någon som har en bild med numreringar och namn till? Dvs en etta på Grosse Hall och sedan etta brevid bilden där det står just Grosse Hall.

2) Den där park liknande grejen bakom Grosse Hall, vad är det för något?

3) Vad föreställer denna bild?

Bild

4) Denna relief (inte gjord av Speer) kan den sägas vara representabel för den nazistiska konsten? Den känns lite väl primitiv till och med för nazisterna.

Bild

Två intressant bilder...

Bild

Bild

Blev bilderna lite för stora? :wink:

Bilder på Germania och de Speers arbeten som inte finns på sidan jag länkade till välkommnas!

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Inlägg: 470
Blev medlem: 15 maj 2003, 23:58
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Moonman » 14 mars 2004, 15:01

3) Platsen i Nurberg där de hade massmöten, mina 10kr, ganska så säker.

mvh Alex Robsahm

Användarvisningsbild
Petter D
Medlem
Inlägg: 382
Blev medlem: 3 maj 2003, 10:31
Ort: Sverige

Inlägg av Petter D » 14 mars 2004, 16:11

Moonman skrev:3) Platsen i Nurberg där de hade massmöten, mina 10kr, ganska så säker.

mvh Alex Robsahm
Men alltså, vad är byggnaden för något? En stor möteslokal? En luftskepps hangar? Bilden heter "OKW on Demolished Platform 1983".

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 15 mars 2004, 02:57

3) Vad föreställer denna bild?
Bild
Petter D skrev:
Moonman skrev:3) Platsen i Nurberg där de hade massmöten, mina 10kr, ganska så säker.

mvh Alex Robsahm
Men alltså, vad är byggnaden för något? En stor möteslokal? En luftskepps hangar? Bilden heter "OKW on Demolished Platform 1983".
Byggnaden är Zeppelintribunen som var en av de få byggnader som blev klara i Nünerbergkomplexet. Den användes av Hitler för att hålla tal till olika nazistiska organisationer. Idag är den inte sitt forna jag, då byggnaden förfaller och vissa delar av byggnaden har rivits.
4) Denna relief (inte gjord av Speer) kan den sägas vara representabel för den nazistiska konsten? Den känns lite väl primitiv till och med för nazisterna.
Konstnären är Breker.
2) Den där park liknande grejen bakom Grosse Hall, vad är det för något?
Jag tror du tänker på Tempelhof, flygplatsen i Berlin? För övrigt ligger den på framsidan av Grosse Halle. Annars kan jag tänka mig att du tänker på den konstgjorda sjön mellan Grosse Halle och den norra stationen?
1) Är det någon som har en bild med numreringar och namn till? Dvs en etta på Grosse Hall och sedan etta brevid bilden där det står just Grosse Hall.
Nej, däremot kan jag försöka hjälpa dig?

/Martin

Användarvisningsbild
Petter D
Medlem
Inlägg: 382
Blev medlem: 3 maj 2003, 10:31
Ort: Sverige

Inlägg av Petter D » 15 mars 2004, 12:34

Byggnaden är Zeppelintribunen som var en av de få byggnader som blev klara i Nünerbergkomplexet. Den användes av Hitler för att hålla tal till olika nazistiska organisationer. Idag är den inte sitt forna jag, då byggnaden förfaller och vissa delar av byggnaden har rivits.
Nürnbergkomplexet? Du har inte liter mer information om det? Eller bilder? Varför har man låtit den förfalla, det är ju en historisk byggnad!
Konstnären är Breker.
Ja jag vet, det var inte det som var frågan.
Jag tror du tänker på Tempelhof, flygplatsen i Berlin? För övrigt ligger den på framsidan av Grosse Halle. Annars kan jag tänka mig att du tänker på den konstgjorda sjön mellan Grosse Halle och den norra stationen?
Nej, däremot kan jag försöka hjälpa dig?

Gärna! Jag markerar med ett sträck (i olika färger) på dom jag undrar över.

Bild

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 15 mars 2004, 14:36

Petter D skrev:Nürnbergkomplexet? Du har inte liter mer information om det? Varför har man låtit den förfalla, det är ju en historisk byggnad!
Nürnbergkomplexet var det område som skulle användas för de framtida partidagarna. [Hela området skulle uppta en yta på 16,5 kvadratkilometer] Du har nog sett snuttar från 1934 års partidag från filmen Viljans triumf, där ser man dock bara Luitpoldfältet och en av staden Nürnbergs stadium som användes av Hitlerjugend.

När hela Nürnbergkomplexet skulle vara klart så skulle den innefatta en stadium som skulle bli 545 meter lång, 506 meter bredd och ha 90 meter höga läktare som var avsedda för 400.000 åskådare [Har läst att Olympiska spelen skulle läggas där permanent efter kriget], en kongresshall som skulle rymma 50.000 människor [Stora delar av byggnaden blev klar, utom taket och vissa väggar], Marsfältet som var ämnat för militära parader, en paradgata [Som blev klar och som användes av jänkarna som ett flygfält], Zeppelinfältet och Zeppelintribunen och Luitpoldfältet. Allt beräknades bli klart 1945, men eftersom kriget kom in i bilden så försenades det hela och det blev aldrig klart. Värt att nämnas att det var Koncentrationslägret Flossenberg som levererade sten till bygget.
Varför har man låtit den förfalla, det är ju en historisk byggnad!
Därför det är en fel historisk byggnad, en nazistisk historisk byggnad och dessa är inte så populära i det moderna Tyskland!
Ja jag vet, det var inte det som var frågan.


Vad var frågan?

Bild

Röda: Tempelhof
Blå: Südstadt
Grön: Sjön mellan Grosse Halle och norra stationen
Gul: Norra stationen

/Martin

Användarvisningsbild
Petter D
Medlem
Inlägg: 382
Blev medlem: 3 maj 2003, 10:31
Ort: Sverige

Inlägg av Petter D » 15 mars 2004, 15:21

Tack Martin! :D
Vad var frågan?
Om den konst som Breker stod för (reliefer i forntida stil) kan sägas vara representera den nazistiska konsten i allmänhet?
4) Denna relief (inte gjord av Speer) kan den sägas vara representabel för den nazistiska konsten? Den känns lite väl primitiv till och med för nazisterna.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 15 mars 2004, 15:25

Petter D skrev:Om den konst som Breker stod för (reliefer i forntida stil) kan sägas vara representera den nazistiska konsten i allmänhet?
Ja, det kan den. Hitler beställde till stora delar statyer som skulle se ut som antika statyer. Musklade män och slanka kvinnor som representerade Hitlers förställning om den germanska rasen. :)

/Martin

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 15 mars 2004, 20:15

Avenyn ovan med triumfbågen liknar faktiskt hur Kungsportsavenyn i Göteborg såg ut under Göteborgsutställningen 1923. Finns det något samband?

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 15 mars 2004, 20:27

Bäste Petter D!

Kan rekommendera ett besök på denna hemsidan ifall du inte åker till Nürnberg i egen hög person då förstås.

http://www.thirdreichruins.com/

Mycket nöje
Johan

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 15 mars 2004, 20:56

Bäste Widsith!

Göteborg 1923 handlade väldigt mycket om att visa hur Sverige blivit något mer än ett jordbruksland nämligen en industrination. Rekommenderar att du tar en titt på arkitekturens utveckling i Tyskland mellan 1910 och 1930, och jämför med hur man byggde där 1880. Titta noga på en arkitekt vid namn Peter Behrens. Jämför Riksdagshusbyggandet i Berlin 1884-1894 med Mannesmanns byggnad i Düsseldorf 1911 så förstår du vad jag syftar på.

http://www.rkw-as.de/rkw/projekte/bauen ... /index.htm

Mvh
Johan

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 19 mars 2004, 00:09

Erik Hägerdal hittade en sida där de har bilder på den modell, i storleken 1:1( :wink: ), av Tyska stadiumen som byggdes i Hirschbachtal.

http://www.lostplaces.de/hirschbachtal/index.html

/Martin

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 24 mars 2004, 15:15

Bäste J von B!

Skall man tolka det som att det inte finns något samband?

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 24 mars 2004, 17:07

Bäste Widsith!

Vad jag menade är att Behrens och hans efterföljare drog igång nyklassicismen tidigt 1900-tal i Tyskland. Det är stor skillnad på hur man byggde bara 20 år innan. Företag, offentliga byggnader och beskickningar av klass byggdes nyklassicistiskt från tidigt 1900-tal på kontinenten. När Sverige ville visa sig modernt valde man således det som var på "modet". Nu är jag inte lärd i ämnet så om det finns någon arkitekt här så kommer jag nog få höra ett och annat, man skall absolut inte som lekman i Sverige uttala sig om den ädla konsten ty det är för eliten reserverat. Men jag trotsar dem. Den arkitektoniska utvecklingen gick mer och mer emot funktionalismen innan kriget. Men i Tyskland så hade eliten där fastnat för de nyklassicistiska dragen. Därför återfinner du likheter i det man byggde och ville bygga 15-20 år senare i Tyskland.

Personligen tycker jag att Götaplatsen är den enda offentliga platsen i Göteborg med klass. Stadsteatern och Konserthuset samt Konsthallen tillkom ju förvisso senare men mycket smakfullt. Jag promenerar förbi det ett par gånger i veckan på väg hem, och man slås varje gång av storleken på byggnaden. Vänder man sig om så kan man betrakta hela Avenyn nedanför. Tyvärr rullar det bilar och spårvagnar på den, och tyvärr så växer det inga träd där. Det gör hela gatan lite grå, och idag vistas ju inte heller folk på den annat än i krogkön.

Mvh
Johan

Skriv svar