Germania
Germania
Jag hittade nyligen den här länke på AHF: http://faculty-web.at.northwestern.edu/ ... index.html
Väldigt intressant med många olika bilder. Jag har dock ett par frågor.
1) Är det någon som har en bild med numreringar och namn till? Dvs en etta på Grosse Hall och sedan etta brevid bilden där det står just Grosse Hall.
2) Den där park liknande grejen bakom Grosse Hall, vad är det för något?
3) Vad föreställer denna bild?
4) Denna relief (inte gjord av Speer) kan den sägas vara representabel för den nazistiska konsten? Den känns lite väl primitiv till och med för nazisterna.
Två intressant bilder...
Blev bilderna lite för stora?
Bilder på Germania och de Speers arbeten som inte finns på sidan jag länkade till välkommnas!
Väldigt intressant med många olika bilder. Jag har dock ett par frågor.
1) Är det någon som har en bild med numreringar och namn till? Dvs en etta på Grosse Hall och sedan etta brevid bilden där det står just Grosse Hall.
2) Den där park liknande grejen bakom Grosse Hall, vad är det för något?
3) Vad föreställer denna bild?
4) Denna relief (inte gjord av Speer) kan den sägas vara representabel för den nazistiska konsten? Den känns lite väl primitiv till och med för nazisterna.
Två intressant bilder...
Blev bilderna lite för stora?
Bilder på Germania och de Speers arbeten som inte finns på sidan jag länkade till välkommnas!
- Martin Tunström
- Medlem
- Inlägg: 4279
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
3) Vad föreställer denna bild?
Byggnaden är Zeppelintribunen som var en av de få byggnader som blev klara i Nünerbergkomplexet. Den användes av Hitler för att hålla tal till olika nazistiska organisationer. Idag är den inte sitt forna jag, då byggnaden förfaller och vissa delar av byggnaden har rivits.Petter D skrev:Men alltså, vad är byggnaden för något? En stor möteslokal? En luftskepps hangar? Bilden heter "OKW on Demolished Platform 1983".Moonman skrev:3) Platsen i Nurberg där de hade massmöten, mina 10kr, ganska så säker.
mvh Alex Robsahm
Konstnären är Breker.4) Denna relief (inte gjord av Speer) kan den sägas vara representabel för den nazistiska konsten? Den känns lite väl primitiv till och med för nazisterna.
Jag tror du tänker på Tempelhof, flygplatsen i Berlin? För övrigt ligger den på framsidan av Grosse Halle. Annars kan jag tänka mig att du tänker på den konstgjorda sjön mellan Grosse Halle och den norra stationen?2) Den där park liknande grejen bakom Grosse Hall, vad är det för något?
Nej, däremot kan jag försöka hjälpa dig?1) Är det någon som har en bild med numreringar och namn till? Dvs en etta på Grosse Hall och sedan etta brevid bilden där det står just Grosse Hall.
/Martin
Nürnbergkomplexet? Du har inte liter mer information om det? Eller bilder? Varför har man låtit den förfalla, det är ju en historisk byggnad!Byggnaden är Zeppelintribunen som var en av de få byggnader som blev klara i Nünerbergkomplexet. Den användes av Hitler för att hålla tal till olika nazistiska organisationer. Idag är den inte sitt forna jag, då byggnaden förfaller och vissa delar av byggnaden har rivits.
Ja jag vet, det var inte det som var frågan.Konstnären är Breker.
Jag tror du tänker på Tempelhof, flygplatsen i Berlin? För övrigt ligger den på framsidan av Grosse Halle. Annars kan jag tänka mig att du tänker på den konstgjorda sjön mellan Grosse Halle och den norra stationen?
Nej, däremot kan jag försöka hjälpa dig?
Gärna! Jag markerar med ett sträck (i olika färger) på dom jag undrar över.
- Martin Tunström
- Medlem
- Inlägg: 4279
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Nürnbergkomplexet var det område som skulle användas för de framtida partidagarna. [Hela området skulle uppta en yta på 16,5 kvadratkilometer] Du har nog sett snuttar från 1934 års partidag från filmen Viljans triumf, där ser man dock bara Luitpoldfältet och en av staden Nürnbergs stadium som användes av Hitlerjugend.Petter D skrev:Nürnbergkomplexet? Du har inte liter mer information om det? Varför har man låtit den förfalla, det är ju en historisk byggnad!
När hela Nürnbergkomplexet skulle vara klart så skulle den innefatta en stadium som skulle bli 545 meter lång, 506 meter bredd och ha 90 meter höga läktare som var avsedda för 400.000 åskådare [Har läst att Olympiska spelen skulle läggas där permanent efter kriget], en kongresshall som skulle rymma 50.000 människor [Stora delar av byggnaden blev klar, utom taket och vissa väggar], Marsfältet som var ämnat för militära parader, en paradgata [Som blev klar och som användes av jänkarna som ett flygfält], Zeppelinfältet och Zeppelintribunen och Luitpoldfältet. Allt beräknades bli klart 1945, men eftersom kriget kom in i bilden så försenades det hela och det blev aldrig klart. Värt att nämnas att det var Koncentrationslägret Flossenberg som levererade sten till bygget.
Därför det är en fel historisk byggnad, en nazistisk historisk byggnad och dessa är inte så populära i det moderna Tyskland!Varför har man låtit den förfalla, det är ju en historisk byggnad!
Ja jag vet, det var inte det som var frågan.
Vad var frågan?
Röda: Tempelhof
Blå: Südstadt
Grön: Sjön mellan Grosse Halle och norra stationen
Gul: Norra stationen
/Martin
Tack Martin!
Om den konst som Breker stod för (reliefer i forntida stil) kan sägas vara representera den nazistiska konsten i allmänhet?Vad var frågan?
4) Denna relief (inte gjord av Speer) kan den sägas vara representabel för den nazistiska konsten? Den känns lite väl primitiv till och med för nazisterna.
- Martin Tunström
- Medlem
- Inlägg: 4279
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Ja, det kan den. Hitler beställde till stora delar statyer som skulle se ut som antika statyer. Musklade män och slanka kvinnor som representerade Hitlers förställning om den germanska rasen.Petter D skrev:Om den konst som Breker stod för (reliefer i forntida stil) kan sägas vara representera den nazistiska konsten i allmänhet?
/Martin
Bäste Petter D!
Kan rekommendera ett besök på denna hemsidan ifall du inte åker till Nürnberg i egen hög person då förstås.
http://www.thirdreichruins.com/
Mycket nöje
Johan
Kan rekommendera ett besök på denna hemsidan ifall du inte åker till Nürnberg i egen hög person då förstås.
http://www.thirdreichruins.com/
Mycket nöje
Johan
Bäste Widsith!
Göteborg 1923 handlade väldigt mycket om att visa hur Sverige blivit något mer än ett jordbruksland nämligen en industrination. Rekommenderar att du tar en titt på arkitekturens utveckling i Tyskland mellan 1910 och 1930, och jämför med hur man byggde där 1880. Titta noga på en arkitekt vid namn Peter Behrens. Jämför Riksdagshusbyggandet i Berlin 1884-1894 med Mannesmanns byggnad i Düsseldorf 1911 så förstår du vad jag syftar på.
http://www.rkw-as.de/rkw/projekte/bauen ... /index.htm
Mvh
Johan
Göteborg 1923 handlade väldigt mycket om att visa hur Sverige blivit något mer än ett jordbruksland nämligen en industrination. Rekommenderar att du tar en titt på arkitekturens utveckling i Tyskland mellan 1910 och 1930, och jämför med hur man byggde där 1880. Titta noga på en arkitekt vid namn Peter Behrens. Jämför Riksdagshusbyggandet i Berlin 1884-1894 med Mannesmanns byggnad i Düsseldorf 1911 så förstår du vad jag syftar på.
http://www.rkw-as.de/rkw/projekte/bauen ... /index.htm
Mvh
Johan
- Martin Tunström
- Medlem
- Inlägg: 4279
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Erik Hägerdal hittade en sida där de har bilder på den modell, i storleken 1:1( ), av Tyska stadiumen som byggdes i Hirschbachtal.
http://www.lostplaces.de/hirschbachtal/index.html
/Martin
http://www.lostplaces.de/hirschbachtal/index.html
/Martin
Bäste Widsith!
Vad jag menade är att Behrens och hans efterföljare drog igång nyklassicismen tidigt 1900-tal i Tyskland. Det är stor skillnad på hur man byggde bara 20 år innan. Företag, offentliga byggnader och beskickningar av klass byggdes nyklassicistiskt från tidigt 1900-tal på kontinenten. När Sverige ville visa sig modernt valde man således det som var på "modet". Nu är jag inte lärd i ämnet så om det finns någon arkitekt här så kommer jag nog få höra ett och annat, man skall absolut inte som lekman i Sverige uttala sig om den ädla konsten ty det är för eliten reserverat. Men jag trotsar dem. Den arkitektoniska utvecklingen gick mer och mer emot funktionalismen innan kriget. Men i Tyskland så hade eliten där fastnat för de nyklassicistiska dragen. Därför återfinner du likheter i det man byggde och ville bygga 15-20 år senare i Tyskland.
Personligen tycker jag att Götaplatsen är den enda offentliga platsen i Göteborg med klass. Stadsteatern och Konserthuset samt Konsthallen tillkom ju förvisso senare men mycket smakfullt. Jag promenerar förbi det ett par gånger i veckan på väg hem, och man slås varje gång av storleken på byggnaden. Vänder man sig om så kan man betrakta hela Avenyn nedanför. Tyvärr rullar det bilar och spårvagnar på den, och tyvärr så växer det inga träd där. Det gör hela gatan lite grå, och idag vistas ju inte heller folk på den annat än i krogkön.
Mvh
Johan
Vad jag menade är att Behrens och hans efterföljare drog igång nyklassicismen tidigt 1900-tal i Tyskland. Det är stor skillnad på hur man byggde bara 20 år innan. Företag, offentliga byggnader och beskickningar av klass byggdes nyklassicistiskt från tidigt 1900-tal på kontinenten. När Sverige ville visa sig modernt valde man således det som var på "modet". Nu är jag inte lärd i ämnet så om det finns någon arkitekt här så kommer jag nog få höra ett och annat, man skall absolut inte som lekman i Sverige uttala sig om den ädla konsten ty det är för eliten reserverat. Men jag trotsar dem. Den arkitektoniska utvecklingen gick mer och mer emot funktionalismen innan kriget. Men i Tyskland så hade eliten där fastnat för de nyklassicistiska dragen. Därför återfinner du likheter i det man byggde och ville bygga 15-20 år senare i Tyskland.
Personligen tycker jag att Götaplatsen är den enda offentliga platsen i Göteborg med klass. Stadsteatern och Konserthuset samt Konsthallen tillkom ju förvisso senare men mycket smakfullt. Jag promenerar förbi det ett par gånger i veckan på väg hem, och man slås varje gång av storleken på byggnaden. Vänder man sig om så kan man betrakta hela Avenyn nedanför. Tyvärr rullar det bilar och spårvagnar på den, och tyvärr så växer det inga träd där. Det gör hela gatan lite grå, och idag vistas ju inte heller folk på den annat än i krogkön.
Mvh
Johan