Sovjet besegarde Tyskland

Tillägnad vår saknade medlem varjag
alika888
Medlem

Sovjet besegarde Tyskland

Inlägg av alika888 » 7 mars 2004, 07:26

Ju mer jag läst och funderat över utvecklingen av andra världskriget, ju mer har min helhetsbild förändrats. För mig verkar det som om kriget på östfronten och utvecklingen där varit betydligt mer avgörande och betydelsefull än vad som framställs, inte minst för utfallet. Min tes är att den historieskrivning som idag dominerar är starkt vinklad och vriden för att tjäna västmakternas politiska agenda. I början kanske av ren hysteri och hybris men sedermera av ren propaganda gentemot kommunismen och sovjet och övriga östblockets berättigande under det sk kalla kriget. Idag vidmakthålls kanske denna syn av ett flertal andra skäl av den nya världsordningens härskare.

De resurser i liv och material som gick förlorat på östfronten är ju inte i paritet med det som hände på västfronten. De stora avgörande slagen på västsidan är ju i närmast att kalla för skärmytslingar i jämförelse med slagen på östfronten. Vad jag förstår så stod ca 5 % av Wehrmachts slagkraft till förfogande mot invasionen( dagen D. ),och i ett enda slag ( Stalingrad ) på östfronten skördades ju fler dödsoffer än vad hela den allierade västsiden förlorade under hela andra världskriget etc mm.

Jag vill påstå att Sovjet besegrade Tyskland och där med basta. Västmakterna var bara statister och utan östfronten hade de inte haft en susning av en chans att trycka tillbaka tyskarna. (bortsett från den kommande atombomben).

MVH
Funderande lekman som önskar motargument

Användarvisningsbild
volgar
Medlem

Inlägg av volgar » 7 mars 2004, 10:15

Jag håller inte med. Om inte de västallierade hade landstigit i normandie så hade tyskarna haft fler trupper på östfronten, och Stalin vädjade till de västallierade att skapa en ny front.

Pirre
Medlem
Ort: Staden med ett lag som efter 36 år äntligen fått SM-GULD!

Inlägg av Pirre » 7 mars 2004, 10:24

Hur stor betydelse hade då all materiel Sovjet mottog från det västallierade för krigets utgång på östfronten?
Hade ett HELT ENSAMT Sovjet lyckats stå emot Tyskland?

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 7 mars 2004, 10:28

Jag håller nog med Alika, Jag tror att Normandie-landstingningen och Stalins vädjan var i stort sett peanut i sammanhanget. Allting är relativt!

Nej, då är Lend och Lease ett bättre argument, då Sovjet fick ju allt som allt rätt så mycket materiel osv - vilket gjorde det möjligt/kraftigt underlättade för dem att ägna energin till att slåss.

Man kan kanske se Italien- och Normandie-landstingningar som en moralisk grej; att de västallierade inte köpte sig fria med pengar och medel, utan att de även bidrog med liv och blod.

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Moonman » 7 mars 2004, 10:31

Stalin var väl inte ett slag direkt, svårt att jämföra att kriga hus för hus med att landstiga på en befäst strand. Tror säkert att Sovjet skulle kunnat trycka tillbaka Tyskland men inte besegra dem.

mvh Alex Robsahm

Användarvisningsbild
volgar
Medlem

Inlägg av volgar » 7 mars 2004, 10:33

Man kan kanske se Italien- och Normandie-landstingningar som en moralisk grej; att de västallierade inte köpte sig fria med pengar och medel, utan att de även bidrog med liv och blod.
Jag tycker att det låter lite otroligt..

Användarvisningsbild
volgar
Medlem

Inlägg av volgar » 7 mars 2004, 10:34

Moonman skrev:Stalin var väl inte ett slag direkt, svårt att jämföra att kriga hus för hus med att landstiga på en befäst strand. Tror säkert att Sovjet skulle kunnat trycka tillbaka Tyskland men inte besegra dem.

mvh Alex Robsahm
Håller med.

LEW
Medlem

Inlägg av LEW » 7 mars 2004, 11:17

Det är en interessant fråga eller påstående.

Personligen hade jag samma uppfattning för ett tag sedan. Sedan läste jag John Ericssons "road to berlin" som igentligen rekommenderas av alla som ägnar sig åt striderna på östfronten och då speciellt av de som vill ha ett "sovietiskt perspektiv".

Ryssarna var inte så bra som mann tycks anta i slutet av kriget. Dom hade stora framgångar som Bagration men också motgångar som seelow höjderna där överlägsna sovietiska styrkor borde ha "kört över" tyskarna eller också i östpreussen. Jag anser (utan att påstå att jag är en expert) att tyskarna hade en väldigt bra chans att vinna kriget om inte Ryssana fått hjälp av västmakterna.

Jag tänker då på lend lease och speciellt då på lastbilarna, transportflygplan och metaller som de fick. Ryssarna hade utan transportkapaciteten nog blivit knäckta rätt tidiga.

Andra viktiga faktorn enligt min åsikt är bombkampanjen mot Tyskland. Jag tror inte att det bara var avgörande att tysklands industrier bombades utan det ofantliga antalet flygplan som Tyskland måste använda i väst istället för i öst.

För att avsluta det hela. Jag tror knappast att västmakterna hade besegrat Tyskland själva (inte så snabbt i alla fall) och Soviet hade nog inte vunnit ensam. Båda fronterna bidrog till att besegra tyskland. Båda på deras eget vis.

LEW

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Inlägg av Panzerschreck » 7 mars 2004, 11:54

Instämmer med ovanstående, varken sovjet eller de allierade hade klarat sig själva. tänker då främst på att sovjet inte hade klarat sig utan lend-lease eller att de allierade inte hade kunnat på nått sätt föra över så mycket matriel och manskap som behövdes för att stoppa hela Wehrmacht över kanalen, eller på nått annat sätt.
Den som hävdar att de allierade eller Sovjet hade klarat sig själva har nog bristande kunskap i ämnet.

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem

Inlägg av Jonteman » 7 mars 2004, 11:59

De resurser i liv och material som gick förlorat på östfronten är ju inte i paritet med det som hände på västfronten. De stora avgörande slagen på västsidan är ju i närmast att kalla för skärmytslingar i jämförelse med slagen på östfronten. Vad jag förstår så stod ca 5 % av Wehrmachts slagkraft till förfogande mot invasionen( dagen D. ),och i ett enda slag ( Stalingrad ) på östfronten skördades ju fler dödsoffer än vad hela den allierade västsiden förlorade under hela andra världskriget etc mm.
Det stämmer att de riktigt stora slagen utspelade sig på östfronten men om man räknar förlusterna per hur många som var vid fronten så dog faktist fler på västfroten än på öst. Jag har också fått den bild att på östfronten så var det månader när det var relativt "lugnt". Lera gjorde då och då anfall omöjligt.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 7 mars 2004, 12:12

Jonteman skrev:Det stämmer att de riktigt stora slagen utspelade sig på östfronten men om man räknar förlusterna per hur många som var vid fronten så dog faktist fler på västfroten än på öst.
Vad menar du?

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Petter D
Medlem

Inlägg av Petter D » 7 mars 2004, 12:25

volgar skrev:Jag håller inte med. Om inte de västallierade hade landstigit i normandie så hade tyskarna haft fler trupper på östfronten, och Stalin vädjade till de västallierade att skapa en ny front.
Vad hade 10% fler tyska trupper gjort för skildnad i Öst? Stoppat ryssarna i två veckor till?

Användarvisningsbild
Petter D
Medlem

Inlägg av Petter D » 7 mars 2004, 12:26

D. Löwenhamn skrev: Vad menar du?

mvh/ Daniel
Han menar att antalet stupade per (tex) tusensoldater var högre i Väst än i Öst.

Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem

Inlägg av Anton Severin » 7 mars 2004, 12:54

LEW skrev:Andra viktiga faktorn enligt min åsikt är bombkampanjen mot Tyskland. Jag tror inte att det bara var avgörande att tysklands industrier bombades utan det ofantliga antalet flygplan som Tyskland måste använda i väst istället för i öst.
Den var kanske viktig i det ansende att den band upp stora tyska jaktförband. Men den gjorde egentligen inte så mycket för att hämma tysklands krigsansträngningar. Tyskland fortsatte att öka sin produktivitet under hela kriget.
Då var de attackplan som ständigt patrullerade luften över Europa från och med 1944 mycket viktigare. De störde eller förstörde i stort sett alla kommunikationer som Wehrmacht använde och gjorde livet till ett helvete för alla soldater i Wehrmacht.

Det enda bombkampanjen bidrog med var dels Luftwaffes tillintetgörelse och dels bombningarna av de rumänska oljefälten i Ploesti och de tyska fabrikerna för framställande av syntetisk olja.

Användarvisningsbild
volgar
Medlem

Inlägg av volgar » 7 mars 2004, 13:18

så du menar att bombningarna av tysklands militär industri inte gjorde nån skillnad?
herregud.. Klart att det gjorde!

Skriv svar