Varför kom Italien lättvindigt undan efter kriget?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Erik Hägerdal
Medlem

Inlägg av Erik Hägerdal » 19 januari 2004, 21:56

Många goda svar det var här!
Visst, maffians deltagande i kriget skall man inte glömma, många av de nya borgmästareposter som tillsattes i de från fascisterna befriade städerna gick till människor som hade starka anknytningar med maffian. På sitt sätt skulle man nästan vilja hävda att det är tack vare maffian demokratin finns kvar i Italien då en totalitär diktatur (fascismen) skulle skada deras verksamheter allvarligt, men den spekulationen lämnar jag därhän då det lätt kan bli tämligen långsökt.

Efterkrigstysklands skuld debatteras ständigt inom den tyska kulturen. Vilka var egentligen skyldiga, hur kom det sig, varför etc. frågor man aldrig kommer få absoluta svar på.
En sak man absolut inte kan göra i Tyskland är att bli nazist. Skulle en man i en position inom vilket företag eller statlig förvaltning som helst öppet deklarera att han beundrade Adolf Hitler, skulle den mannens karriär för alltid vara spolierad.
Men i Italien är det accepterat att hylla Mussolinis "stordåd". Många har glömt förtrycket mot minoriteterna, att fascisterna lämnade ut judar till tyskarna, att Mussolini och den italienske kungen blev Italiens mest hatade män mot krigsslutet, anfallet mot Abessinien, Grekland och Albanien etc.
Det var trots allt i Italien den europeiska fascistiska rörelsen växte fram under mellankrigstiden, och ändå tas ämnet sällan upp till debatt som i fallet med Tyskland. Vad jag vet har Italien ej heller betalat något skadestånd till de som drabbades av den fascistiska regimen på samma sätt som tyskarna efter kriget betalat mångmiljardbelopp till Israel och människor som var deras slavarbetare under kriget.

Anno: Jag tror ochså att de tar upp fascismen i Italienska skolväsendets historieundervisning, men inte på samma sätt som i Tyskland där man ständigt beklagar sig över det som hände vilket man inte/sällan tar upp i Italien och det var det som var min poäng.

Användarvisningsbild
LunQan
Medlem

Inlägg av LunQan » 19 januari 2004, 22:17

Var det inte så att Mussolini räddade några judar... Han tyckte att Hitlers agerande var väldigt kallsinnigt och onödigt så han räddade ett par judar genom att skicka de till södra frankrike... Men det är inte säkert att det är sant...

MVH

LunQan

Sune
Medlem

Inlägg av Sune » 28 januari 2004, 15:10

Jag tror att Italien kom undan efter kriget av flera olika skäl:

- De hade lidit tillräckligt av att fronten legat i Italien i nästan 2 hela år.
Italienarna fick lida oproportionerligt mycket, i förhållande sin betydelse.

- De allierade hade dåligt samvete för att de fullständigt skövlat Italien,
nästan helt i onödan. Italien var mycket lättförsvarat och band inte upp särskilt mycket tyska trupper. Stora kulturella skatter hade förstörts av de allierade.

- Italien hade inte gjort så mycket skada för andra. Visserligen anföll de på Balkan och i Nordafrika, men de var så ineffektiva att de inte vållade så stor skada.

- De hade inte utrotat judar, i vart fall inte i någon större skala (vad jag känner till).

- De bytte sida redan 1943. Och hjälpte till att driva ut tyskarna. (ungefär som finnarna)

Panzerfaust
Utsparkad

Inlägg av Panzerfaust » 28 januari 2004, 21:24

Sune skrev:
- De hade lidit tillräckligt av att fronten legat i Italien i nästan 2 hela år.
Italienarna fick lida oproportionerligt mycket, i förhållande sin betydelse.
Det tyska folket led otroligt mycket mer än det italienska.

M. Wittmann
Tidigare medlem

Inlägg av M. Wittmann » 12 februari 2004, 00:07

Robert_Kropotkin skrev:Jo, visserligen CJB olika skolor kan undervisa olika mycket. Men det finns ju ändå en övergripande skolplan som den aktuella skolan inte kan frångå, eller hur? Inget illa om Cortex kamrat, men det kan ju vara så att personen i fråga sov på den lektionen, det är lätt hänt.
Och den "Skuld" tyskar känner för Tredjeriket och förintelsen än idag, den genomsyrar vad jag vet de flesta element inom samhället.

/Robert Sköld
Det var inte direkt någon kamrat till mig, utan han var med hela gruppen som vi åkte med.

Han sa i alla fall att de aldrig hade läst om förintelsen i skolan. Han lärde sig nog en hel del på Sachsenhausen-muséet.

Som sagt, är väl från skola till skola?
Finns ju massor olika inriktningar som man väljer redan från, är det femte eller sjätte klass?

LEW
Medlem

Inlägg av LEW » 12 februari 2004, 09:21

cortex skrev: Som sagt, är väl från skola till skola?
I det tyska skolsystemet varierar det från delstat till delstat. Innom en delstat varierar det inte från skola till skola. Vilka ämnen som tas upp är fastlagt. Den enda skillnaden är att man ibland har en bra lärare och ibland en dålig.

om dina vänner har gått i nionde Klass i Berlin så har han med all säkerhet dikuterat förintelsen i skolan.

LEW

Skriv svar