Scapa Flow
- Wellington
- Medlem
- Inlägg: 115
- Blev medlem: 4 augusti 2003, 15:15
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
När det gäller Tirpitz, så är det skillnad. Tirpitz låg med arslet upp om (om jag säger så) Det hade varit svårt att hävda att det var en sjömanskyrkogård och då fredad plats när hela buken liger ovanför vattenytan.staraya.cjb.net skrev:Hur kommer det sig att man inte bärgat fartyget? Krigsgrav eller inte, mig veterligen är ju inte Scapa Flow speciellt stort, fartyget måste väl ha legat ivägen? Fast iofs, i Pearl Harbor ligger ju ett par fartyg kvar.
Man kan väl eventuellt dra paralleller till Tirpitz, trots att otaliga sjömän fann sin grav i den så skrotade man bort den rätt snabbt, och då låg den ändå på en plats där den knappast hade gjort nån skada omd en legat kvar?
/Patrik
http://www.bismarck-class.dk/tirpitz/mi ... _site.html
- Panzerschreck
- Medlem
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: 18 augusti 2003, 14:52
- Ort: Stockholm
- Anton Severin
- Medlem
- Inlägg: 698
- Blev medlem: 30 oktober 2003, 20:49
- Ort: Habo
- Panzerschreck
- Medlem
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: 18 augusti 2003, 14:52
- Ort: Stockholm
det gör dom faktiskt.Panzershreck skrev:Hörde att det förekommer i nordnorge att när man skålar säger man inte botten upp, men säger tirpitz
Mindre utsträkning nu, än direkt efter kriget, då det var ett riktigt mode.
Framför allt beronde på att den äldre generationen dör ut och att den yngre har helt andra intressen.
Du får skynda på, för jag har inte så mycket kvar på boken om Malta.Wellington skrev:Jag kommer att ta upp sänkningen av Royal Oak i ett 20-sidorskapitel i en kommande bok om ubåtskriget. Denna episod är redan skriven, men det kommer dessvärre att dröja något år eller två innan ni kan läsa den.
Michael Tamelander
- Anton Severin
- Medlem
- Inlägg: 698
- Blev medlem: 30 oktober 2003, 20:49
- Ort: Habo
- Wellington
- Medlem
- Inlägg: 115
- Blev medlem: 4 augusti 2003, 15:15
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Ubåtsboken dröjer, men i januari kan du få läsa om slagskeppet Bismarck. Det duger väl som aptitretare?Mille1 skrev:Du får skynda på, för jag har inte så mycket kvar på boken om Malta.Wellington skrev:Jag kommer att ta upp sänkningen av Royal Oak i ett 20-sidorskapitel i en kommande bok om ubåtskriget. Denna episod är redan skriven, men det kommer dessvärre att dröja något år eller två innan ni kan läsa den.
Michael Tamelander
Micke
He HE, Just nu så är Januari långt borta. problemet är att jag har svårt att sova om jag inte läser och då måste det vara något av kvalitet.Wellington skrev:Ubåtsboken dröjer, men i januari kan du få läsa om slagskeppet Bismarck. Det duger väl som aptitretare?Mille1 skrev:Du får skynda på, för jag har inte så mycket kvar på boken om Malta.Wellington skrev:Jag kommer att ta upp sänkningen av Royal Oak i ett 20-sidorskapitel i en kommande bok om ubåtskriget. Denna episod är redan skriven, men det kommer dessvärre att dröja något år eller två innan ni kan läsa den.
Michael Tamelander
Micke
Tja den som väntar på något bra får väl lida pin.
Såg dig på tv i veckan föresten. . bra repotage!
- Wellington
- Medlem
- Inlägg: 115
- Blev medlem: 4 augusti 2003, 15:15
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Nu visar gode Battlers karta enbart U-47 rutt inne på själva Scapa men jag förmodar att man anlöpte från öster. Själva passagen mellan Orkneyöarna och Skottlands nordspets heter Pentland Firth och där kan man råka ut för mycket starka strömmar. Sist jag gick där varnade man i kortet för strömmar uppåt 9 knop. Trots att Scapa har öppning åt väster och åt öster samt söder så är strömmen där inne måttlig.
Finns det någon här som kan redogöra för tyska ubåtars navigationsmetoder? Tröghetsnavigerade man redan vid denna tid eller medelst dödräkning och astronomisk navigation? Med tanke på geografiska läget förmodar jag att man fick gå mycket i u-läge och med starka strömmar borde detta göra operationen svår.
Mvh
Finns det någon här som kan redogöra för tyska ubåtars navigationsmetoder? Tröghetsnavigerade man redan vid denna tid eller medelst dödräkning och astronomisk navigation? Med tanke på geografiska läget förmodar jag att man fick gå mycket i u-läge och med starka strömmar borde detta göra operationen svår.
Mvh
- Martin Lundvall
- Medlem
- Inlägg: 5323
- Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
- Ort: Mer Lund än Moskva
- Kontakt:
Jag har varit lite franvarande de senaste dagarna. Darfor tankte jag bara fraga om du har fatt svar pa varfor det skulle vara svart for tyskarna att bomba Scapa Flow? Jag vill inte vara den som flyr fran en diskussion.Hartman skrev:Martin Lundvall:
Varför inte anfalla med torpedbärande He 111 och He 115 och störtbombande Ju 88. Man kunde även använt lågflygande Condors. Glöm inte att tyskarna sänkte mycket fartyg under "Kanalkampf" så säg inte att tyskarna inte hade erfarenhet av att sänka skepp med flyg.
Jag kan dessutom tillägga att RAF inte hade så särskilt stor jaktstyrka stationerad vid Scarpa Flow och speciellt inte under 1940-41.
Jag tror att ett fullskaligt anfall under denna perioden hade varit mycket framgångsrikt.
/Martin