Scapa Flow

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Wellington
Medlem
Inlägg: 115
Blev medlem: 4 augusti 2003, 15:15
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Wellington » 13 december 2003, 21:38

Det blir ett antal episoder med en kortare historisk resumé vid varje inledning. Tyngdpunkten kommer att ligga på enskilda dygn eller några få dagar. Vi är i inledningskedet ännu, så jag vill inte säga så mycket nu. Tyckte bara att det var festligt att någon frågade just om Scapa Flow.

Micke

Mille1
Medlem
Inlägg: 437
Blev medlem: 1 april 2002, 14:03
Ort: Åkersberga

Inlägg av Mille1 » 13 december 2003, 22:07

staraya.cjb.net skrev:Hur kommer det sig att man inte bärgat fartyget? Krigsgrav eller inte, mig veterligen är ju inte Scapa Flow speciellt stort, fartyget måste väl ha legat ivägen? Fast iofs, i Pearl Harbor ligger ju ett par fartyg kvar.

Man kan väl eventuellt dra paralleller till Tirpitz, trots att otaliga sjömän fann sin grav i den så skrotade man bort den rätt snabbt, och då låg den ändå på en plats där den knappast hade gjort nån skada omd en legat kvar?

/Patrik
När det gäller Tirpitz, så är det skillnad. Tirpitz låg med arslet upp om (om jag säger så) Det hade varit svårt att hävda att det var en sjömanskyrkogård och då fredad plats när hela buken liger ovanför vattenytan.


http://www.bismarck-class.dk/tirpitz/mi ... _site.html

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem
Inlägg: 1021
Blev medlem: 18 augusti 2003, 14:52
Ort: Stockholm

Inlägg av Panzerschreck » 13 december 2003, 22:10

Hörde att det förekommer i nordnorge att när man skålar säger man inte botten upp, men säger tirpitz :lol:

Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem
Inlägg: 698
Blev medlem: 30 oktober 2003, 20:49
Ort: Habo

Inlägg av Anton Severin » 13 december 2003, 22:11

Panzershreck skrev:Hörde att det förekommer i nordnorge att när man skålar säger man inte botten upp, men säger tirpitz :lol:
Har du inte kört den innan?

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem
Inlägg: 1021
Blev medlem: 18 augusti 2003, 14:52
Ort: Stockholm

Inlägg av Panzerschreck » 13 december 2003, 22:13

Hartman skrev:
Panzershreck skrev:Hörde att det förekommer i nordnorge att när man skålar säger man inte botten upp, men säger tirpitz :lol:
Har du inte kört den innan?
Nä, hörde den för några månader sen :?

Mille1
Medlem
Inlägg: 437
Blev medlem: 1 april 2002, 14:03
Ort: Åkersberga

Inlägg av Mille1 » 13 december 2003, 22:26

Panzershreck skrev:Hörde att det förekommer i nordnorge att när man skålar säger man inte botten upp, men säger tirpitz :lol:
det gör dom faktiskt.

Mindre utsträkning nu, än direkt efter kriget, då det var ett riktigt mode.

Framför allt beronde på att den äldre generationen dör ut och att den yngre har helt andra intressen.

Mille1
Medlem
Inlägg: 437
Blev medlem: 1 april 2002, 14:03
Ort: Åkersberga

Inlägg av Mille1 » 13 december 2003, 22:28

Wellington skrev:Jag kommer att ta upp sänkningen av Royal Oak i ett 20-sidorskapitel i en kommande bok om ubåtskriget. Denna episod är redan skriven, men det kommer dessvärre att dröja något år eller två innan ni kan läsa den.

Michael Tamelander
Du får skynda på, för jag har inte så mycket kvar på boken om Malta. :D

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5060
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 13 december 2003, 23:03

För att återanknyta till Scapa Flow, när var flest tunga enheter ur Royal Navy förlagda där ?

MVH

Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem
Inlägg: 698
Blev medlem: 30 oktober 2003, 20:49
Ort: Habo

Inlägg av Anton Severin » 13 december 2003, 23:54

Battler skrev:För att återanknyta till Scapa Flow, när var flest tunga enheter ur Royal Navy förlagda där ?

MVH
Troligen under Slaget om Storbrittanien då risken för invasion var som störst.

Användarvisningsbild
Wellington
Medlem
Inlägg: 115
Blev medlem: 4 augusti 2003, 15:15
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Wellington » 14 december 2003, 00:03

Mille1 skrev:
Wellington skrev:Jag kommer att ta upp sänkningen av Royal Oak i ett 20-sidorskapitel i en kommande bok om ubåtskriget. Denna episod är redan skriven, men det kommer dessvärre att dröja något år eller två innan ni kan läsa den.

Michael Tamelander
Du får skynda på, för jag har inte så mycket kvar på boken om Malta. :D
Ubåtsboken dröjer, men i januari kan du få läsa om slagskeppet Bismarck. Det duger väl som aptitretare? :)
Micke

Mille1
Medlem
Inlägg: 437
Blev medlem: 1 april 2002, 14:03
Ort: Åkersberga

Inlägg av Mille1 » 14 december 2003, 00:37

Wellington skrev:
Mille1 skrev:
Wellington skrev:Jag kommer att ta upp sänkningen av Royal Oak i ett 20-sidorskapitel i en kommande bok om ubåtskriget. Denna episod är redan skriven, men det kommer dessvärre att dröja något år eller två innan ni kan läsa den.

Michael Tamelander
Du får skynda på, för jag har inte så mycket kvar på boken om Malta. :D
Ubåtsboken dröjer, men i januari kan du få läsa om slagskeppet Bismarck. Det duger väl som aptitretare? :)
Micke
He HE, Just nu så är Januari långt borta. problemet är att jag har svårt att sova om jag inte läser och då måste det vara något av kvalitet.

Tja den som väntar på något bra får väl lida pin.

Såg dig på tv i veckan föresten. . bra repotage!

Användarvisningsbild
Wellington
Medlem
Inlägg: 115
Blev medlem: 4 augusti 2003, 15:15
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Wellington » 14 december 2003, 09:54

Du får väl recensera "Malta" när du är klar.

Micke

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 15 december 2003, 20:18

Wellington skrev:Jag kommer att ta upp sänkningen av Royal Oak i ett 20-sidorskapitel i en kommande bok om ubåtskriget. Denna episod är redan skriven, men det kommer dessvärre att dröja något år eller två innan ni kan läsa den.
Det låter mycket spännande!

/Marcus

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 15 december 2003, 22:07

Nu visar gode Battlers karta enbart U-47 rutt inne på själva Scapa men jag förmodar att man anlöpte från öster. Själva passagen mellan Orkneyöarna och Skottlands nordspets heter Pentland Firth och där kan man råka ut för mycket starka strömmar. Sist jag gick där varnade man i kortet för strömmar uppåt 9 knop. Trots att Scapa har öppning åt väster och åt öster samt söder så är strömmen där inne måttlig.

Finns det någon här som kan redogöra för tyska ubåtars navigationsmetoder? Tröghetsnavigerade man redan vid denna tid eller medelst dödräkning och astronomisk navigation? Med tanke på geografiska läget förmodar jag att man fick gå mycket i u-läge och med starka strömmar borde detta göra operationen svår.

Mvh

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 19 december 2003, 00:05

Hartman skrev:Martin Lundvall:
Varför inte anfalla med torpedbärande He 111 och He 115 och störtbombande Ju 88. Man kunde även använt lågflygande Condors. Glöm inte att tyskarna sänkte mycket fartyg under "Kanalkampf" så säg inte att tyskarna inte hade erfarenhet av att sänka skepp med flyg.
Jag kan dessutom tillägga att RAF inte hade så särskilt stor jaktstyrka stationerad vid Scarpa Flow och speciellt inte under 1940-41.
Jag tror att ett fullskaligt anfall under denna perioden hade varit mycket framgångsrikt.
Jag har varit lite franvarande de senaste dagarna. Darfor tankte jag bara fraga om du har fatt svar pa varfor det skulle vara svart for tyskarna att bomba Scapa Flow? Jag vill inte vara den som flyr fran en diskussion. :)

/Martin

Skriv svar