västallierade använde förbjudna vapen?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Reinhardt
Medlem
Kontakt:

västallierade använde förbjudna vapen?

Inlägg av Reinhardt » 23 november 2003, 00:33

Håller på att läsa Slaget om berlin, det redje rikets fall av Earl F Ziemke. Där står det att George C. Marshall föreslagit att man skulle använda hemliga förbjudna vapen för att kunna vinna kriget innan år 1945. Bland dessa vapen var "zonröret". Vad är ett zonrör och varför var det förbjudet? är det någon som vet vilka andra förbjudna vapen det var frågan om och hur de blev av med användningen av dessa?[/i]

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 23 november 2003, 00:48

1945 var zonrör topphemliga och förbjudna att använda i europa för man fruktade om tyskarna kom över ett skulle de kopiera teknologin och själva använda zonrör.

Zonrör är en liten "radar" som siter i granaten vilket ökar efiktiviteten på luftvärn och arteleri med några tiopotenser.

Zonrör är vanligt förekomande matriel i dagens armer...och anses inte vara "ohumana" även om det är mycket otrevligt att få granatsplitter på sig.

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Inlägg av Gatzu » 23 november 2003, 08:52

De allierade funderade även på att släppa ner radioaktivt avfall över tyska städer.

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 23 november 2003, 12:11

MarcuS Schober skrev:De allierade funderade även på att släppa ner radioaktivt avfall över tyska städer.
Jasså? kan du hänvisa till någon källa?

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 23 november 2003, 12:13

L. Josephson skrev: Jasså? kan du hänvisa till någon källa?
I slutet av 1944 föreföll Manhattanprojektet ha gått i baklås, och det var tveksamt om man skulle kunna få ihop någon form av vapen överhuvudtaget. Istället utredde man då möjligheterna att dumpa radioaktivt avfall över Tyskland, och man uppskattade antalet dödsfall till ungefär 100 000.

/Forsberg

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 23 november 2003, 13:20

Om radioaktivitet: Ja, det låter troligt, men källa, källa? iaf Forsberg brukar ju veta sånt...

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Inlägg av subskipper » 23 november 2003, 14:06

Stefan skrev:Om radioaktivitet: Ja, det låter troligt, men källa, källa? iaf Forsberg brukar ju veta sånt...
Det som Forsberg och Schober säger stämmer. Jag har tyvärr inte källan framför mig just nu, men jag misstänker dock att det i första hand rörde sig om teoretiska förfaringssätt och inget man på allvar planerade att genomföra annat än i yttersta nödfall.

~Henric Edwards

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Inlägg av Gatzu » 23 november 2003, 14:12

jag har läst det i någon artikel nån gång (kommer inte ihåg vilken) och det var som Edwards sa endast i yttersta nödfall och det hela diskuterades endast teoretiskt och inga förberedelser hade gjorts för att genomföra en sådan operation.

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem

Inlägg av Leprazy » 23 november 2003, 15:07

Tur att det aldrig genomfördes då, usch vilket jävla (ursäkta)sätt att se på civilbefolkningen!

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 23 november 2003, 15:33

Föreslogs det inte att man skulle försöka använda radioaktivitet för att förgifta vattentäkter i Tyskland? Radium eller vad det nu var man skulle använda?
Jag har för mig att Peter Englund skrev om detta i "Brev från Nollpunkten"?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 23 november 2003, 20:54

Det finns val det exemplet i Italien dar amerikansk (?) skepp blev bombade av tyskarna och som det senare visade inneholl giftgas. Detta skulle dock inte anvandas utan skulle bara lagras och anvandas ifall tyskarna anvande sina kemiska vapen.

/Martin

Ressel
Medlem

Inlägg av Ressel » 23 november 2003, 21:18

Martin Lundvall skrev:Det finns val det exemplet i Italien dar amerikansk (?) skepp blev bombade av tyskarna och som det senare visade inneholl giftgas. Detta skulle dock inte anvandas utan skulle bara lagras och anvandas ifall tyskarna anvande sina kemiska vapen.

/Martin
Jag vet inte om detta är sant men jag har hört att de allierade hade sagt till tyskland att om ni använder kemiska vapen så kommer vi också att använda det, det bildade då någon sorts terror-balans.
Har även hört att Hitler skulle ha förbjudit bl.a. användningen av stridsgas på slagfältet p.g.a. att han själv utsattes för detta under första världskriget.

Stämmer detta?

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 23 november 2003, 21:36

De var väll snarare att gasvapen var svåra att sätta in på ett rörligt slagfält och att vanliga bomber som tex brandbomber gjorde mer skada på civila mål eftersom det var svårt att gasbomba från luften.

De är min teori, någon annan som är bättre insatt, själv har jag undrat varför Tyskarna inte gasade Leningrad, statisk frontlinje mot en motståndare där de flesta "regler" hur man fick bete sig redan var brutna.

Lasse
Medlem

Inlägg av Lasse » 24 november 2003, 09:09

Martin Lundvall skrev:Det finns val det exemplet i Italien dar amerikansk (?) skepp blev bombade av tyskarna och som det senare visade inneholl giftgas. Detta skulle dock inte anvandas utan skulle bara lagras och anvandas ifall tyskarna anvande sina kemiska vapen.

/Martin
Jo det stämmer, har även hört det flera ggr.

Sune
Medlem

Inlägg av Sune » 3 december 2003, 14:27

Jag är fortfarande förvånad att Hitler inte ville använda stridsgas mot ryska massanfall. Åtminstone när man håller på att förlora ett världskrig.
Istället begick han självmord. Eller tänk Er stridsgas mot landstigningen dagen-D? Men tyskarna var väl rädda att fienden skulle svara med samma medel.

Skriv svar