västallierade använde förbjudna vapen?
västallierade använde förbjudna vapen?
Håller på att läsa Slaget om berlin, det redje rikets fall av Earl F Ziemke. Där står det att George C. Marshall föreslagit att man skulle använda hemliga förbjudna vapen för att kunna vinna kriget innan år 1945. Bland dessa vapen var "zonröret". Vad är ett zonrör och varför var det förbjudet? är det någon som vet vilka andra förbjudna vapen det var frågan om och hur de blev av med användningen av dessa?[/i]
1945 var zonrör topphemliga och förbjudna att använda i europa för man fruktade om tyskarna kom över ett skulle de kopiera teknologin och själva använda zonrör.
Zonrör är en liten "radar" som siter i granaten vilket ökar efiktiviteten på luftvärn och arteleri med några tiopotenser.
Zonrör är vanligt förekomande matriel i dagens armer...och anses inte vara "ohumana" även om det är mycket otrevligt att få granatsplitter på sig.
Zonrör är en liten "radar" som siter i granaten vilket ökar efiktiviteten på luftvärn och arteleri med några tiopotenser.
Zonrör är vanligt förekomande matriel i dagens armer...och anses inte vara "ohumana" även om det är mycket otrevligt att få granatsplitter på sig.
- L. Josephson
- Medlem
- Kontakt:
- Mathias Forsberg
- Medlem
I slutet av 1944 föreföll Manhattanprojektet ha gått i baklås, och det var tveksamt om man skulle kunna få ihop någon form av vapen överhuvudtaget. Istället utredde man då möjligheterna att dumpa radioaktivt avfall över Tyskland, och man uppskattade antalet dödsfall till ungefär 100 000.L. Josephson skrev: Jasså? kan du hänvisa till någon källa?
/Forsberg
- subskipper
- Medlem
Det som Forsberg och Schober säger stämmer. Jag har tyvärr inte källan framför mig just nu, men jag misstänker dock att det i första hand rörde sig om teoretiska förfaringssätt och inget man på allvar planerade att genomföra annat än i yttersta nödfall.Stefan skrev:Om radioaktivitet: Ja, det låter troligt, men källa, källa? iaf Forsberg brukar ju veta sånt...
~Henric Edwards
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Jag vet inte om detta är sant men jag har hört att de allierade hade sagt till tyskland att om ni använder kemiska vapen så kommer vi också att använda det, det bildade då någon sorts terror-balans.Martin Lundvall skrev:Det finns val det exemplet i Italien dar amerikansk (?) skepp blev bombade av tyskarna och som det senare visade inneholl giftgas. Detta skulle dock inte anvandas utan skulle bara lagras och anvandas ifall tyskarna anvande sina kemiska vapen.
/Martin
Har även hört att Hitler skulle ha förbjudit bl.a. användningen av stridsgas på slagfältet p.g.a. att han själv utsattes för detta under första världskriget.
Stämmer detta?
De var väll snarare att gasvapen var svåra att sätta in på ett rörligt slagfält och att vanliga bomber som tex brandbomber gjorde mer skada på civila mål eftersom det var svårt att gasbomba från luften.
De är min teori, någon annan som är bättre insatt, själv har jag undrat varför Tyskarna inte gasade Leningrad, statisk frontlinje mot en motståndare där de flesta "regler" hur man fick bete sig redan var brutna.
De är min teori, någon annan som är bättre insatt, själv har jag undrat varför Tyskarna inte gasade Leningrad, statisk frontlinje mot en motståndare där de flesta "regler" hur man fick bete sig redan var brutna.
Jo det stämmer, har även hört det flera ggr.Martin Lundvall skrev:Det finns val det exemplet i Italien dar amerikansk (?) skepp blev bombade av tyskarna och som det senare visade inneholl giftgas. Detta skulle dock inte anvandas utan skulle bara lagras och anvandas ifall tyskarna anvande sina kemiska vapen.
/Martin