Min tur för skolarbete

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Mikael Karlsson
Medlem
Kontakt:

Min tur för skolarbete

Inlägg av Mikael Karlsson » 20 november 2003, 17:54

Ja, då har det blivit min tur då att göra ett specialarbete om WW2 i skolan. :)
Jag har funderat lite på vad jag ska skriva om och jag har kommit fram till att jag ska skriva om något som så många inte har hört talas om(m.a.o inte D-dagen eller liknande).
Har funderat på följande:
1. Manchuriet(eller hur det stavas ;) )
2. Slaget om Kursk
3. Bombningarna av Hamburg och Dresden.
4. Den allierade landstigningen på Sicilien.

Någon som kan ge mig lite länkar till sidor innehållande lite mer "övergripande" information inom ämnena? :)

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Inlägg av Wolfblitzer » 20 november 2003, 20:36

Bombningarna så att dina klasskamrater får reda på att de allierade inte bara var snälla hela tiden

Ressel
Medlem

Inlägg av Ressel » 20 november 2003, 20:40

Slaget om kursk så klart, tyskt pansar, mumma. :) Bra också att ta upp en vändpunkt i som kanske alla inte har hört talas om genom skolböckerna.

http://www.skalman.nu/ww2/prochorovka.htm
En del fakta om en del i slaget.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 20 november 2003, 20:50

Jag undrar om du har bestamt dig for nagot av de foljande amnen eller om du bara funderar. Om du verkligen vill lara dig nagot nytt ta nagot du inte har nagon kunskap alls om. (Jag vet inte inte vad du ar intresserad eller kunnig om i andra varldskriget) Tankbara amnen skulle isafall vara spionage under andra varldskriget eller om ett sakert kort for att fa ett bra betyg: Diplomatin fore andra varldskriget och hur vastamakterna egentligen gravde sin egen grav.

Ett tips pa litteratur som du efterfragade. Anvand hellre bocker an internet. Detta av att bocker ar trevligare att losa, larare tenderar att gilla kallhanvisningar med fler bocker an hemsidor dessutom kan man lattare taa reda pa om forfattaren ar trovardig i fraga om bocker. (Undantag givetvis http://www.skalman.nu :) )

Fast an en gang vill du ha tips pa okanda och intressanta amnen eller har du redan bestamt dig.

/Martin

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 20 november 2003, 21:10

Hej!

Tycker du helt klart ska skriva om bombningarna som drabbade de stackars civila tyskarna, du kan även nämna städer så som:

Wuppertal
Hildesheim
Darmstadt
Pforzheim

Av samma anledning som föregående talare skrev och för att visa vilka metoder de Alierade använde sig av.

D.Almendares
Medlem

Inlägg av D.Almendares » 20 november 2003, 22:39

Hur långt ska arbetet vara?

Operation Avalanche(landstigningen vid Salerno)?

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Inlägg av Panzerschreck » 20 november 2003, 22:48

Manchuriet... eller japans mot kina kriget

Mikael Karlsson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Mikael Karlsson » 21 november 2003, 19:30

Jag vill göra ett så stort arbete som möjligt naturligtvis. ;)
Skulle väl vilja ha det på runt 10-15 sidor(inkl bilder).

Jag har nu sållat bort förslagen om Avalanche och Manchuriet då jag inte tror att dom kommer tillföra så jättemycket. Jag tror snarare på bombningarna eller Kursk som en vändpunkt.

Lite fler länkar skulle uppskattas(har lite svårt att fixa fram böcker dessvärre) för jag vill veta lite mer om vilket jag kan skriva mest om. ;)

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 21 november 2003, 22:26

JAB
Medlem

Inlägg av JAB » 21 november 2003, 23:28

Vad du än beslutar dig för att skriva om, tycker jag du skall fundera allvarligt på hur du vill ta dig an ditt område innan du börjar. Om du t.ex. skriver om Kursk, kan du berätta om saken ur följande perspektiv:

* Varför slaget utkämpades; dvs. de olika strategiska beslut som låg bakom att slaget blev till.
* Slaget ur en enskild persons synvinkel (t.ex. någon av generalerna, eller en fotsoldat). Passar bra ifall du har en skönlitterär talang.
* Slaget ur ett taktiskt perspektiv, dvs. beskrivningar av vilka trupper som var inblandade, noggranna uppräkningar av soldater, pansarvagnar, förluster etc. Detta är det enklaste att skriva om, eftersom det räcker att copy&pasta från någon bok.
* Slaget ur ett mer allmänt taktiskt perspektiv. Istället för att noggrannt beskriva slagets förlopp, kan du berätta om nya taktiker som användes, nya vapen, hur deras nyttighet i slaget påverkade strategin för parterna i fortsättningen av kriget osv. Detta förutsätter en vid överblick av hela andra världskriget ur många olika synvinklar.

När det gäller ett mer omfattande arbete som det du skall skriva, så gäller det att ha en röd tråd genom hela texten. Klarar du att hålla den texten igenom, är du en god väg på att få goda poäng. :)

Användarvisningsbild
Lord of Chaos
Medlem

Inlägg av Lord of Chaos » 22 november 2003, 15:39

om du funderar på att lägga till nåt så kan du ta sveriges hållning under ww2. (rekomenderad bok: drömmar och verklighet). finns "en del" myter där. vi var inte riktigt lika eftergivna till tyskarna som många vill påstå och en hel del annat kul

Mikael Karlsson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Mikael Karlsson » 22 november 2003, 17:10

Battler: Tack för länkarna! :)

JAB: Att skildra ett slag(eller en viss tid) ur en soldats perspektiv låter väldigt intressant, skulle nog kunna bli bra. Ska tänka vidare på det. :)
Kanske är någon här som vet om en dagbok från en soldat som var med vid Kursk(andra går också bra, man kan ju ändra sig och skriva om annat än Kursk ;) ). :)

Lord of Chaos: Har funderat på detta också då jag inte bor så jättelångt från gränsen(ca 12 mil eller nåt sånt) men jag vet inte riktigt vad jag ska skriva om då "ingenting hände" och då blir det lätt att arbetet blir för tunnt och trist. :)

Användarvisningsbild
Lord of Chaos
Medlem

Inlägg av Lord of Chaos » 22 november 2003, 20:01

det hände rätt mycket. vilka knäckte tyskarnas första skiffer först? vi! hur många tyska flygplan sköt vi egentligen ner? hyfsat många. varför lät bi tyska trupper passera genom sverige? [insert here långt arbete om svensk icke tråkig politik] varför hjälpte vi inte norge mot tyskland när vi hjälpt finnland? eller var det så ATT vi hjälpte norge? hur mycket hjälpte vi norge?

ta inte med allt, du skulle ju bara skriva runt 10 sidor ;)

Mikael Karlsson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Mikael Karlsson » 23 november 2003, 10:36

Hmmm, så rätt så rätt egentligen. ;)
Men då behövs det en massa hemsidor återigen. :)

Användarvisningsbild
Lord of Chaos
Medlem

Inlägg av Lord of Chaos » 23 november 2003, 11:47

om du har tillräckligt lång tid på dig så kan du ju som sagt läsa "drömmar och verklighet". där står allt från 1800-talets slut till nån gång runt 1960-talet eller så som berör sverige (första världskriget, OS i stockholm, kommunism, ww2 osv).

Skriv svar