Utlämnigen av krigsfångar/judar från finland till tyskland
Utlämnigen av krigsfångar/judar från finland till tyskland
Simon Wiesenthal organisationen har skickat brev till finlands president tarja halonen i vilket Wiesenthal organisationen kräver närmare utrednigar om de påstådda utlämningarna av judar till nazi-tyskland under 2vk. Utlämingarna av judar kom upp i och med boken "Luovutetut" av Elina Sana
(Källa: http://www.iltasanomat.fi/uutiset/sahkeet.asp?id=668967 )
(Källa: http://www.iltasanomat.fi/uutiset/sahkeet.asp?id=668967 )
Gå gärna in på länken:
http://www.yle.fi/internytt/artikel.php?id=22614
//Martin
http://www.yle.fi/internytt/artikel.php?id=22614
YLE skrev:Wiesenthal-centret kräver utredning
18.11.03 16:36
Simon Wiesenthal-centret i Israel vill ha en utredning kring de människor som Finland utlämnade till Nazityskland under fortsättningskriget.
Wiesenthal-centret, som arbetar med att spåra upp nazistiska krigsförbrytare, har skickat president Tarja Halonen ett brev, där Finlands regering uppmanas ta på sig det fulla ansvaret för deportationerna. Finland bör dessutom åtala de skyldiga, om det ännu är möjligt.
Samma brev har också skickats till judiska församlingen i Helsingfors.
Forskaren Elina Sana har i sin nyutkomna bok Luovutetut visat att Finland under åren 1941-42 överlämnade omkring 3 000 personer till den nazityska säkerhetstjänsten Gestapo. Bland dem fanns flyktingar från Östeuropa och sovjetiska krigsfångar, många var av judisk börd.
Internationell organisation
Simon Wiesenthal-centret är en internationell judisk organisation som bland annat sprider information om massmorden på judar under andra världskriget. Centret som grundades år 1977 arbetar också för att så många naziförbrytare som möjligt ska gripas och dömas.
Centrets förgrundsfigur Simon Wiesenthal, 94, föddes i det som nu är Ukraina. Under kriget förpassades han till flera koncentrationsläger innan amerikanska soldater befriade honom från Mauthausen i Österrike 1945. Genast då hans hälsa tillät det började han samla information om naziförbrytare för den amerikanska arméns räkning.
Wiesenthal hade en stor andel i att Adolf Eichmann kunde gripas i Sydamerika. Eichmann som anses bära en stor del av ansvaret för förintelsen avrättades i Israel 1961.
Wiesenthal-centret uppger sig ha 400 000 medlemmar och kontor över hela världen. Dess högsäte ligger i Los Angeles.
//Martin
Här är länken till orginalpressmeddelandet: http://www.wiesenthal.com/social/press/ ... temID=8523
-
Andreas Lärka
- Tidigare medlem
- Kontakt:
Re: Utlämnigen av krigsfångar/judar från finland till tyskla
Jag är ordlös. Hur länge ska denna hämndorganisation få hålla på och härja? Nu lär de finska "skyldiga" vara döda för länge sedan, så jag undrar om månne släktingarna kommer att anklagas i stället?NIBBE skrev:Simon Wiesenthal organisationen har skickat brev
Har inte skaffat mig boken ännu. Återkommer då jag läst den. Kritiken hittills talar dock om att den är inte är särskilt vetenskaplig och att bland annat fotnoter saknas. Dvs. lösa påståenden av typ "Nibbe sade så" eller "Nibbe sade si" är inget värt om jag inte kan skriva att "Nibbe sade så på Skalmans forum, tråd den och den, datum si och så".
Andreas Lärka
Borgnäs, Finland
Nu har nyheten snappats upp av de stora nyhetsbyråerna, och åtminstone AP har lyckats förvränga saken till
"HELSINKI, Finland Nov. 18 — Finland said Tuesday it will examine the alleged deportation of some 3,000 foreigners, mostly Jews, to Nazi Germany during World War II, after the Simon Wiesenthal Center sought an investigation. "
Förutom att de hittat på att majoriteten skulle ha varit judar har de också helt lämnat bort den vitala delen att fångarna byttes ut mot andra (kommunister mot ingermanländare).
Kolla t.ex. http://abcnews.go.com/wire/World/ap20031118_1357.html
Och här är förresten en bra artikel om Sanas bok: http://www.helsinki-hs.net/news.asp?id=20031118IE7
"HELSINKI, Finland Nov. 18 — Finland said Tuesday it will examine the alleged deportation of some 3,000 foreigners, mostly Jews, to Nazi Germany during World War II, after the Simon Wiesenthal Center sought an investigation. "
Förutom att de hittat på att majoriteten skulle ha varit judar har de också helt lämnat bort den vitala delen att fångarna byttes ut mot andra (kommunister mot ingermanländare).
Kolla t.ex. http://abcnews.go.com/wire/World/ap20031118_1357.html
Och här är förresten en bra artikel om Sanas bok: http://www.helsinki-hs.net/news.asp?id=20031118IE7
tyckte väl att jag kände igen hela inlägget, att googla efter citatet ovanför leder rätt.. man kan inte tro på allt som står på sådana sidor, det antar jag att du själv förstår.. jag säger inte att SW alltid har rätt o så, och jag håller med om att det är lite för lätt att skrika nazist hela tiden, men att citera ett inlägg från en sån sida är meningslöst..Panzerdivision skrev:Den här personen kom till kommissionens kännedom genom RCMP
Ett långt inlägg från Panzerdivision (det som Morot hänvisar till ovan), som enbart bestod av en text hämtad från en känd revisionistsida är borttagen.
Och nej, Panzerdivision, du får tycka vad du vill om Simon Wiesenthal Center, men vi kan inte "gemensamt konstatera" att det de ägnar sig åt "är fullt i klass med vad nazisterna ägnade sig åt på 30-talet".
Och nej, Panzerdivision, du får tycka vad du vill om Simon Wiesenthal Center, men vi kan inte "gemensamt konstatera" att det de ägnar sig åt "är fullt i klass med vad nazisterna ägnade sig åt på 30-talet".
-
Panzerdivision
- Medlem
Lindir skrev:Ett långt inlägg från Panzerdivision (det som Morot hänvisar till ovan), som enbart bestod av en text hämtad från en känd revisionistsida är borttagen.
Och nej, Panzerdivision, du får tycka vad du vill om Simon Wiesenthal Center, men vi kan inte "gemensamt konstatera" att det de ägnar sig åt är fullt i klass med vad nazisterna ägnade sig åt på 30-talet".
Det bestod inte enbart av text hämtad från sannhistoria. Jag gjorde vissa ändringar.
Men är det inte precis vad nazisterna gjorde? Vad kallar du det då? Flera av fallen bygger på rent förtal och rykten. Det förstör människors liv. Och INGEN stat vågar neka dem det.
// Panzerdivision
Re: Utlämnigen av krigsfångar/judar från finland till tyskla
Fast nog borde saken utredas oavsett om Wiesenthal kräver det eller ej.Andreas Lärka skrev:Jag är ordlös. Hur länge ska denna hämndorganisation få hålla på och härja? Nu lär de finska "skyldiga" vara döda för länge sedan, så jag undrar om månne släktingarna kommer att anklagas i stället?NIBBE skrev:Simon Wiesenthal organisationen har skickat brev
Har inte skaffat mig boken ännu. Återkommer då jag läst den. Kritiken hittills talar dock om att den är inte är särskilt vetenskaplig och att bland annat fotnoter saknas. Dvs. lösa påståenden av typ "Nibbe sade så" eller "Nibbe sade si" är inget värt om jag inte kan skriva att "Nibbe sade så på Skalmans forum, tråd den och den, datum si och så".
Andreas Lärka
Borgnäs, Finland
Angående dina påståenden om att boken inte är vetenskaplig och saknar fotnötter, baserar du månne det på denna artikel från HBl:
http://195.255.83.67/cgi-bin/mediaweb?N ... juttu.htmlHenrik Meinander:
Intressant men inte vetenskapligt hållbar
- Vi får viktig och intressant information av Elina Sanas bok, säger professorn i historia Henrik Meinander. Men han säger att Sanas bok är besvärlig att utnyttja i vetenskapligt syfte.
CAMILLA BERGGREN
- Svårigheten är att undersökningen inte är vetenskapligt dokumenterad. Boken saknar helt enkelt fotnötter, säger Henrik Meinander.
Hur gripande människoödena i boken än är säger Meinander att man således inte kan utnyttja verket utan vidare i finsk historieforskning. Minst 2 829 personer sägs ha utlämnats, men det är omöjligt att enbart utgående från boken spåra upp de enskilda fallen.
Men uppgifterna om ursprungligen finländska kommunister som överlämnades till Gestapo, vad anser du om dem?
- Säkert gick statspolisen och statsmakten ofta till överdrift, men vi måste komma ihåg att Finland var i krig och att vår nationella existens var hotad, säger Meinander.
Han säger att Elina Sana framför allt visar hur noggrant statliga polisen och utrikesministeriet följde upp varje utlännings förehavanden i Finland.
- Det brast utan tvekan i medmänsklighet och man led av kommunistfobi i Finland under den här tiden, säger Meinander.
Han påminner dock samtidigt om att Finlands civila offer var extremt få under kriget.
- Vi kommer inte ifrån att en del utlänningar samlade in information för främmande staters räkning, säger Meinander.
Skulle någon till exempel ha sprängt järnvägsstationen i luften hade vi anklagat myndigheterna för att ha varit alltför slappa.
Jag antar att han har rätt dock, boken är knappast speciellt vetenskaplig.
Det här har jag inte hört något om tidigare, vilka ingermanländare? varför var dessa fångar i Tyskland och varför var Finland intresserade få dem utväxlade?JAB skrev:Förutom att de hittat på att majoriteten skulle ha varit judar har de också helt lämnat bort den vitala delen att fångarna byttes ut mot andra (kommunister mot ingermanländare).
Som sagt, i utbyte mot de man skickade fick Finland ca 2200 ingermanländare i utbyte. Dessa var Sovjetiska medborgare som tagits till fånga av tyskarna (och alltså satt i tyska fångläger). Eftersom ingermanländarna är av Finskt-Ugriskt urprungs ansågs de vara ett broderfolk till finnarna, och det var därför naturligt att försöka hjälpa dem.Rancid skrev:Det här har jag inte hört något om tidigare, vilka ingermanländare? varför var dessa fångar i Tyskland och varför var Finland intresserade få dem utväxlade?JAB skrev:Förutom att de hittat på att majoriteten skulle ha varit judar har de också helt lämnat bort den vitala delen att fångarna byttes ut mot andra (kommunister mot ingermanländare).
Allt detta har förstås varit känt sedan tidigare, och nämns också i Sanas bok, men har helt fallit bort i medias sensationsjakt.
Ok, det förklarar lite mer det finländska agerandet (men ursäktar det naturligtvis inte).JAB skrev:Som sagt, i utbyte mot de man skickade fick Finland ca 2200 ingermanländare i utbyte. Dessa var Sovjetiska medborgare som tagits till fånga av tyskarna (och alltså satt i tyska fångläger). Eftersom ingermanländarna är av Finskt-Ugriskt urprungs ansågs de vara ett broderfolk till finnarna, och det var därför naturligt att försöka hjälpa dem.Rancid skrev:Det här har jag inte hört något om tidigare, vilka ingermanländare? varför var dessa fångar i Tyskland och varför var Finland intresserade få dem utväxlade?JAB skrev:Förutom att de hittat på att majoriteten skulle ha varit judar har de också helt lämnat bort den vitala delen att fångarna byttes ut mot andra (kommunister mot ingermanländare).
Allt detta har förstås varit känt sedan tidigare, och nämns också i Sanas bok, men har helt fallit bort i medias sensationsjakt.
Under -60 talet så hade man en undersökning om säkerhetspolisens utskickningar av personer till Tyskland under fortsättningskriget.
Någon som vet hur många personer de skickade?
Den person som ledde säkerhetspolisen (kommer inte ihåg namnet), kom undan med bara en varning, alltså så fann man att händelsen inte var "fel".
Någon som vet hur många personer de skickade?
Den person som ledde säkerhetspolisen (kommer inte ihåg namnet), kom undan med bara en varning, alltså så fann man att händelsen inte var "fel".