Sune skrev:Jag, som läst boken, kan inte erinra mig att det stod något om antalet judar.
Då tror jag att du minns fel, eftersom både Ingvar Svanberg/Mattias Tydén i boken
Sverige och Förintelsen (1997) och Hugo Valentin i DN-artikeln
Judeförföljelsernas innebörd (28/12 1943) har läst och citerar de siffrorna. De citerades också i svensk dagspress under våren 1944. Jag har dock inte läst Pihls bok själv, men jag har för mig att den ska finnas här någonstans ...
Om du har boken tillgänglig kan du lämpligen se efter vad som står på sidorna 279-284 och 291-292. Där ska finnas åtskilliga siffror rörande judar fördelat på olika länder och städer, och den nämnda sammanlagda siffran (på döda och väntande på döden i läger och ghetton).
Sune skrev:Det är också rätt osannolikt eftersom dessa siffror inte fanns tillgängliga då, anser jag.
Det fanns många siffror i luften under kriget. För att bara nämna några som florerade allmänt i Sverige:
Hugo Valentin i artikeln
Världshistoriens största judepogrom (31/12 1942), därefter spritt i ett antal tidningar under våren 1943:
- dödade hittills: ca 2 miljoner
- i Hitlers våld och därmed i största livsfara: ca 5 miljoner
Israel Holmgren citerar i Nazistparadiset (1943) först Valentins siffra 2 miljoner, och tillägger sedan i en fotnot att "Nu lär siffran ha stigit till bortåt 3 miljoner".
Pihls bok, hösten 1943, därefter citerat i bl a DN:
- dödade och väntande på döden i ghetton och läger: 4.335.000
Missionstidningen för Israel uppger vid årsskiftet 1943/44 att 4 miljoner judar dödats. Siffran citeras sedan av många tidningar.
Upsala Nya Tidning inledde 2/6 1944 en recension av Stefan Tadeusz Norwids bok
Landet utan Quisling med orden "Man vet att nazisterna ha dräpt 4-5 miljoner judar i Polen". Att detta är allmänt känt framgår också av andra recensioner av samma bok.
Sune skrev:Eftersom utrotningen accelererade under hela kriget, är det osannolikt att så många redan dött i mitten av 1943.
Nej, utrotningen accelerade inte under hela kriget. Mer än hälften mördades på mindre än ett år från mitten av mars 1942 till mitten av februari 1943. I mitten av mars 1942 var 20% av offren döda och 80% ännu levande, efter dessa 11 månader var det omvända siffror: 80% dödade och 20% ännu vid liv.