Tyskland och dess befolkning

Tillägnad vår saknade medlem varjag
mickis
Medlem

Tyskland och dess befolkning

Inlägg av mickis » 4 november 2003, 15:15

Hej!
Jag skulle vilja veta mer om Tyskland och hur det var för folket under andra världskriget. Jag skulle också vilja veta mer om strafflägret i Irkutsk i Ryssland vid Bajkalsjön, osv. Nån som vill hjälpa mig? :?

Mvh mikaela

(Min mail: mickis_MN@hotmail.com)

Sune
Medlem

Inlägg av Sune » 5 november 2003, 10:14

Jag läste nyligen en bok av en svensk journalist, utgiven i okt 1943, som skildrade hur stämningen i Berlin utvecklades fram till dess. Bokens titel "Tyskland går sista ronden".

Jag blev förvånad över hur dålig stämningen var redan 1941. Han skrev att det rådde en 'defaitistisk stämning' efter anfallet på Sovjet.
Redan 1941 försvann varor ur skyltfönstren och butiker stängdes.
Alltfler varor ransonerades. Efter hand som bombningarna förstörde bostäder, blev människor tvångsmässigt inhysta hos främmande människor som fortfarande hade sina bostäder kvar. 1943 började folk evakueras från storstäderna på allvar. Redan tidigt blev det brist på män på bondgårdarna. Kvinnor fick dra det tunga lasset där, tills de fick hjälp av utländska 'slavarbetare'.

Min slutsats är att kulmen för Hitlers populäritet nåddes redan 1940, efter segern mot Frankrike. Sedan började kriget alltmer sätta sina spår i form av ransoneringar, osv.

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 7 november 2003, 15:22

Sune skrev:Jag läste nyligen en bok av en svensk journalist, utgiven i okt 1943, som skildrade hur stämningen i Berlin utvecklades fram till dess. Bokens titel "Tyskland går sista ronden".

Jag blev förvånad över hur dålig stämningen var redan 1941. Han skrev att det rådde en 'defaitistisk stämning' efter anfallet på Sovjet.
Redan 1941 försvann varor ur skyltfönstren och butiker stängdes.
Alltfler varor ransonerades. Efter hand som bombningarna förstörde bostäder, blev människor tvångsmässigt inhysta hos främmande människor som fortfarande hade sina bostäder kvar. 1943 började folk evakueras från storstäderna på allvar. Redan tidigt blev det brist på män på bondgårdarna. Kvinnor fick dra det tunga lasset där, tills de fick hjälp av utländska 'slavarbetare'.

Min slutsats är att kulmen för Hitlers populäritet nåddes redan 1940, efter segern mot Frankrike. Sedan började kriget alltmer sätta sina spår i form av ransoneringar, osv.
Sune:

Vet du även vem som skrev boken alt länk till vart man kan köpa den?

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 7 november 2003, 17:00

Mr x skrev:Vet du även vem som skrev boken alt länk till vart man kan köpa den?
Tyskland går sista ronden skrevs av Gunnar Th:son Pihl som var Berlinkorrespondent för Sydsvenska Dagbladet tills han efter denna bok blev utkastad av tyskarna. Ungefär samtidigt kom också Arvid Fredborgs (Svenska Dagbladets Berlinkorrespondent - lämnade Tyskland på eget initiativ 1943 sedan han blivit för obekväm för tyskarna) Bakom stålvallen.

Båda dessa böcker blev mycket uppmärksammade i Sverige, bland annat eftersom de innehöll utförliga avsnitt om judeförföljelserna, med både siffror på antalet dödade (enligt Pihl var dittills 4.335.000 judar antingen redan likviderade eller väntade på döden i lägren) och detaljer om utrotningsmetoderna. De avhandlar annars till största delen det allmänna läget i Tyskland, och visade att tyskarna var på väg mot sammanbrottet.

Båda författarna hade också det gemensamt att de tidigare varit tämligen tyskvänliga, men i ljuset av utvecklingen tog avstånd från nazisterna och deras metoder.

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 8 november 2003, 16:28

Om man tittar på tyskarnas livsvillkor 1941 med våra livsvillkor idag så kan de ju verka förjävligt men de fanns många som hade de mycket sämre då med inget tak över huvudet och mat för dagen. Man kan nästan säga att de var rena lyxen i Tyskland 1941 jämfört med Sovjetunionen (i synnerlighet de ockuperade områdena) då.

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem

Inlägg av Jonteman » 8 november 2003, 23:32

tobbe skrev:Om man tittar på tyskarnas livsvillkor 1941 med våra livsvillkor idag så kan de ju verka förjävligt men de fanns många som hade de mycket sämre då med inget tak över huvudet och mat för dagen. Man kan nästan säga att de var rena lyxen i Tyskland 1941 jämfört med Sovjetunionen (i synnerlighet de ockuperade områdena) då.
Ja, men nu pratar vi Tyskland. Förresten finns det folk som inte har tak över huvudet eller mat idag också. Nog om det nu.

Läste någonstans att man år 38 eller 39 sänkt ner hur höga dem tyska stövlarna skulle vara med några cm. Kommer inte ihåg sifforna, men redan då började man spara. Men det kan likväl bero på att man ansåg dem var längre än dem behövde.

mickis
Medlem

Inlägg av mickis » 10 november 2003, 08:45

"Jag blev förvånad över hur dålig stämningen var redan 1941. Han skrev att det rådde en 'defaitistisk stämning' efter anfallet på Sovjet.
Redan 1941 försvann varor ur skyltfönstren och butiker stängdes."
Varför då?
"Alltfler varor ransonerades. Efter hand som bombningarna förstörde bostäder, blev människor tvångsmässigt inhysta hos främmande människor som fortfarande hade sina bostäder kvar. 1943 började folk evakueras från storstäderna på allvar. Redan tidigt blev det brist på män på bondgårdarna."
Min morfar blev som tioåring skickad till en bonde för att jobba, han fick ploga åkrarna och fodra djuren och så... Han fick bland annat ta hand om en oxe också. Det var många pojkar som skickades för att arbeta hos bönder - och de pengar som pojkarna tjänade skickades hem till deras familjer...

"Min slutsats är att kulmen för Hitlers populäritet nåddes redan 1940, efter segern mot Frankrike. Sedan började kriget alltmer sätta sina spår i form av ransoneringar, osv. "
Hur då menar du?

Användarvisningsbild
jsvensso
Ny medlem

Inlägg av jsvensso » 10 november 2003, 11:09

Tror att denna boken kan ge en skildring av slutet på kriget. Framförallt för Tyskarna i dåvarande Öst Preusen:
"Stalins Hämnd : Röda Armén I Tyskland 1944-45 (ISBN 9189442628).

Sune
Medlem

Inlägg av Sune » 11 november 2003, 13:17

tobbe skrev:Om man tittar på tyskarnas livsvillkor 1941 med våra livsvillkor idag så kan de ju verka förjävligt men de fanns många som hade de mycket sämre då med inget tak över huvudet och mat för dagen. Man kan nästan säga att de var rena lyxen i Tyskland 1941 jämfört med Sovjetunionen (i synnerlighet de ockuperade områdena) då.
Jo, men är väl en ganska meningslös jämförelse. Poängen är att jämföra hur det var just före kriget. Att jämföra olika länder, kan man göra när som helst. Ett folk upplever sina egna FÖRÄNDRINGAR, inget annat.

Sune
Medlem

Inlägg av Sune » 11 november 2003, 13:31

Lindir skrev:Båda dessa böcker blev mycket uppmärksammade i Sverige, bland annat eftersom de innehöll utförliga avsnitt om judeförföljelserna, med både siffror på antalet dödade (enligt Pihl var dittills 4.335.000 judar antingen redan likviderade eller väntade på döden i lägren) och detaljer om utrotningsmetoderna.
Jag, som läst boken, kan inte erinra mig att det stod något om antalet judar. Det är också rätt osannolikt eftersom dessa siffror inte fanns tillgängliga då, anser jag. Siffrorna verkar också alldeles för höga om man utgår från siffran 6 miljoner vid krigets slut. Eftersom utrotningen accelererade under hela kriget, är det osannolikt att så många redan dött i mitten av 1943. Jag antar att utrotningen pågick i huvudsak under åren 1942, 1943 och 1944. I många länder började inte deporteringen av judar förrän hösten 1943, tror jag. Utrotninen ökade i takt med de tyska förlusterna.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 11 november 2003, 23:37

Sune skrev:Jag, som läst boken, kan inte erinra mig att det stod något om antalet judar.
Då tror jag att du minns fel, eftersom både Ingvar Svanberg/Mattias Tydén i boken Sverige och Förintelsen (1997) och Hugo Valentin i DN-artikeln Judeförföljelsernas innebörd (28/12 1943) har läst och citerar de siffrorna. De citerades också i svensk dagspress under våren 1944. Jag har dock inte läst Pihls bok själv, men jag har för mig att den ska finnas här någonstans ...

Om du har boken tillgänglig kan du lämpligen se efter vad som står på sidorna 279-284 och 291-292. Där ska finnas åtskilliga siffror rörande judar fördelat på olika länder och städer, och den nämnda sammanlagda siffran (på döda och väntande på döden i läger och ghetton).
Sune skrev:Det är också rätt osannolikt eftersom dessa siffror inte fanns tillgängliga då, anser jag.
Det fanns många siffror i luften under kriget. För att bara nämna några som florerade allmänt i Sverige:

Hugo Valentin i artikeln Världshistoriens största judepogrom (31/12 1942), därefter spritt i ett antal tidningar under våren 1943:
- dödade hittills: ca 2 miljoner
- i Hitlers våld och därmed i största livsfara: ca 5 miljoner

Israel Holmgren citerar i Nazistparadiset (1943) först Valentins siffra 2 miljoner, och tillägger sedan i en fotnot att "Nu lär siffran ha stigit till bortåt 3 miljoner".

Pihls bok, hösten 1943, därefter citerat i bl a DN:
- dödade och väntande på döden i ghetton och läger: 4.335.000

Missionstidningen för Israel uppger vid årsskiftet 1943/44 att 4 miljoner judar dödats. Siffran citeras sedan av många tidningar.

Upsala Nya Tidning inledde 2/6 1944 en recension av Stefan Tadeusz Norwids bok Landet utan Quisling med orden "Man vet att nazisterna ha dräpt 4-5 miljoner judar i Polen". Att detta är allmänt känt framgår också av andra recensioner av samma bok.
Sune skrev:Eftersom utrotningen accelererade under hela kriget, är det osannolikt att så många redan dött i mitten av 1943.
Nej, utrotningen accelerade inte under hela kriget. Mer än hälften mördades på mindre än ett år från mitten av mars 1942 till mitten av februari 1943. I mitten av mars 1942 var 20% av offren döda och 80% ännu levande, efter dessa 11 månader var det omvända siffror: 80% dödade och 20% ännu vid liv.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 13 november 2003, 00:07

Nu har jag för säkerhets skull själv slagit upp boken i fråga (Tyskland går sista ronden av Gunnar Th:son Pihl, 1943), vilket bekräftade allt jag skrev ovan om den. Sifferuppgiften 4.335.000 står på sid 281, 2:a stycket, rad 2. Av dessa uppges tyskarna själva ha likviderat 3.390.000 judar och deras allierade 945.000. Siffrorna är överlag anmärkningsvärt nära sanningen, även om verkligheten var ännu värre.

mickis
Medlem

Inlägg av mickis » 13 november 2003, 20:53

Jag fick reda på av min morfar att det inte var tyskarna som kom på koncetrationslägren utan att det var Stor Britannien som införde detta i Sydafrika och utvecklade dessa.
nån som vet mer om det?...

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem

Inlägg av Armfeldt » 13 november 2003, 20:57

mickis skrev:Jag fick reda på av min morfar att det inte var tyskarna som kom på koncetrationslägren utan att det var Stor Britannien som införde detta i Sydafrika och utvecklade dessa.
nån som vet mer om det?...
Stämmer bra, men skillnaden var att tyskarna använde dem till utrotning, medan britterna använde dem som fångläger.
Vissa av de brittiska koncentrationslägren ska jag ha hört ha varit rätt trevliga.

mickis
Medlem

Inlägg av mickis » 13 november 2003, 21:04

Ja, men alla läger i Tyskland under andra väldskriget var inte förintelseläger eller läger som folk tvingades vara i, många läger var också frivilliga arbetsläger.

mickis

Skriv svar